(Börjar med att be om ursäkt ifall det är fel del av forumet, tror dock att det är fler teknikintresserade och strömjägare som läser här än i kök-delen av forumet)

I kampen om kWh kommer man ju givetvis till kylen och frysen som gärna drar en hel del ström. Även de nya effektiva behöver ju lite ström under ett år.

Själv är jag tyvärr en av de som har kyl med digitala termometrar (något numera jag avråder alla från) och man läser olika saker överallt om vilka temperaturer som är bäst.
Problemet med många av de artiklarna jag läser om detta är att de antingen är skrivna av någon som bara har mat i åtanke, eller någon som vill spara så mycket ström som möjligt.
Finns det något vettigt underlag för vilka temperaturer som är optimalt både vad gäller hållbarhet och elförbrukning?
Vad har ni för temperaturer?

Själv har jag 5 resp -17 C, och vet inte alls om jag ligger vettigt eller inte.
 
Jag har sett uppgifter som säger att frysen bör vara minst -18C, själv kör jag lite olika (flera kyl/frysar) men de med digitala tempar står på +5 resp. -23C.
Jag försöker iaf hålla rekommendationen minst -18C i övriga frysar, en kyl som jag använder som vinkyl ligger på +7 - 8C, verkar funger bra.
 
När jag kollade sist inför egna husbygget 2004/2005, hade jag mat i fokus. Mat som blir dålig i förtid och får slängas är också energislöseri.
I köket har vi ett kylskåp och en kombinerad kyl/frys. Den stora kylen går på 7-8° och där har vi alla kylvaror utom mejerier. En den andra lilla kylen (kyl/frys) har vi 3-4° och där förvaras alla mejerier. I frysdelen har vi -30° för smågrejer som frysta grönsaker, is, glass. I frysboxen i källaren har vi också minst -30° för långtidsförvaring av diverse matvaror, t.ex. den halva kalven jag köpte för en månad sedan. :)
Har även förberett för en matkällare som kyls via bergvärmehålet. Den skall hålla 12-13° året runt.
 
oj, -30? Vet inte ens om jag kan ställa min frys så kallt.
 
Bjurran skrev:
oj, -30? Vet inte ens om jag kan ställa min frys så kallt.
Jag har inget att ställa in. E-lux, hyfsat nya och normalstandard.
 
Elux själva rekommenderar -18 och +5...
 
Johan Gunverth skrev:
Har även förberett för en matkällare som kyls via bergvärmehålet. Den skall hålla 12-13° året runt.
Det var ju listigt.

Vi har även något vi kallar Stora Kylskåpet (även känt som Sverige). Ställer ibland maten utomhus på vintern när det är fullt i kylskåpet inne.

Gäller bara att se till att räven inte kommer åt julskinkan..
 
  • Gilla
treert
  • Laddar…
Vi kör med +5 resp -18 grader. Tidigare hade vi +8 i kylen men det är märkbart bättre hållbarhet sedan vi sänkte tre grader. Mat som plockas fram och tillbaka, t ex mjölk o smör, mår säker bättre av att vara lite kallare när de ställs på border och även när de kommer tillbaka in i kylan.
 
mycke_nu skrev:
Det var ju listigt.

Vi har även något vi kallar Stora Kylskåpet (även känt som Sverige). Ställer ibland maten utomhus på vintern när det är fullt i kylskåpet inne.

Gäller bara att se till att räven inte kommer åt julskinkan..
Haha, Gillar! (varför finns det ingen gilla knapp här på forumet)
 
Vi har två kyl/frysar och ett frysskåp ute i garaget/förådet.
I den ena har vi +2/-23 och i den andra +8/-17.
I frysskåpet därute är det -23.
Detta är mest för matens skull, men även för energin annars hade vi haft alla frysar på kallaste, men det är ganska skönt att ha en med lite varamare temp för glassens skull då man inte orkar vänta på att den skall bli mjuk.
Om man inte långtidsfryser något, så finns det egentligen ingen anledning att ha kallare än -10, men ju kallare desto längre håller det.
Kan nämna att t.ex. de flesta skaldjur klarar inte mer än ett dygn i +8, men i +2 klarar de fyra.
När jag tar fram saker från frysen brukar jag försöka att göra det 1-2 dagar i förväg och
lägga dem i kylen(tinar skonsammare och kyler så att strömförbrukningen går ner). Jag har
funderat på att lägga ut kylklampar på vintern och sedan in med dem i kylen för att sänka förbrukningen,
men det kommer aldrig bli mer än en tanke. Däremot har jag ett avställningsbord ute där jag kyler ner varm mat
under vinterhalvåret, som skall till kylen eller frysen vilket både är bra för maten och energiförbrukningen.
 
Det slösas mycket mer energi genom att mat slängs för att den blivit dålig, än genom att man har kallt i kylskåpet.

Vi håller +3 i kylen, och då håller sig saker ofta klart längre än bäst-före-datumet indikerar. Kylen drar trots det inte alls mycket el.
 
Med tanke på att bakterier börjar trivas bra redan i temperaturer över +5, så skulle jag aldrig ha varmare än så i kylen. Vi har -4 i kylen och -22 i frysen. Man bör också tänka på att kylen öppnas relativt ofta och har svårt att hela tiden hålla sig nere på den inställda temperaturen, så hellre ett par grader kallare som marginal är bra att ha i åtanke.
 
Vi har +4 i kylen och -18 i frysen. Tycker det är lagom!
 
LottaGro skrev:
Med tanke på att bakterier börjar trivas bra redan i temperaturer över +5, så skulle jag aldrig ha varmare än så i kylen. Vi har -4 i kylen och -22 i frysen. Man bör också tänka på att kylen öppnas relativt ofta och har svårt att hela tiden hålla sig nere på den inställda temperaturen, så hellre ett par grader kallare som marginal är bra att ha i åtanke.
Kan bli lite trögt hälla upp tex mjölk med minus fyra i kylen? ;)
 
Galactus skrev:
Kan bli lite trögt hälla upp tex mjölk med minus fyra i kylen? ;)
Du är så klok, +4 ska det vara förstås :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.