Jag har hur haft min isolerade terasspool ett tag. Jag valde terasspool pool som ett klimatsmartare alternativ är en "riktig" pool om man vill ha den uppvärmd. Går åt mindre energi till värme och pump och mindre vatten än en stor pool. Det är viktigt att göra detta så klimatsmart som möjligt.

Jag fick reda på när jag köpte poolen att jag kan köra pumpen dygnet runt, den drar bara lite energi. Det är värmaren som står för den stora förbrukningen. Jag ser dock tydligt på elräkningen att pumpen drar ca 12-15kWh per dygn. Det dubblar vårt hushålls elförbrukning bara av att köra pumpen utan värme på. Detta känns inte ok! Det finns ingen anledning att köra pumpen dygnet runt egentligen. Det räcker med några timmar per dygn om det ska bli rent då den byter hela poolens volym 2ggr/h.

Om jag förstått det rätt kan jag inte sätta pumpen på timer om värmen är på. Då kommer termostaten stå och slå av och på hela tiden eftersom det inte finns något vattenflöde och stor risk att värmaren går sönder snabbt.
Pumpen är kopplad till ett vanlig eluttag, så där kan jag sätta en timer.
Värmen däremot är kopplad direkt till en stor strömbrytare på väggen så den måste jag manuellt slå av och på. För att spara energi kan jag såklart sänka termostaten.

Dessutom ser jag att vattnet faktiskt värms upp även om värmen inte är på, bara av att köra pumpen. Ända upp mot 35 grader om det är varmt ute! Jag kontaktade säljaren och fick reda på att det beror på friktion i pumpen. Jag tror inte riktigt på detta utan tror snarare det beror på friktion i sandfiltret när vattnet pressas genom. Detta kan ju omöjlig vara ett effektivt (klimatsmart) sätt att värma vatten.

Ni med terasspool, ser ni liknande beteende?
Hur bör man använda en terasspool på ett klimatsmart sätt? Koppla timmer även till värmen så att man kan köra hela systemet på timer? (krävs elektriker och speciell timer för 50A)
Hur gör ni?

Barn som simmar i en blå isolerad terasspool på en träaltan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
S
[edit]

Ångrar mig, har läst på lite om pumpar och det verkar ju vara hyffsat stora pumpar ändå. Men ett tidrelä som styr pumpen skulle väl lösa problemet. En elektriker borde kunna montera ett riktigt tidrelä på 2 timmar kanske, det spar ni in ganska fort om ni jämför med att köra pumpen som ni gör nu.
 
tommib
Det finns inget klimatsmart med en terasspool. Det kostar energi att ha en sådan, end of story.

Jag ställer mig dock tveksam till att cirkulationspumpen drar så mycket (och följdaktligen värmer så mycket) ensam. Det skulle innebära att pumpen är på ca 500 W, vilket väl iofs inte är någon omöjlighet men rätt osannolikt. Titta på märkningen för pumpen.

Om du ska ha lite mindre klimatpåverkan på din pool rekommenderas solvärmefångare och/eller värmepump. Det är bättre än direktel som du verkar ha nu. Förutom det rekommenderas isolerat lock.
 
Är bara att läsa på pumpen vilken effekt det är på den.
Verkar vara 500W med tanke på att den drar 12kWh/dygn.
50A timer, vad skall du med den till?
 
S SueCia skrev:
[edit]

Ångrar mig, har läst på lite om pumpar och det verkar ju vara hyffsat stora pumpar ändå. Men ett tidrelä som styr pumpen skulle väl lösa problemet. En elektriker borde kunna montera ett riktigt tidrelä på 2 timmar kanske, det spar ni in ganska fort om ni jämför med att köra pumpen som ni gör nu.
Tidrelä som styr pumpen har jag redan, men vågar inte använda det när värmen är påslagen. Det skulle innebära att värmaren är påslagen under perioder när pumpen är av. Menar du att detta inte är skadligt för värmaren? Den har nämligen redan brännt sönder en gång. Vill inte att det ska hända igen.
 
Redigerat:
tommib tommib skrev:
Det finns inget klimatsmart med en terasspool. Det kostar energi att ha en sådan, end of story.

Jag ställer mig dock tveksam till att cirkulationspumpen drar så mycket (och följdaktligen värmer så mycket) ensam. Det skulle innebära att pumpen är på ca 500 W, vilket väl iofs inte är någon omöjlighet men rätt osannolikt. Titta på märkningen för pumpen.

Om du ska ha lite mindre klimatpåverkan på din pool rekommenderas solvärmefångare och/eller värmepump. Det är bättre än direktel som du verkar ha nu. Förutom det rekommenderas isolerat lock.
Klimatsmartare att värma 2,2m3 än att värma 20m3 eller mer som många "riktiga" pooler är på.
Naturligtvis har jag isolerat lock.
Solvärme eller värmepump har jag räknat på, men överväger i stället solceller (och fortsätta med elvärme). Vi brukar inte ha så varmt i poolen så därav lönar det sig inte med värmepump osv.

