Vi har nyss köpt hus som skall byggas ut och renoveras med början nu i vår. Vi ska bo i huset under renoveringen. I den gamla delen under tiden som utbygget pågår och sedan i den nya delen medan vi renoverar den gamla.

Vårt problem är att idag finns inget våtutrymme och inget varmvatten i huset. Vatten och avlopp finns, liksom installerad vattentoalett, så vi kan installera vår diskmaskin för att diska, och värma vatten för matlagning och handtvätt. Det större problemet är att duscha. Det handlar ju om flera månaders tid, så att värma vatten för att bada/blaska i armhålorna kommer ju garanterat inte fungera i längden.

Har ni luttrade veteraner några tips på hur man löser detta temporärt på ett så billigt sätt som möjligt? Vi har som sagt inget våtutrymme att sätta upp en duschblandare temporärt i. Vi har klurat på att ställa upp en begagnad duschkabin i gamla mjölkrummet och inhandla en gammal varmvattenberedare att koppla till (det blir kallt nu på senvintern och våren att duscha, men det går kanske i nödfall), och kikat lite på att hyra en bovagn (dyrt!). Finns det någon annan lösning vi ska klura på?
 
Dushkabin och en beredare tycker jag låter som en bra lösning, Har själv fått åkt till Statoil och "duschat" i tvättfatet några gånger, när det inte funkat med vatten på bygget,, ingen höjdare..
 
Om det finns möjlighet till att duscha på jobbet så är det en möjlig lösning.
 
Kolla på blocket och köp en begagnade beredare och duschkabin om det inte är så att du har användning av dem senare. Sälj dom igen när du har fått ordning på badrummet.
 
Problemet med att ställa upp en begagnad kabin och beredare i mjölkrummet är att det är ca 150 meter dit från huset, och vi kan nog räkna med att det är tiotals minusgrader ute och ganska nära minusgrader i mjölkrummet nu i slutet av vintern/början av sommaren. Förmodligen går det väl få det duschbart genom att ställa in ett element eller byggfläkt så det håller åtminstone 15-16 grader, och kanske kan det bli lite skonsammare mot fötterna genom att lägga 'balkonggräs' eller några bitar trall på golvet för att slippa iskylan från betonggolvet.

Hade det bara handlat om ett par veckor skulle det ju fungera att ha det hur sunkigt och knöligt som helst, men vi räknar kallt med att det tar flera månader innan vi har en fungerande ordinarie dusch, så det måste ju fungera i vardagen! Tror ni man överlever utan att slita varandra i stycken av ren frustration med en mjölkrumsdusch i flera månaders tid?
 
Man vänjer sig, man kan till och med lära sig att uppskatta prövningarna, är inne på tionde året i husvagn vid nåt bygge nu, ser ni någon sjasa runt nyduschad i kalsongerna bland byggställningar kan det vara jag...

Fast 150 meter känns i längsta laget....Men ni kan väl ta bilen...
 
Hemmakatten
En duschkabin kan ni ställa där det finns plats och ett avlopp i närheten. Under en tillfällig period fungerar det alldeles utmärkt.

Själva har vi bott i husvagn i 9 månader på tomten. Duschkabinen stod utomhus med ett tak över. Vi duschade varje dag även om det var många minusgrader ute. (I duschen blir det varmt, att torka sig är okej, lite kallare att springa i badrock in.) Då skaman också tänkapå att vi är i 50-årsåldern och tillvanda med lite mer komfortabelt liv. Det största problemet var nog att vattnet frös vid minusgrader, vår temporära vattenslang låg på gräset, så vattnet var tvunget att stå på rinning för att förhindra frysning.

Men som sagt, ni kan ställa duschkabinen i köket eller annan plats, det fungerar bra under en tid.
 
Eftersom du har vatten och avlopp kan jag inte förstå varför du inte skulle kunna klämma in en duschkabin i närheten av toan. Det finns duschkabiner med pum, så de behöver inte stå som en duschvägg över ett avlopp.
 
Tyvärr är det helt omöjligt att ställa en kabin i närheten av toan av rent planmässiga skäl. Eftersom vi inte ska ha en duschkabin i det färdiga badrummet vill vi heller inte lägga några större pengar på en duschkabin, utan vi hoppas kunna köpa något billigt begagnat - krav på storlek och fungerande pump kan alltså vara lite svåra att tillfredställa. Men om vi nu istället skulle ställa den i köket, hur stora är riskerna för fuktskador från vattenångan i ett 1920-talshus med timmerstomme, trädörrar, nakna trägolv osv?

Att ställa kabinen utomhus är däremot en möjlighet, fast då undrar jag om inte mjölkrumsduschen är ett bekvämare alternativ... :D
 
Mja, säg inte det duscha varmt ute en stjärnklar natt -20 , hög mysfaktor, iallafall en gång..
Om att ha den i köket så är jag helt okunnig om var gränsen för mängden vattenånga går, men då min far växte upp, och dom gick 8 mil till skolan varje dag, så kokades det en hel del vatten i köket, blöta sockor och tvätt hängde på tork, antagligen gick det till på liknande vis i ert hus..
 
Ang beg VVB: Köpe själv en ny 50L VVB på Bauhaus för 1000:-, sålde den 6mån senare för 800:-. Perfekt som tillfällig VVB.
 
Själv så satte jag duschkabinen i tvättstugan under badrumsrenoveringen.
 
I huset i norrland har vi en 12v pentrypump som man kopplar till bilens cigguttag. Kokar man upp 20 l vatten på vedspisen o tar med sig ut i två spann är det lagom till en dusch, står på en enkel trätrall, Visst, har aldrig testat i 20 minus men det funkar skitbra annars.

Kan ju vara ett tips till er som inte renoverar mitt i vintern, Det sitter alltså ett vanligt duschhandtag i änden på slangen från pentrypumpen.
 
Så här ser vår temporära dusch ut:
http://www.pinebar.com/DiaryImages/2008/slides/2008-07-08_Dusch.JPG

Det är en källare, vi har lite våtspärr målat på golvet, byggplast runt väggarna och den fantastiskt fina kran-konstruktionen, som mest berodde på att vi redan hade den där kranen.

Utrymmet där duschen är ska så småningom bli bastu, och denna lösning gör att vi i lugn och ro kan bygga den riktiga duschen som ska vara bredvid.

Så har ni avlopp i något annat rum, pannrum kanske?, så kanske det kan vara en idé att ställa duschen där så länge.
 
Redigerat:
vi köpte en kabin på rusta som vi sen ställde i rumet (oinrett)
ovan blivande badrum och avloppet ner genom golvet
(dock ordentlit då vi ska ha toa här i framtiden) funkat kanon

sen vad gäller avlopp så äää gräv ett hål med lite makadam o skicka ut det där :p :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.