hej, håller på å laborerar med värmen hemma...
Jag har ett nybyggt hus -09, med en IVT490 som
är inställd av en installatör... till saken hör att han sa
att normen för värmekurvan är 4... jag hade min inställd
på 7.5 vilket han tyckte var väldigt högt...

så nu har jag succesivt dragit ner den till värmekurva 5.
men det blir väldigt kallt hemma då, testade att mäta
temperaturen på elementen, av 7 element testade jag
4 st på 3 olika punkter på ytan av elementen.
Utslaget ger elementen 30 graders värme,vilket jag
inte tycker är tillräckligt...

inomhustempen imorse, vid -2 grader ute, var 17.5 grader!
 
Har du glömt slå på el-patronen?
Under ca + 5 grader ute så behövs el-tillskott.
 
näe...elpatronen går på när det är minusgrader...
eller...det är då den knappen lyser och så står det ju hur mkt det den
ligger och ökar på med...
 
Har du fått ventilationen injusterad? Den går på max från början och vår temp ökade direkt med 2-3 grader när de justerat in den. Var i princip korsdrag i huset från början...
 
ja ventilationen är injusterad... känns bara som att den inte pumpar ut tillräkligt med varmvatten då elementen inte håller så hög värme...vad har ni för värmekurva på eran pump?
 
Har samma vp ivt 490 men jag kör på 3,2 iofs golvvärme.
 
Har du kollat att verklig framledningstemperaturen stämmer med kurvan?

Har du ordentligt flöde i radiatorslingorna? hur stort är Delta T?

Mvh/Abbe
 
Kolla så att elementen blivit inkopplade med rätt flödesriktning. Borde inte vara ett problem på en nybyggd kåk. Själv hade jag problem i min gamla kåk att radiatorsystemet var inkopplat baklänges, Inget problem så länge man har olkeeldning, man bara brassar på lite mer. Men med lågtempsystem så funkade det inte längre. När jag upptäckte problemet med hjälv av folk ifrån värmepumpsforum.com, så fick installatören bygga om. JAg sänkte värmekurvan från 5,5 till 3,2 med bättre innetemp
 
eh....ang flödet har jag ingen aning... vet heller inte vad Delta T är för någe...?
och hur sjutton kollar man att det är rätt flödesriktining?
Är ju helt novis på detta...
 
huvudkurva 4,7 med fininställning på 0.3 funkar väldigt bra i vårt 1,5 plans-hus.
Vid -2 ger detta en framledningstemp på 36 grader till radiatorerna. Vårt hus är 190 kvm.

Tänk på att finjusteringen också har ett stort genomslag på framledningstemperaturen (som man kollar i meny 3 på pumpen). Har dock ej mätt direkt på våra radiatorer.
 
Redigerat:
jaha...det var märkligt...frågade installatören om finjustering och "knäcka värmekurvan" men han sa att det var onödigt...
 
nu har jag kollat lite;
utomhustemperatur: -3,1 grader
Framledn. värme GT1 : 38 grader
Tappvarmvatten GT3:1 : 51,3 grader
Värmevatten GT3:3 40,6 grader
Kompressor GT6 : 70,1 grader
 
  • Gilla
Jimi Mancini
  • Laddar…
ser helt normalt ut tycker jag. Har du fortfarande kallt inomhus med 38 graders framledning?
Att finjustera innebär att man paralellförskjuter, inte knäcker. Testa att justera upp finjusteringen några snäpp - till 0,3 - 0,5 och kolla vad du har för riktvärde på framledningen då (inom parentesen). Du borde nog ha någon grad till i framledning vid -3.1 ute.

Framledningen är det som går ut för att värma
Tappvarmvatten är det du har i kranen
Värmevatten är den interna tempen på vattnet i tanken som används för att värma både tapp varmvatten. Kompressortempen visar bara hur hårt kompressorn har har fått jobba.
 
jo....relativt kallt...som jag sa så är yttemperaturen på elementen i snitt 30 grader, vilket inte värmer upp tillräckligt... kanske helt enkelt är för få element?
 
nja....inte nödvändigt. Eftersom du kunde ha det varmt i huset så räcker ju effekten från radiatorerna. Du får bara lite mer förluster i systemet eftersom du måste kräma på med högre temperaturer. I mitt hus rekommenderade de inställning 4,5 + 2 (finjustering). Testa dra upp finjusteringen sådär mycket så får du se hur det ser ut då. Kolla så att radiatorerna ökar i temp när framledningstempen ökar så du vet att du får respons ut i systemet. Jag utgår från att du har termostaterna på max? Tänk på att det alltid är en fördröjning och att du inte får omedelbar effekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.