I ett antal trådar diskuteras om att 230V-spottar är "sämre på allt", men specifikt lux/watt och livslängd. Det första låter jag vara osagt, men angående livslängden har jag en teori.

Efter att ha sett 230V-spottar lysa ett par timmar om dagen i 5-6 år är jag övertygad om hållbarheten. På en plats i egna hemmet fick jag dock en rejält förtida lampdöd på fyra ljuskällor intill varandra. Varför då? tänkte jag. Det sitter exakt samma armaturer och ljuskällor lite längre bort i huset och de har brunnit i åtminstone 3 år. Jag mindes att farsgubben monterade de armaturerna där ljuskällan dog i förtid. De andra (fungerande) hade jag monterat. Farsan stack upp spotten med ljuskällan monterad och det smäller ju till lite när man släpper den i spänn mot gipset. Jag själv monterade ljuskällan efter att armaturen var fastsatt.
Knackar man försiktigt sönder en bränd 230V GU10-spot och jämför den med en motsvarande 12V-variant ser man att tråden i den 230-Voltaren är mycket längre och tunnare.

Jag tror helt enkelt att 230V-spottar är betydligt känsligare mekaniskt och därför har ett rykte att i allmänhet ta slut fortare än en 12V-motsvarighet. Troligtvis p.g.a. oförsiktigt montage.
Vad tror ni?
 
Ligger säkert mycket i det. Ömtåliga glödtrådar är en av orsakerna till att det knappast förekommer glödlampor för spänningar över 300V.

Knackar man på en glödlampa brukar den svara med att lysa starkare. Sedan är slutet nära.
 
Varför skulle det med nödvändighet bli tunnare trådar när man höjer spänningen? det gäller väl bara om man vill bibehålla låg effekt, men något jag har retat mig på inom filmbranschen är att man konkar runt på 6, 12 18kw glödlampor vars reglerdon går på, hör och häpna, 230V!
Ok kanske är marknaden för filmbelysning 400V inte lika stor som 230V (funkar ju i usa, och mer eller mindre hela världen) men det är väldigt bittert att behöva konka runt på 32A 63A och 125A kablage, kopplingsboxar och centraler när man vet att man kunde ha klarat sig med 16 32 eller max 63.
Skulle spara rygg, bränsle, och en hel del koppar om man tillverkade 400Vlampor.
 
master_mimer skrev:
Varför skulle det med nödvändighet bli tunnare trådar när man höjer spänningen?...
Det var en observation av två olika ljuskällor. Fakta, alltså.
 
Glödlampor har tunnare glödtråd och därmed kortare livslängd ju mindre effekt och högre spänning den är för (högre spänning kräver tunnare tråd för att få högre motstånd, vilket behövs vid högre spänning).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glödlampa
 
Referatet ur wikipedia bygger ju på en given effekt.

Obs att många kraftigare urladdningslampor ansluts till 400V, fast då pratar vi ju iofs inte glödlampor i teknisk mening.
För användaren kan det ju dock vara hur som med den biten...
 
master_mimer skrev:
Referatet ur wikipedia bygger ju på en given effekt...
Precis vad jag avsåg med trådens första inlägg och vad jag observerade på 2 st 35W halogen med reflektor på 12V resp. 230V från samma tillverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.