Efter flera olika försök att få något att växa i vår slänt ner mot vägen har vi gett upp...
Det är sand och sten och den är ca. 3 meter hög på högsta punkten och 1 meter hög i bortre ändan (sluttar alltså).
Lutningen är väl runt 45 grader gissningsvis, man kan inte gå upp utan får krypa på alla fyra...

Längden är på 24 meter totalt.

Jag gjorde ett test med att gräva ur och gjuta avsatser under hösten men nu några månader senare har de de alla "flutit" iväg och ligger sneda så att försöka gjuta något lär inte lyckas... Så fort man försöker gräva något i slänten rinner det iväg och fylls igen av sand/småsten.

Vår plan nu är att köpa plåtar i Coreténsstål (400x3000x4mm bitar) och ställa dem som kanter. Frågan då är hur jag ska få dem att stå upp och hållas på plats.
Min fundering är att dra ner markskruvar och sen antingen borra och bulta plåtarna i dem, alternativt svetsa fast dem. Jag tänkte sen någon form av stag/stöd mellan "nivåerna" så att alla plåtar håller varandra på plats.

Planen är att det blir tre "nivåer" på högsta platsen som sen går ihop till två och så en nivå.

Varje nivå ska sen fyllas med planteringsjord och någon buske/växt planteras (ej bestämt ännu).

Så frågan då, hur ska jag få dessa plåtar att stå upp och hållas på plats?

Om planen med markskruv skulle fungera hur tätt borde de vara med 4 mm plåt?
Underlättar det med färre skruvar kan jag svetsa fast något vinkeljärn längs nedre kanten på plåten också...
 
En orange skiss av en lutande konstruktion som visar mått 1m vid basen, 3m vid toppen, 24m längd och en 40cm hög plåt.
Typ något sånt här alltså...
 
Hemmakatten
Problemet är väl, om jag förstått rätt att cortenskivorna bara blir 400mm höga. Då kommer de alltid att vrida ner sig pga jordtrycket oavsett om du fäst de i jordskruvar.

Jag menar att du behöver rejäla saker, typ L-stöd. (Detta är bara min högst amatörmässiga åsikt men ändå med ett antal decenniers erfarenhet av hus och tomt.)
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Problemet är väl, om jag förstått rätt att cortenskivorna bara blir 400mm höga. Då kommer de alltid att vrida ner sig pga jordtrycket oavsett om du fäst de i jordskruvar.

Jag menar att du behöver rejäla saker, typ L-stöd. (Detta är bara min högst amatörmässiga åsikt men ändå med ett antal decenniers erfarenhet av hus och tomt.)
Ja, det är ju precis det som är min fråga... :seenoevil:
Hur får jag plåtarna monterade så att de håller och "står" upp?

Jag testade "L-stöd" teorin i höstas på ena sidan av slänten och grävde ut så mycket det gick (slog ner och gränsade av med en formplyfa för att det inte skulle rinna ner sand igen) och gjöt först en liten "grop" som fundament men den blev inte mer än ca. 30 cm djup eftersom det inte går att gräva alls i skiten och sen gjöt jag på ett "L-stöd" på det.
Testade detta på två ställen med ca. 60-70cm breda stöd (40 cm höga då) utan att fylla på med något bakom, annat än den sand/sten som rann mot när jag tog bort formplyfan.
Nu några månader senare är båda L-stöden sneda och har märkbart flyttat på sig i slänten...

Hela slänten är som kvicksand (vilket vi med förfasning märkte när vi skulle gräva för kommunalt VA för några år sedan)...

Jag tror att markskruvar kan fungera för att de kommer tillräckligt djupt för att ge lite stadga och kommer inte att kunna "rinna iväg" (är min hypotes i alla fall).
Jag fäster sen plåten med bultar i markskruven i nedre kant och sen behöver jag ju få något form av stöd uppåt också, precis som du säger @Hemmakatten ...

Jag har själv funderat på tre olika lösningar:

1) Svetsa på stödbitar i 90 graders vinkel mot plåten men är rädd att de inte ger mycket extra.

2) Först svetsa fast en L-profil i nedre kant på plåten som ger stadga och i den fästa ett geonät som jag gräver ner så gott det går och så svetsa fast krokar/öglor i övre kant på baksidan som jag fäster ytterligare ett geonät i innan jag fyller upp med planteringsjord på baksidan.

3) Svetsa stag mellan plåten och markskruvarna som kommer högre upp i slänten och högst upp finns en stor betongaltan som jag kan fästa den översta plåten i med stag.

