Jag håller på och renovera och blåser alla väggar och river ut golv. Just nu sitter jag på stampart jordgolv och har oputsade tegelväggar på insidan :)

Nu har jag kommit till väggen där centralen sitter...

Jag ser ett par olika alternativ:
1: Skruva loss jordkabeln och sätta fast den i en dosa med dragavlastning. Gummikabel till byggcentral.
2.Köpa en ny temporär central (jag behöver en ny till stallet ändå), skruva upp den på en annan vägg och sätta upp lite uttag där.

Vad hade ni gjort och vad är mest korrekt?

/N
 
Ta den varianten som är billigast för dig. Det spelar egentligen ingen roll.
 
Vilken variant är mest korrekt då?
 
Jag brukar sätta en 2,5mm2 gummikabel på inkommande och sätta en byggcentral.
 
Absolut en byggcentral, de är tåligare och är mycket lättare att flytta runt.

/Kent
 
Gör man på det sättet, så tänka på att göra gummikabeln så kort som möjligt. Skydda den och matningen så gott man kan och om det går, försvåra för någon att dra ur den ur byggcentralen. (Så att någon inte får för sig att använda den oskyddade handsken till något.)
Bäst är väl att ordna en jordfelsbrytare på matningen innan den kommer in på bygget.

För visst är det så, att på en byggarbetsplats ska en "oskyddad" kabel vara fast ansluten till första jordfelsbrytare?
 
Hellre att någon drar ur handsken med avsikt än att matningen av misstag rycks ur en vanlig central.

Jag håller m a o inte riktigt med om det att göra matningen så kort som möjligt. Självfallet skall den inte vara ohanterligt lång men att kunna flytta centralen utan att behöva skarva matningen är väl rätt vettigt. Det sker liksom ofta lite förändringar under byggets gång, i alla fall då endera parten i familjen plötsligt vill ändra planlösning *S*

/Kent
 
Beroende på förutsättningar men JFB i mätarskåpet. kontaktera inkommande med ett Cee-don och sen vanlig lös kabel och byggcentral?
 
  • Gilla
Djines
  • Laddar…
Om det är ink. till mätaren som du har stött på ( läs Har mätaren inne) så är det bara att kontakta elverket, annars är det bara att köra efter vad du har i mätarskåpet; har du JFB där är det bara att kasta på en handske, annars skarva på med en kabelmonterad 3-fas JFB o sen till en byggcentral.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.