Terassplanering - hjälp - bild - byggahhus.se.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Terassplanering - hjälp - bild - byggahhus.se.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ska bygga altan/träterass runt hela vårt hus dvs i alla väderstreck (norr, öster, söder, väster)
Väster och söder ska ha 5 meter i längden dvs att det ska gå ut från huset 5 meter.
Norr och öster ska ha 3 meter ut från huset.

Husets längd är 14 270 mm
Husets bredd är 84 70 mm

Som ni ser på bilderna (brant/slänt) så ska vi ha en trappa som går nedanför terassen (som en pyramidliknande form fast toppen är plan för vår del). Trappa blir det endast i söder och öster. Resten blir bara en plan altan/terass.

Hur mycket material ska vi beställa?
Vilket material ska vi ? (vill gärna ha tryckimpregnerat)
Var kan vi beställa billigt material?
Vad ska vi tänka på när det gäller vilket underlag till altanen? Vi har grus just nu runt om hela huset.
Ska vi ha lecablock eller plintar eller någon stolpe som altanen står på?

Branten/Slänten är 1:1 , går man ut 1 meter så faller det 1 meter tror jag att det var.


Tacksam för all hjälp.
 
Nu kan jag svara hur VI skulle göra efter 3 trädäck i tryckimpregnerat.

Har ni dränerande grus runtom, hade jag bara rullat ut geoduk och lagt betongplattor.
Tryckimpregnerat ram och KOMPOSIT! Visst blir det "lite" dyrare. Men vad skönt att inte behöva tvätta varje år. Att inte behöva olja in. Eller att inte behöva tänka på, att det kan bli märken i det!

Har ni möjlighet, välj komposit.
 
Vill ha trä virke och inget annat, så vänligen svara på mina frågor du som har erfarenhet av att bygga träterass , tack.




Atom skrev:
Nu kan jag svara hur VI skulle göra efter 3 trädäck i tryckimpregnerat.

Har ni dränerande grus runtom, hade jag bara rullat ut geoduk och lagt betongplattor.
Tryckimpregnerat ram och KOMPOSIT! Visst blir det "lite" dyrare. Men vad skönt att inte behöva tvätta varje år. Att inte behöva olja in. Eller att inte behöva tänka på, att det kan bli märken i det!

Har ni möjlighet, välj komposit.
 
Till trädäcket ungefär:

100 kvm ogräsduk
100 trädgårdsplattor
1700 lpm 28x120 trallvirke
170 lpm 45x195 regel
370 lpm 45x145 skruvregel
80 balkskor
1000 ankarskruv
100 infästning bärlina i huset (fasadplugg eller fransk träskruv)
5000 trallskruv
500 6x90 träskruv (Essve corrseal är bra)

Trappan tycker jag ju ska bygga flackt så den blir bekväm att sitta i, 45 grader som marken är schaktad nu är för brant. Materialåtgången är svår att beräkna eftersom du inte skrev höjderna. Men mellan armbågen och lillfingret;

450 lpm 34x145
110 lmp 45x95 (vagnstycken)
400 skruv 6x160
1500 trallskruv
3 tuber pl200 lim
40 gaffelankare


Begär offerter från ett par bygghandlare, för detta bygge ska du komma ner till byggmax-priser om du jämför tex. trall och reglar. Är det en lokal bygghandlare är det mycket smidigare att komplettera än att kanske behöva åka långt till byggmax.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Tack gör svar. Har du räknat terass ytan på 100 kvm? Jag tror att den blir mer eftersom vi ska ha runt hela huset. Hur stor yta har du beräknat för terassen dvs den plana delen?
Slänten har olika höjd då vår tomt sluttar mer i öster.
Är stenplattor billigare än lecablock?

mexitegel skrev:
Till trädäcket ungefär:

100 kvm ogräsduk
100 trädgårdsplattor
1700 lpm 28x120 trallvirke
170 lpm 45x195 regel
370 lpm 45x145 skruvregel
80 balkskor
1000 ankarskruv
100 infästning bärlina i huset (fasadplugg eller fransk träskruv)
5000 trallskruv
500 6x90 träskruv (Essve corrseal är bra)

Trappan tycker jag ju ska bygga flackt så den blir bekväm att sitta i, 45 grader som marken är schaktad nu är för brant. Materialåtgången är svår att beräkna eftersom du inte skrev höjderna. Men mellan armbågen och lillfingret;

450 lpm 34x145
110 lmp 45x95 (vagnstycken)
400 skruv 6x160
1500 trallskruv
3 tuber pl200 lim
40 gaffelankare


Begär offerter från ett par bygghandlare, för detta bygge ska du komma ner till byggmax-priser om du jämför tex. trall och reglar. Är det en lokal bygghandlare är det mycket smidigare att komplettera än att kanske behöva åka långt till byggmax.
 
Atom skrev:
Nu kan jag svara hur VI skulle göra efter 3 trädäck i tryckimpregnerat.

Har ni dränerande grus runtom, hade jag bara rullat ut geoduk och lagt betongplattor.
Tryckimpregnerat ram och KOMPOSIT! Visst blir det "lite" dyrare. Men vad skönt att inte behöva tvätta varje år. Att inte behöva olja in. Eller att inte behöva tänka på, att det kan bli märken i det!

Har ni möjlighet, välj komposit.
Komposit är så mycket dyrare att inte är värt det tycker jag . Samt märken syns mer i komposit än i trä
 
Drömma skrev:
Tack gör svar. Har du räknat terass ytan på 100 kvm? Jag tror att den blir mer eftersom vi ska ha runt hela huset. Hur stor yta har du beräknat för terassen dvs den plana delen?
Slänten har olika höjd då vår tomt sluttar mer i öster.
Är stenplattor billigare än lecablock?
Stenplattor är bättre än Leca
Ska du beställa från byggmax eller Bauhaus så kontrollera kvalitén på trallen , ibland är deras trall fruktansvärd dålig
 
  • Gilla
Drömma
  • Laddar…
Ser att jag skrev fel på mark-/ogräsduken, rätt ska vara 200 kvm. I övrigt tror jag det stämmer. Men det är lämpligt att du räknar noggrannare på vilka längder på virket som du vill ha så du får så lite spill och skarvar som möjligt.

Och som jag skrev innan så är en bygghandel att föredra framför byggvaruhusen, Polos gav dig en nog så viktig poäng också. På en vettig bygghandel kan du bara byta dåligt virke, hur det funkar på tex. byggmax vet jag inte.
 
  • Gilla
Drömma
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.