Varför ändras temperaturen på vattnet i te.x duschen om man använder vatten någon annanstans i huset ? Kan man lösa detta på något vis?
 
B
Gissar att det hänger ihop med förändringar av trycket I rörsystemet. Är rören klena till duschen?

Är det t.ex. spolning i en toa som är orsaken till svaj på temp kan man kanske strypa flödet till toaletten.
 
Det är ett gammalt hus men det är jordvärmesystem så en del av rör har ju blivit utbytt dom sista 10 åren. Om jag te.x använder vatten i köket och någon spolar i toan, eller om tvättmaskinen är igång så ändras tempen i kranen, så det verkar vara oavsett vart man använder vatten så ändras temperaturen när man använder vatten på ett ställe till då. Tänkte om det fanns något att göra åt det. Är ett litet problem egentligen men väldigt irriterande när man väl står å diskar eller duschar och blir skållad för att någon varit på toa Vi ska börja renovera, vi köpte huset för ett halvår sen så kan ju lösa sig när vi får hit en rörmokare som får fixa runt allt då planlösningen blir en annan än nu. Hoppades bara på en liten quick fix så länge
 
B
Är det jordvärme borde ni ställa ner tempen I beredaren / styrningen till värmepumpen för varmvatten. Hög temp ger dålig prestanda. Men beakta legionellarisken, ställ den inte för lågt.

Kan vara en förträngning i något rör, kan bli så i t.ex. rikrigt gamla galvade rör som rostar, och rosten släpper invändigt och sätter igen rör nedströms nästa, så vattnet inte kan ta sig fram ordentligt. Det låter som att förträngningen är på kallvattenrören. Om inte rören helt enkelt är feldimensionerade.

Kanske kan en lokal placerad hydropress lösa problemet, men det känns inte som riktigt rätt lösning på problemet.
 
En del nya kranar har inte backventil. Närdå trycket i rören ändras så går vattnet den lättaste vägen. Dettog långtid innan jag upptäckte detta problem i mitt då nya badrum. En backventil från Biltema och problemet var löst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.