Nu när vi haft kalla nätter med -15 grader och det blivit soliga dagar har vår ytterdörr varit mer eller mindre omöjlig att få upp.

Huset är i betong, dörren i trä. När solen mitt på dagen värmt upp dörren under några timmar så hamnar låskolvarna "fel" och barn och andra med svaga händer kan inte låsa eller låsa upp dörren. (Grannfrun fick komma till undsättning en gång.)

Så nu funderar jag på vad lösningen är. Dörren är grön, i en halvmörk nyans. (Vi vill helst inte måla om den.)

Någon som har något förslag på vad man kan göra? Är det dörr, dörrkarm eller låsen man ska ge sig på?
 
Det jag brukar uppleva som ett problem är att det samlas snö i dörrspringan som antingen bildar en hård isklump så att man inte får igen dörren eller också tinar så att träet sväller av vattnet. Titta både på tröskeln och på dörrbladets undersida om det samlats is. Om det är problemet så kan det även förebyggas genom att inte trampa på tröskeln, men det kan vara svårt att få människor att tänka på.

Erik
 
Avemo skrev:
Det jag brukar uppleva som ett problem är att det samlas snö i dörrspringan som antingen bildar en hård isklump så att man inte får igen dörren eller också tinar så att träet sväller av vattnet. Titta både på tröskeln och på dörrbladets undersida om det samlats is. Om det är problemet så kan det även förebyggas genom att inte trampa på tröskeln, men det kan vara svårt att få människor att tänka på.

Erik
Tack för tipset, men det är inte ens en antydan till is.

Helt klart har det med temperaturskillnaden och soluppvärmningen att göra. Mulna dagar, eller efter varma nätter, är det inga problem.
 
Troligtvis så är den inte helt rätt justerat så att låset sitter med för litet avstånd mot låsmekanismen i karmen. Börja med att kontrollera om du kan justera låsdelen som sitter i karmen.
Annars så försök justera dörren om du har karmskruvar. Och även kolla så att den sitter rätt i höjd, vissa dörrar har justerbara gångjärn och andra behöver distansbrickor.
Det brukar finnas anvisningar på leverantörernas hemsidor av dörrar respektive lås hur man gör.
 
AndersS skrev:
Troligtvis så är den inte helt rätt justerat så att låset sitter med för litet avstånd mot låsmekanismen i karmen. Börja med att kontrollera om du kan justera låsdelen som sitter i karmen.
Annars så försök justera dörren om du har karmskruvar. Och även kolla så att den sitter rätt i höjd, vissa dörrar har justerbara gångjärn och andra behöver distansbrickor.
Det brukar finnas anvisningar på leverantörernas hemsidor av dörrar respektive lås hur man gör.
Precis !

Försök att öka på marginalerna, lite större springor runt dörrbladet.
 
OK. Ska kolla på det då jag har återhämtat mig lite mer efter den brutala förkylningen som totaldäckat mig ett par dagar.

Tack!
 
Idag var det soligt igen. Familjen informerar att dörren i sig går ju bra att öppna/stänga mha dörrhantaget. Det gick dock inte att låsa dörren med nyckel/vred.

I morgon är det förhoppningsvis (!?!) lika illa, då ska jag undesöka ifall låskolven kommer i fel höjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.