Hej,

Skall bygga en ny terass enligt nedan och har lite funderingar.
Golvet/bjälklaget kommer stå på plintar en bit ovan mark. Har tänkt mig 60 cm c/c mellan reglarna. Runt terassen skall det gå ett staket så inte lill-killen ramlar ner. Taket kommer vara av någon glasfiberarmerad typ.

- Skall det vara ett fall på golvet?
- Bjälklaget, vilka dimension skall det vara av?
- Bärlina, vilken dimension?
- På vilket avstånd bör plintarna stå på, typ maxmått?
- Markarbete, måste det göras något speciellt markarbete under golvet trots att det står i luften? Grävas ur och läggas i makadam?
- Staketet, stolparna kan man väl fästa direkt i bjälklaget?

Taket
- Vilken lutning bör taket ha?
- Avstånd på "takstolar"?
- Dimensioner för reglar i taket?
- Stolparna, skall dom stå på golvet eller marken?

Övrigt
- Funderar på att köpa virket på Bauhaus eller Hornbach pga av kostnaden, är det stor skillnad på kvalitet?
- Något annat att som jag bör tänka på?
 
Sitter också och skissar och planerar en veranda och vet nu ungefär hur jag vill ha det.
Jag kommer bygga en veranda som är 4 meter bred och 12 meter lång med tak över en del.

Med dessa mått kör jag bärlinor med 2 meters mellanrum i 195x45 och reglar i 145x45 cc60. Jag sätter plintar med 2,5 meters mellanrum.

Jag har grävt ut under och lagt duk+singel men vår veranda kommer ligga strax ovanför marken och jag vill gärna slippa växtlighet.

Gällande taket så är detta ett problem eftersom vi vill ha så kraftig lutning som möjligt men ändå ha drygt 2 meter i höjd i verandans ytterkant. Med takets bärlinorna upptryckta mot takfoten blir det tyvärr inte så mycket lutning i vårat fall. 10-15 cm fall per meter kanske.

Staket- och takstolpar är 95x95, dessa kommer stå på bärlinan och fästas i varannan golvregel (cc 120).

Kanske kan du få hjälp av denna sidan

http://www.jabo.se/okt/tips1host.html
 
Sitter också och skissar och planerar en veranda och vet nu ungefär hur jag vill ha det.
Jag kommer bygga en veranda som är 4 meter bred och 12 meter lång med tak över en del.
Det blir ungefär samma storlek.
Med dessa mått kör jag bärlinor med 2 meters mellanrum i 195x45 och reglar i 145x45 cc60. Jag sätter plintar med 2,5 meters mellanrum.
OK, du menar då att du har en bärlina (195x45) mitt i golvet (nummer 3 i Jabo-principen). Eller har du även en sådan längst ut från huset?
Jag har grävt ut under och lagt duk+singel men vår veranda kommer ligga strax ovanför marken och jag vill gärna slippa växtlighet.
Jo, det är ju skönt att slippa ogräs som tittar upp genom trallen.
Gällande taket så är detta ett problem eftersom vi vill ha så kraftig lutning som möjligt men ändå ha drygt 2 meter i höjd i verandans ytterkant. Med takets bärlinorna upptryckta mot takfoten blir det tyvärr inte så mycket lutning i vårat fall. 10-15 cm fall per meter kanske.
För utseendet eller funktion? Vad säger normen för att snö/vatten skall rinna av så lätt som möjligt?
Staket- och takstolpar är 95x95, dessa kommer stå på bärlinan och fästas i varannan golvregel (cc 120).
Du har alltså 120 cm mellan varje stolpe?
Kanske kan du få hjälp av denna sidan

[länk]
Hittade den efter att jag postade men tack ändå.
 
jocke4u skrev:
OK, du menar då att du har en bärlina (195x45) mitt i golvet (nummer 3 i Jabo-principen). Eller har du även en sådan längst ut från huset?.
Ja, jag lägger 2 sådana, en 2 meter från huset och en 4 meter från huset. Sedan tänkte jag köra med en 45x95 på husväggen som jag lägger golvreglarna på istället för att köra med balkskor.


För utseendet eller funktion? Vad säger normen för att snö/vatten skall rinna av så lätt som möjligt?
Det krävs en del för att snön skall kana av och det blir snabbt väldigt mycket tynd. Har sett flertalet grannar som att stödribbor mot takreglarna när de bågnar för mycket. Men samtidigt så ser man på uterummen som säljs att taklutningen är inte speciellt kraftig.

Du har alltså 120 cm mellan varje stolpe?
Hittade den efter att jag postade men tack ändå.
Ja, det var tanken. Men kanske blir det en regel till, dvs 180.
 
nybyggaren skrev:
Staketstolparna ska du väl ha ända nerifrån plintarna och hela vägen upp till bärlinan till taket?!
Bärlinan till trallen fälls sedan in i stolparna, då får du en stadig och bra konstruktion.
Nä, stolpar fäster jag enbart i reglar och bärlinan med vagnsbult. Mina bärlinor/plintar sitter på 2 resp. 4 meters avstånd från huset. Reglarna har sedan ett överhäng på 1 dm utanför yttersta bärlinan, på så sätt slipper man se plintarna när man sedan "klär" in sidorna med trallvike.
 
Efter lite fundering och kollande så blir fallet nog 90 mm/meter. Skall inte använda limträ utan istället vanligt virke (ev. tryckt) och vill ha takbjälkarna på ca. c/c 1000 mm. Längd från husvägg till bärlina blir ca. 4000 mm och map fallet så blir bjälken ca. 4100 mm.

Vilken dimension bör jag välja till bjälkarna?

Orten är Alingsås och tror detta hör till zon 1.5 - 2

// Jocke
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.