Har en Atmos DC 40 SFE med laddomat 21 kopplad till 1800 liters ack tank. Har ett expansionskärl på vinden med ett rör som går ner till pannrummet igen och vad jag vet har jag ingenstans jag kan lufta systemet. Temperaturen har det året jag eldat legat runt 95 grader men ligger nu runt 100 grader, ibland högre utan att jag ändrat något. Det låter lite som det bubblar i röret ibland så vet inte om det är luft i systemet eller om det är att det kokar lite, vad kan det vara som gör att vattnet inte transporteras bort med samma inställningar som fungerade bra innan?
Om det är luft i systemet, vad gör man åt det och vad är det som orsakar det?
Kan det vara problem med pumpen i laddomaten? Låter som den snurrar iallafall.

En annan fråga, om man har ett slutet system, hur fungerar det om det kommer i kokning?
 
Bubblorna är väl att det småkokar. Eller om det är nypåfyllt, syre som avgår.
I mitt fall har problem liknande dina berott på utsliten pump. Mina har tyvärr varit av halvdåligt kvalitet och hållit i knappt 10 år. Pumpen låter men utslitna lager gör väl att den går sakta skulle jag tro.
 
Okej tack för ditt svar.
Kanske är det men har också läst att i 90-95% av fallen är det luft det beror på. Läste om en som bytte pump sen var det inte det som var felet.
Hur gör man för att ta reda på vad som är fel och finns det något tecken på att det är luft i systemet eller att pumpen är dålig annars är det ju svårt att veta?
 
testa att lufta på laddomaten, kommer de luft där sa kan man ju anta att de är mer luft i systemet som ställer till problem.
 
Och jo, vissa pumpar har väl en sån där luftningsnippel. Och beroende på hur pumpen sitter så blir väl självurluftningen olika. Jag har också inbillat mig att det blir en värre slitage i pumpen med luft i lagren. Man får liksom en ond spiral. Så var det när jag köpte mitt hus. Nu har jag vridit pumpen så den blir självurluftningande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.