Hej

Jag var ute med hunden och fick en idé.
Jag skissar på en uppfart till vår entré som är en våning upp och vill ha en gång som jag inte vill ska bli hal och isig om vintern, utan att lägga allt för mycket energi på att värma upp den.

Tänk att man gräver ned en slang i backen som är en sluten krets med vätska.

Slangen ligger i två lager på höjden, varav det översta är strax under markytan och det nedre är nergrävt ett par meter till en plats där det alltid är plusgrader.

Sedan pumpar man runt detta kontinuerligt vintertid, för att smälta snön på marken.

Detaljer:
Eftersom systemet snarare ska vara varmt än kallt så är det rimligt att en majoritet av kretsen är i den varma delen av marken. Kanske är bara 10% av kretsen uppe vid marken.

Slangen måste säkert ligga i ganska täta slingor på ovansidan, typ cc-20 cm?
Det ska vara en slang som tål lite stryk...

Jag vet ju att folk har uppvärmda garageuppfarter ibland etc, men då tar jag för givet att det alltid är eluppvärmt, vilket bara är intressant om man har så mycket pengar att man börjar få ångest.

Detta är ju billigt i drift en pumpkostnad då och den är inte dyr, som verkar vara på ca 200 kr om året, om man kör dygnet runt (avrundat uppåt och räknade på 1kr / kwh). Eventuellt behöver man bara ha den på de perioder som det faller snö. Jag ser väl ingen orsak till att ha detta rullande om backen varit ren sedan en vecka. Men det kanske tar en dag eller tre att få bort snön efter att man väl startat igång cirkulationen.

Installationen är ju dock kännbar, men säg att man ändå ska gräva lite just där, då är det ju i sammanhanget inte så dyrt kanske. :)

Är detta helt galet? Säg att man står inför att göra ett markarbete, som t.ex. jag gör just nu.

Tankar?
 
Redigerat:
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Skulle gissa att det är svårt att klara av riktigt kalla temperaturer.
-20 några dagar tinar du inte upp med +4 i slangen utan kraftig cirkulation.
 
Genialiskt ide! Varför kom inte jag på det?
Jorden långt ned i backen håller en temperatur lika med årsmedeltemperatur i luft närmast ytan. I södra Sverige kan det vara 8 degC. Flyttar du detta till jordytan så bör du kunna bidra till frostfritt. Men då bör du även köra pumpen sommartid för att ge tillbaka.
Lägg ned några billiga tempsensorer (i rör) för att följa förloppet och berätta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.