Jag ha kollat på märkningen. Tror också att pumpen egentligen är överdimentionerad, men så länge jag inte kör den så lång tid borde det inte vara något problem.
 
GoC GoC skrev:
Är bara att läsa på pumpen vilken effekt det är på den.
Verkar vara 500W med tanke på att den drar 12kWh/dygn.
50A timer, vad skall du med den till?
timern skulle vara till värmaren, inte pumpen (som redan har en timer)
 
Nu kan jag nog uppfattas som lite ohyfsad men det klimatsmartaste är väl att bada i sjön?
Har man anskaffat en elvärmd pool har man redan bestämt sig för att bortse från klimatsmartheten.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Nu kan jag nog uppfattas som lite ohyfsad men det klimatsmartaste är väl att bada i sjön?
Har man anskaffat en elvärmd pool har man redan bestämt sig för att bortse från klimatsmartheten.
Du menar att om jag skaffat elvärmd pool kan jag lika gärna bränna på full värme och pump 24/7 hela året? Enda alternativet är att sälja polen och cykla till badsjö ett par mil bort? Tack för hjälpen.
 
D Daisy skrev:
Klimatsmartare att värma 2,2m3 än att värma 20m3 eller mer som många "riktiga" pooler är på.
Naturligtvis har jag isolerat lock.
Solvärme eller värmepump har jag räknat på, men överväger i stället solceller (och fortsätta med elvärme). Vi brukar inte ha så varmt i poolen så därav lönar det sig inte med värmepump osv.

Jag ha kollat på märkningen. Tror också att pumpen egentligen är överdimentionerad, men så länge jag inte kör den så lång tid borde det inte vara något problem.
Om du har en pump på 500W som bara pumpar 4 kubikmeter i timmer, så har du både en väldigt överdimensionerad och ineffektiv pump. Till din pool räcker det med en bråkdel av den kapaciteten.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D Daisy skrev:
Du menar att om jag skaffat elvärmd pool kan jag lika gärna bränna på full värme och pump 24/7 hela året? Enda alternativet är att sälja polen och cykla till badsjö ett par mil bort? Tack för hjälpen.
Jag menar att det känns lite märkligt att någon som är så noga med sin "klimatsmarthet" anskaffar en pool.
"Klimatsmart" är fö ett ord jag inte uppskattar.
 
Min värmare har en flödesvakt i serie med termostaten vilket gör att pumpen måste gå för att värmaren ska värma, jag tror att alla värmare har det.
Rekomenderad inkoppling är att en timer styr pumpen (450W), värmaren går bara när pumpen går samtidigt som termostaten slår till.
Jag har en wifi termostat som styr värmaren (fasen till värmarens termostat) och en wifi plugg som styr pumpen (båda sonoff). Pumpen går 30min var 4:e timme och om wifi termostaten slår till så går värmaren också. Wifi termostaten är bara lathet, jag slipper öppna tekniklådan och vrida på värmarens termostat för att styra temperaturen, jag styr via en app.
Min 1m3 badtunna tappar nu ca 1 grad/dygn (utan bad) vilket gör att värmaren går ca 30min/dygn för att hålla 34 grader.
Jag valde också en liten tunna för att spara på våra resurser, vatten och el. Om vi mot förmodan skulle vara fler än fyra så får vi turas om i badet :)
Jag kommer nog att koppla om så att wifi termostaten styr både pump och värmare om värmeförlusterna blir för stora under vintern.
 
Som snabblock kan du ha ett täcke av bubbelplast, det hindrar avdunstning som kyler samt låter solen värma vattnet. pumpen drar mycket ström som man delvis får tillbaka som värme till vattnet, köra pumpen på timer är en jättebra ide, sen är det nog att värmaren ska blockeras vid pumpstopp och det kan vara knepigt att få till utan elektriker. om jag förstod dig rätt så var värmaren fast ansluten och inte via stickkontakt? sitter den med stickkontakt kan man prova att köra den på samma timer, värmaren borde vara på 2-3 kW och timer för 16A borde finnas?
 
Hep Hep skrev:
Om du har en pump på 500W som bara pumpar 4 kubikmeter i timmer, så har du både en väldigt överdimensionerad och ineffektiv pump. Till din pool räcker det med en bråkdel av den kapaciteten.
Det står inte W men jag får det till drygt 500W från V och A. Antal kubik är jag osäker på men tolkar det som 4,8/h. Se bild. Kanske jag räknar fel.
 
  • Elektrisk motor med teknisk specifikationsetikett som visar spänning, ström och andra värden för energiförbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fotografen Fotografen skrev:
Jag menar att det känns lite märkligt att någon som är så noga med sin "klimatsmarthet" anskaffar en pool.
"Klimatsmart" är fö ett ord jag inte uppskattar.
Är inte heller så förtjust i ordet. Har du förslag på ett bättre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.