Hej,

Vi har en isolerad betongplatta i källare med ingjuten vattenburen golvvärme.

Golvvärmen har varit igång ett tag i väntan på att lägga klinker. Frågan är hur jag ska förbereda för läggning nu.

Jag är orolig att vattnet fryser om jag stryper värmen helt. Kan jag komma undan med att sänka värmen och isåfall hur mkt?

Just nu är värmen ut i golvet 23 grader och golvytan 20-21.
 
Håll koll på vad lägginstruktionerna för fix och klinker säger om varmt golv, inte bra om det "brinner" för fort. Plattan håller väl knappast minusgrader utan värme på?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Håll koll på vad lägginstruktionerna för fix och klinker säger om varmt golv, inte bra om det "brinner" för fort. Plattan håller väl knappast minusgrader utan värme på?
Förpackningen säger att det ska vara över 5 grader bara. Min tanke var att om golvet har en temp motsvarande rumstemp så borde det vara lugnt?
 
Är det en separat golvvärmeshunt till aktuella golvvärmeslingan eller är det flera slingor på shunten.

Om det är en egen shunt så kan du utan problem stänga av inkommande vatten till shunten och låta cirkulationspumpen för slingan gå.

Du lär även kunna stänga av cirkulationspumpen utan att riskera att slingan fryser. För att slingan ska kunna frysa så måste det bli minusgrader inne.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är det en separat golvvärmeshunt till aktuella golvvärmeslingan eller är det flera slingor på shunten.

Om det är en egen shunt så kan du utan problem stänga av inkommande vatten till shunten och låta cirkulationspumpen för slingan gå.

Du lär även kunna stänga av cirkulationspumpen utan att riskera att slingan fryser. För att slingan ska kunna frysa så måste det bli minusgrader inne.
Det är separat shunt. Det kanske är ett alternativ att bara cirkulera kallvatten i golvet då om jag förstår dig rätt.
 
För drygt ett år sedan mätte jag följande temperaturer i källaren,

Målad oisolerad betongplatta: 19,2°
Rumstemperatur 1,3m över golvet:20,8°

Klinkers på oisolerad betongplatta:18,3°
Rumstemperatur 1,3m över golvet: 20,8°
Betongplatta-platonmatta-frigolt-golvspånskivan-parkettgolv: 19,7°
Klinkersen och parketten ligger intill varandra, mätte ca 0,7 meter från skarven åt bägge hållen.

Betongplatta-40mm luft-45mm isolering-golvspånskiv-parkettgolv: 19,9°
Rumstemperatur 1,3m över golvet: 21.0°

Klinkersen känns betydligt kallare än den målade betongen.

Alla temperaturer är mätta med ett termoelementet av typ K och med en Honeywell 2020-kalibrator.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.