Jag eldade igår och tempen stod på 96 grader på mitten och den övre termometern i tanken när det slutade brinna på kvällen, och nu idag kollade jag på förmiddagen och då stod dom båda på runt 80 grader :( (dennedersta termometern har fått sig en smäll så den visar helt fel så jag vet inte vad det är för temp där)
det är en kombipanna och 500 liters strömsnäs tank och 4030 laddomat som jag egenhändigt installerade för någon vecka sedan.
Jag har inte på någon värme i huset så jag tycker inte det borde pumpat tillbaka från tanken till pannan.
Pannan stod förresten på ca 70 grader, jag satte vredet på att pannan skulle hålla runt 40-45 grader så det borde inte pumpat tillbaka någon värme än tycker jag :(
Är det så mycket värmeförlust? det är varmare i pannrummet nu än innan men inte så mycket tycker jag, tanken är ju fint isolerad och så.
Är det normalt? eller är det någon som kan komma med någåt förslag eller nån idé?
Jag eldade i lördags och igår var det kallt igen så jag tände en ny laddning.
 
Skiktningen försvinner tyvärr eftersom och tanken får en homogenare temperatur.
 
men är det så mycket på 12-15 timmar?
Då vore det verkligen en bra idé att sätta in fler tankar då?

Tack för svaret förresten =)
 
Mina tankar (2x600 liter) sjunker från 90-90-90 till 80-80-80 från kvällen jag eldat till nästa morgon. Beror väl på dålig isolering antar jag. Flera varmvattenrör i pannrummet är helt oisolerade men å andra sidan värms ju källaren upp fint :)
 
Kan va ide med mera ack så man klarar sig iallafall med dygnseldning.Isolera ackarna väl oxå.:)
 
Ja, tanken var att jag ska sätta in runt en kubik eller mer i källaren oxå, jag har satt på rörisolering på alla rören till acc tanken och den är väl tillräckligt isolerad från fabrik?
det är bara ett galvat plåtskal som man ser nu.
eftersom jag inte har full koll på temperaturen i botten så kanske den är ganska kall där och det blandas väl upp med det varma med tiden.
 
Det är just det som är det tråkiga med såna där små termosar, en massa mantelyta och ingen volym. Till på köpet dåligt isolerade. Efter ett par dygn har all värme försvunnit.
 
500 liter är väl inte mycket när det snackas accar... 5-6 m3 tankar är väl lagom så slipper man elda var stund...Men det ät ju en platsbrist -kostnadsfråga som allting ..;)..Elda lugnt!

Mvh
 
Redigerat:
nej det är inte mycket alls, men innan hade jag elpatroner i pannan, det kändes väldigt skönt att stänga av den skiten :D
så jag satte iaf in 500 liter innan jag började elda med ved.
Jag har ytteligare en 500 liters tank på gång i början på nästa vecka som är redan avklädd så den går att sparka ner genom källardörren, ibland hittar man ju hyfsat billiga tankar på blocket oxå (jag kollar där dagligen)
Min tanke var att försöka hitta flera likadana att trycka ner i källaren och ställa tätt ihop och sedan klä dom med extra isolering utanpå alltihopa, kanske 5-10 cm extra, hur låter det?
Är det mycket skillnad på att ha en på flera kubik jämfört med att ha flera stycken på en halv kubik vardera?
 
Hylten skrev:
Min tanke var att försöka hitta flera likadana att trycka ner i källaren och ställa tätt ihop och sedan klä dom med extra isolering utanpå alltihopa, kanske 5-10 cm extra, hur låter det?
50cm skulle ja hellre säga.:) Men isolera gärna så tjockt som du har plats för.Tänk på att det är en engångs kostnad utslagen på många år..
 
50 cm låter mycket, men det kan nog behövas, jag räknade ut att temperaturen sjunker runt 1 grad i timmen
 
Göran.W
Helt normalt för strömsnäs 500liters tankar som bara har 70mm mineralull isolering där av det låga priset på dom.
Billiga i inköp men har enorma förluster på drygt 2000kwh per år vid 70gr
Mina 2 värmer källaren:D
Ladda dom fult och känn på dom så känner du att dom är ganska varma utvändigt gämfört med annan metal, för du har väl den modelen som är fyrkantig och klädd med metal utvändigt.

Göran
 
Japp, exakt den modellen :(
Jag kände på den och som du säger så var den väldigt varm när den var på 95 grader.
Och när den närmar sig typ 40 grader så sjunkar temperaturen saktare i den så det är ju isoleringen som är för dålig helt klart.
Känns meningslöst att värma upp den så mycket, det är ju bara kråkorna på pannrumstaket som har glädje av det :(
Jag har införskaffat en till nu, och tänkte skaffa i alla fall ytteligare två till och ha i källaren och isolera dom med en halveter extra.
Som tidigare sagts är det ju en engångskostnad utslagen på många många år
Det är ju inte mycket till "lagring" av värmen när det försvinner på några dagar.
Dom är som sagt billiga, men jag trodde verkligen dom skulle vara bättre än så, men det är väl så när man letar efter det billigaste.
 
Göran.W
Hej tankarna som så är det absolut inget fel på.
Du får väldigt mycket isolering för pris skilnaden mot en ordentligt isolerad som säkert hade kostat det 3 dubbla.
Om du klär av dom när du ska ha ner dom går det kanske att låta dom vara avklädda och trycka dom kloss på varandra och isolera dom för det spar väl mycket plats som man kan ha till extra isolering.

Göran
 
Det var en väldigt bra idé, jag hade tänkt klä av dom, släpa ner dom, klä på dom och sedan isolera dom extra utanpå alltihopa.
Men det måste ju vara mindre jobb att låta bli att klä på dom med det originalet som inte är tillräckligt iaf.

Tack för alla bra tips :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.