Fick en Mitsubishi Ln35 Hero luft-luftvärmepump installerad i somras. Tycker det är hopplöst att få den att hålla en hyfsat stabil temperatur om tempen utmhus skiftar. T ex vaknade jag i morse av att pumpen gick för fullt och försökte värma upp rummet ytterligare trots en inställd måltemp på 15 grader. (Gissar ett tempen inomhus låg på ca 22-23 grader). Appen visar att värmepumpen tror att innertempen var runt 13 grader och det förklarar väl varför den fortsätter att pumpa värme. Har pratat med installationsfirman som säger att allt är som det ska och att genomföring av rör till ytterdelen är tätade som de ska. Hade motsatt problem i somras då pumpen trodde att det var mycket varmare än det verkligen var och sprutade full kyla Så, antar att tempgivaren sitter på dåligt ställe där väggens temperatur slår igenom för mycket. (Fast har svårt att tro att väggarn är SÅ uselt isolerade, huset är byggt2006..?).

Undrar därför om någon vet om det går att ansluta någon exterm tempgivare som man kan sätta en bit från pump och vägg, för att få riktigare innertempvärden till pumpen? Eller kan man flytta pumpens ordinarie givare till annan plats? Och var sitter den i så fall?
 
Fick du någon klarhet i detta? Har du läst det på något bra sätt?
 
Min vissa också fel med flera grader och fixades med extra tätning på insidan (av installatören). Mätte temperaturen med en kötttermometer nere till höger var hålet sitter ner den var av. Du kan testa detta som argument mot dem.

Får dock fortfarande 1-2 graders diff. Så också funderat att flyta tempgivaren. Dock sitter min i trappan i ett utrymme på 2m på en 4meter hög vägg. Så troligen kallare luft ovanifrån i mitt fall.
 
Igensatt hål med damm/smuts på höger sida kan också göra att regleringen inte blir så bra.
är som små springor i plasten.
men vanligast är att det är dåligt tätat i väggenomföringen.
 
Hur funkar det med externa givare till Heron? Kan man ansluta något med tråd/trådlöst? Via MelCloud eller vad det heter? Via tredje part?
Har funderingar på att installera en där innedelen isf skulle sitta i trappen till övervåningen för att värma uppåt och nedervåningen får sin primära värme från annat håll. Är alltså lite orolig för att värmen på nedervåningen ska påverka tempgivaren lite för mycket så den går på fel tider gentemot temperaturen på övervåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.