OXYD
Tjenare!
Skall förbättra ventilationen i vårt 1 och halvplans trähus med självdragsventilation från 1980.
Idag finns där ventilation på bottenvåning via tak genom köksfläkt, tvättstuga och badrum. Det finns även en uteluftsventilerad kamin som det eldas sporadiskt i.

Man vill ju ha frisk luft men inte förlora för mycket energi smile.gif

Har funderat på att installera temperaturstyrda ventiler i alla sovrum och sen en ventil i andra änden på huset. Samt installera en fresh intellivent i badrum som sommartid går på lågvarv.

Tyvärr är de temperaturstyrda ventilerna sketdyra så det är ju inte bara att köpa och byta ut om man inte gillar dem cool.gif

Bifogar en skiss på vårat hus.
Tror ni det räcker med 80mm ventiler i de små rummen på våning två?
Är det någon som använder sig av temperaturstyrd ventilation?
Har hittat tre varianter av Thermo friskluftsventiler, PAX, Fresh och Liljegrens. de är stängda vid -5 och fullt öppna vid +10 grader.

ventilation bottenvåning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20130907_074830.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har väl frånluftventilation?

Tyvärr så måste man ventilera även på vintern när det är kallt ute om du ska ha bra luft inne. Alternativet är FTX där ingående luft värms upp av utgående luft...
 
Jag kör med fresh, och det funkar bra. Det går att justera när ventilen börjar stänga. Den bör aldrig vara helt stängd, så det finns en liten distans att montera, så den aldrig stänger fullt. Tanken är att de ska strypa flödet på vintern, då självdraget är som högst, och sen öka flödet på sommaren för att kompensera för sämre drag. Dimensioner tror jag en ventilationare kan svara bättre på, men jag har 100 mm ventiler överallt.
 
Det är kalldraget som du vill undvika på vintern. Jag tror inte att du har självdragsventiation på ditt hus. Vill du ha in frisk luft på vintern så är den kall och det känner du. Många stänger ventilerna för att slippa det men det är inte bra. Vill man slippa det så är ett alternativ FTX ventilation.
 
Eftersom huset är byggt -80 så är det nästan garanterat frånluftsventilation där köksfläkten styr all ventilation eller så har du frånluftsvärmepump.

För att minska kallraset så är det FTX-system som gäller.
 
Redigerat:
  • Gilla
fredrikru
  • Laddar…
OXYD
Tack för alla svar.
FTX system är säkert att föredra men lite bökigt med installation/rördragning och plats.
jag mailade pax, fresh och liljegren och alla kom med olika förslag och ideer :)
Men det lutar åt att sätta 100mm i sovrum nere och 80 i de små där uppe till att starta med. Om det sedan behövs sätta två till på andra sidan huset.

Man kan ju montera på ljuddämpande rör på friskluftsventilerna. Men det tyckte pax var onödigt :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.