Hej,

Detta kanske inte direkt har med att bygga hus att göra, men jag provar ändå.

Jag ska bygga en enkel temperaturstyrning till en gammal mjölktank och behöver lite tips och råd när det kommer till själva styrningen.

Mjölktanken har en inbyggd kylslinga som jag tänkte cirkulera varmvatten i. Jag har köpt en 230V vattenvärmare med inbyggd cirkulationspump från en husvagn. Till den har jag ett litet öppet expansionskärl också från en husvagn. Samtliga anslutningar är 16mm och jag har kylarslang som passar till detta.

Jag vill styra temperaturen genom att sätta en givare på returen från mjölktanken och till detta koppla en termostat med mätområde 20-60 grader ungefär.

Vilken typ av termostat skulle ni välja och hur ska jag få in tempgivaren i en t-koppling där jag kan ansluta mina 16mm slangar?
 
Min första tanke är att använda en givare till vattentempmätare för en bil, typ eftermarknadstillbehör från Biltema eller liknande. Anslut till ett relä som styr cirkulationspumpen. Då behöver du ingen termostat, bara anpassa spänningen.
Vad ska du ha det till förresten?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Min första tanke är att använda en givare till vattentempmätare för en bil, typ eftermarknadstillbehör från Biltema eller liknande. Anslut till ett relä som styr cirkulationspumpen.
Vad ska du ha det till förresten?
Jag hjälper min far att bygga. Han är biodlare och ska värma honung i den :) har kollat en del på just tempgivare till bil. Men det finns sällan någon vidare information vad det är för typ av givare. Det ända jag är familjär med är pt100
 
Olleamatör Olleamatör skrev:
Jag hjälper min far att bygga. Han är biodlare och ska värma honung i den :) har kollat en del på just tempgivare till bil. Men det finns sällan någon vidare information vad det är för typ av givare. Det ända jag är familjär med är pt100
Köp en givare, koka den i en gryta och mät hur motståndet genom den förändras med temperaturen med hjälp av en multimeter.
 
Det finns många platinagivare med inskruvningsmöjligheter. Bara att googla.
I kombination med en riktig temperaturregulator får du en proffsig lösning. Kanske inte det billigaste, men bra.
Själv har jag använt Deltas DT320RA för tillämpningar liknande ditt.
Denna relämodell klarar 5 A resistiv last, annars får man koppla mellan en kontaktor.
Går att använda som on off termostat med programmerbar hysteres. Eller med PID, Fuzzy eller självlärande logik om man vill vara lite mer avancerad.
Delta DT320 temperaturregulator med digital display och temperatursensor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.