Då jag ännu inte fått tag i en elektriker så har jag börjat fundera på om/hur jag temporärt kan koppla in poolvärmepumpen, problemet är dock att den ju inte har någon vanlig strömsladd utan är avsedd för fast installation.

Bilden nedan är en idé jag har och, från ett lekmannaperspektiv tycker jag den är en möjlig tillfällig lösning då jag enkelt bryter strömmen genom att dra ut kontakten från förlängningskabeln och det går enkelt att återställa och ta bort när jag väl hittar en elektriker som kan installera separat central för all pool-/utomhusel.

Schablon av elektrisk anslutning för poolvärmepump med uttagsikoner, förlängningskabel och kopplingsdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så, min frågor är dels om/vad jag missat ur ett säkerhetsperspektiv, dels om jag ens teoretiskt får göra detta och om det skulle vara en OK temporär lösning om en elektriker gjorde detta?
Let the bashing begin! :)
 
B
Kan funka men blir det mer än nån kW kontinuerligt så finns det risk för varmgång i kontakterna. Och skarvarna måste skyddas för väder.

Antar att du stänger av den med knappen på display och inte genom att dra ut sladden.
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Kan funka men blir det mer än nån kW kontinuerligt så finns det risk för varmgång i kontakterna. Och skarvarna måste skyddas för väder.

Antar att du stänger av den med knappen på display och inte genom att dra ut sladden.
Tack! Bra poänger, manualen anger förbrukningen till 0,14-1,55 kW beroende på temp i luft o vatten - inom felmarginalen?
Självklart kommer jag inte gå o rycka sladden titt som tätt :)den har timer så normalt styr den annars stänger jag via displayen.
 
Det du behöver för att detta ska va OK är minst dragavlastning i din IP65 dosa. Man ska inte kunna snubbla på kabeln så att man efteråt står med en kabel inkopplad med stickpropp och låsa trådar i andra änden. Denna är väldigt viktig!!

Ett bättre alternativ är ju att skruva dit stickproppen direkt på kabeln från pumpen förstås.

Sen får man ju se till så att inte skarvningarna riskerar att utsättas för vatten (inte ens om någon snubblat på den) och en extra jordfelsbrytare är aldrig fel. Man kan ju mäta upp vilket hål i uttaget man använder är fas och vilket som är nolla och vända kontakten "rätt" samt markera. Misstänker att det inte spelar någon större roll men för ordningens skull :)
 
Redigerat:
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
T
Min VP är tre fas.
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
D dilemma skrev:
Tack! Bra poänger, manualen anger förbrukningen till 0,14-1,55 kW beroende på temp i luft o vatten - inom felmarginalen?
Självklart kommer jag inte gå o rycka sladden titt som tätt :)den har timer så normalt styr den annars stänger jag via displayen.
Men hur var det med jordfelsbrytare? Det är den viktigaste säkerhetsfrågan för en poolvärmepump.
 
  • Gilla
dilemma och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men hur var det med jordfelsbrytare? Det är den viktigaste säkerhetsfrågan för en poolvärmepump.
Det uttag som allt kommer anslutas till skyddas av jordfelsbrytare, men är alltså ca 25m bort - är det för ”långt bort” och bör jag komplettera med en lös/extra närmare pumpen?
 
T TH885 skrev:
Min VP är tre fas.
Den här är en mindre modell (liten pool) som går på enfas som tur är
 
D dilemma skrev:
Det uttag som allt kommer anslutas till skyddas av jordfelsbrytare, men är alltså ca 25m bort - är det för ”långt bort” och bör jag komplettera med en lös/extra närmare pumpen?
25m brukar inte vara något större problem. Ska man vara petig ska man ju kontrollera utlösningsvillkor och liknande men det har mest med säkringen att göra, att den löser ut inom rätt tid vid kortis. Jordfelsbrytaren bör klara sig fint ändå. Skadar ju inte att testa den dock.
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
Jag är inte elektriker och är överlag skeptisk, med tanke på allt vi inte känner till.

Men eliminera gren/skarv kopplingen samt eventuellt även IP dosan och dra kabeln hela vägen mellan uttag och värmepump utan skarvar/dosor så har du eliminerat många "hoppsan".

Förlägg annars dosan 5meter från värmepumpen, du behöver lika lång kabel ändå och det finns ingen anledning att ha en dosa nära pumpen och blött område.
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
Jag skulle mäta upp nolla/fas innan jag stoppade i kontakten.
Det brukar förvisso inte ha nån betydelse på enfas prylar hur man vänder kontakten, men det känns bättre
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
Stort tack alla för bra svar och kommentarer!
Ska fundera lite under kvällen och läsa in mig lite mer på pumpen - återkommer säkert med nån kompletterande undring.
Allra klurigast blir nog vem som ska få ”bästa svar” :D
 
Hand håller tre elektriska kablar med skruvanslutning från en pump, redo för koppling till kopplingsplint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag iaf fått pumpen på plats så dags att börja kolla på anslutningar etc.
Så här ser kablarna från pumpen ut, finns det någon lämplig Kopplingsplint man kan använda så slipper jag knipsa av dem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.