Eller förstås kombinera alla tre... :)
 
Jag har gått i samma funderingar och har hittat massvis av bilder på pinterest där de har gjort det och de flesta förstärker på baksida antingen vertikalt som du föreslår eller horisontalt med påsvetsade bitar eller att man viker plåten i ovan/underkant.

https://www.pinterest.se/pin/507499451759459777/
https://www.pinterest.se/pin/163748136438438416/
https://www.pinterest.se/pin/163748136438438416/

Vi har en befintlig terassering murade i hålstensblock som vi kommer förstärka och sen klä in i Corten.
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Jag är ingen expert på sådant här. Men din lösning med markskruv löser möjligen ett av delproblemen.

Du behöver ett stöd, som dels inte glider i horisontell led, dels inte tippar utåt.

När det gäller L-stöd, så är det ju något som normalt köps som färdiga betongelement. Och de grävs normalt ned avsevärt djupare än 30 cm. Jag har sett det göras i grannskapet, där har man grävt typ 1m eller djupare, lagt mackadamm på duk, i något fall en tjock frigolitisolering (antar att det är för att undvika frostsprägning, i något fall gjutit en bred betongsula, och ställt L-stöden på det.

Tanken med Lstöd är att utfyllningen bakom skall pressa ned stödet så det inte tippar av utfyllnadens utåtriktade kraft. Vet inte om jag sett L-stöd som är 3m höga. Och utfyllning framför stödet skall hindra att det glider i horisontell led.

För ett projekt som ditt så tror jag att du måsrte ha dit en grävmaskin. Frågan är väl hur det går att gräva i utan att det hela tiden rasar. Antingen får man gräva bort allt som rasar, eller som de gör på större byggen slå ned avgränsande stålväggar med pålningsmaskin innan man gräver.

Du behöver också ordna bygglov.
 
Gjorde du L stöden åt rätt håll?
Låter nästan som att det är pålning som gäller på din tomt om det bara är runt grus.

Handritad skiss av ett L-format stöd på en grusig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Gjorde du L stöden åt rätt håll?
Låter nästan som att det är pålning som gäller på din tomt om det bara är runt grus.
Ha, ha! Ja, jag gjorde dem åt rätt håll... :)

Det är ytterst problematisk slänt då allt bara "rinner iväg" och när de grävde för VA för något år sedan fick de avbryta och hämta plåtar och en "grävbur" som de grävde ur inuti för att stoppa så slänten inte rann ut på vägen nedanför och de började bli oroliga för vår pool som ligger "ovanpå" slänten.
Efter det sen så borrade jag och "plintade" ca. 1,5 meter djupa hål runt hela poolen (med Skurupborr) och armerade rejält och gjöt sedan en stor betongplatta för att säkerställa att det inte kan fara iväg... :)

Jag tror att @BobbyOne 's förslag (https://www.pinterest.se/pin/507499451759459777/) kunde vara något, speciellt om jag svetsar på en platta på andra ändan som ytterligare bromsar att plåten åker framåt.
 
Jag funderar också på att göra en terrassering i cortenstål, med stöd av marknät.
Har du gjort en terrassering i Cortenstål?
 
H Hans Paulson skrev:
Jag funderar också på att göra en terrassering i cortenstål, med stöd av marknät.
Har du gjort en terrassering i Cortenstål?
Nej, jag har inte kommit igång ännu... Det visade sig att min plan med markskruv inte fungerade så bra då det är mycket sten så jag försökte gjuta en plint men den den blev inte tillräckligt stadig så jag är tillbaka på ruta noll... :(
 
L-stöd är skit i branta sluttningar, dom ska ha en jättestadig botten och en tung fyllnad på L-delen, i princip ända upp till kant, för att inte kalva. Nästa 100% av L-stöd ger sig med tiden och börjar luta. Det gäller att ankra upp dom rätt. Med L-stöd eller kortenstål så ska överdelen cm 10 cm ner, ankras i nederdelen i den översta med tex. armeringsjärn ( 16 mm ) för att hålla dom kvar i rätt läge, det översta stödet ankras i den del som ska vara slutnivå för allt, lämpligt då med armeringsjärn till en 30X30 cm betongplatta med ett borrat hål i mitten och står på tvären ca 2 meter bort och ca 60 cm ner i mark, allt avsätts i höjd så att det blir fullt upp till kant på varje stöd. Och en stadig botten om det är L-stöd.
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Det går bra att sätta av stöden med stagning först, sedan ska det fyllas på i omgångar och trampas ner mellan alla stöd. Fylls det bara på mellan översta eller nedersta stödet så kan dom kana lite i nerförsbacken, det gäller att få packat så dom står kvar.
 
Tack för förslagen!

Hur länge kommer ett 16mm armeringsjärn klara sig under mark?
Jag kan väl spraya det mer lite hammarlack eller mönja om det hjälper...
 
Håller tills du kommer till himlen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.