Hej! Tycker pumpen drar mycket ström (som alla andra). Det är en Thermia villa classic 105 från 2002 så den sjunger säkert på sista versen.
Har försökt söka på alla forum som finns vad jag kan göra och har i alla fall hittat ett smutsfilter jag rensat, som inte var speciellt smutsigt.

Tittade lite på parametrarna i displayen tidigare idag när pumpen gick och såg en rejält konstig grej:
Kb fr. 26 grader
Kb till 2 grader


26 grader låter väldigt mycket eller?

Funderar på om det finns någon smutssil på köldbärarslingan. I instruktionen till pumpen står att det ska finnas en filterball.

Kan det vara den här? När jag öppnat försiktigt kommer det ut köldbärare (luktar sprit) så jag vågar inte öppna mer.
 
  • Rörsystem med isolering, ventil i förgrunden, rostig bult och mutter, fukt på betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt rör med blå cirkelmarkerad del, svartrör konstruktion mot vit vägg, antydan till läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det där är bara en ventil för att fylla på med. Om man lyckats med att placera filtret bakom värmepumpen så är det garanterat aldrig rengjort...
Din höga temperatur på KB fr. är med all säkerhet bara en trasig temperaturgivare som visar fel.
 
M -MaH- skrev:
Det där är bara en ventil för att fylla på med. Om man lyckats med att placera filtret bakom värmepumpen så är det garanterat aldrig rengjort...
Din höga temperatur på KB fr. är med all säkerhet bara en trasig temperaturgivare som visar fel.
Ok ska leta lite bakom.
Påverkar det något att givaren visar fel eller tuffar pumpen på ändå?
 
Det finns möjligtvis någon larmfunktion om köldbäraren skulle bli för kall, men annars påverkar en trasig givare ingenting på äldre pumpar.
 
Maalox
På min gamla IVT från 2002 som jag bytte ut i vintras så larmade den ofta för högt delta på köldbäraren när deltat mellan in och ut blev typ 10 grader. Då startade pumpen om.

Fick aldrig klarlagt exakt vad root cause var då vi bestämde oss för att beställa en ny, men killgissade på att det var cirkulationspumpen på köldsidan som inte var helt kurrant
 
Maalox Maalox skrev:
På min gamla IVT från 2002 som jag bytte ut i vintras så larmade den ofta för högt delta på köldbäraren när deltat mellan in och ut blev typ 10 grader. Då startade pumpen om.

Fick aldrig klarlagt exakt vad root cause var då vi bestämde oss för att beställa en ny, men killgissade på att det var cirkulationspumpen på köldsidan som inte var helt kurrant
Ok jag har inga larm än även om denna är väldigt stort.. vi funderar också på att byta men den gamla fungerar ju än.. hur resonerade ni? Vad kostade en ny pump när du bytte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.