Funderar mer och mer på att installera Telldus net samt använda mig av bl a Nexas styrdon till att framför allt styra belysningen. (vad mer kan man göra som kan vara "bra att ha"?)

Finns det några begränsningar i antalet enheter/placering mm eller är det bara
att låta bankkortet lida? :cool:
 
Det går att ha många enheter inkopplade till tellsticken. Förutom om/off-, dimmerbrytare kan man ha temp-/fuktighetsgivare
 
Jag har tellstick net samt ett dussin nexa mottagare av varierande sort. Den stora nackdelen idag är det undermåliga telldus live. Basfunktionaliteten finns där, men inget utöver det. T.ex. schemaläggaren som går att köra med soluppgång/nedgång som referenstid. Däremot finns inte så enkla saker som att det inte skall tändas alls när soluppgången är före on.

T.ex. jag har en fönsterlampa som jag vill skall tändas 06.30 och sen släckas vid soluppgången, so far so good. Funkar jättebra nu och några månader till. Men när soluppgången så småningom inträffar före 06.30 så fattar inte den dumma schemaläggaren det utan den tänder ändå 06.30 och sedan kommer självklart ingen off. Sen finns det ännu inget sätt att styra på sensordata, detta skulle t.ex. vara utmärkt för motorvärmare. Kör motorvärmaren 2 timmar vid -20 men bara 30 min vid 0, t.ex.

Som jag förstår det fungerar det inte med några tredjepartsprogram heller eftersom alla kommandon måste köras via telldus egna servrar. Klarar man sig dock med dom begränsningarna så fungerar det som utlovat, räckvidden är överraskande bra.
 
vectrex skrev:
Jag har tellstick net samt ett dussin nexa mottagare av varierande sort. Den stora nackdelen idag är det undermåliga telldus live. Basfunktionaliteten finns där, men inget utöver det. T.ex. schemaläggaren som går att köra med soluppgång/nedgång som referenstid. Däremot finns inte så enkla saker som att det inte skall tändas alls när soluppgången är före on.

T.ex. jag har en fönsterlampa som jag vill skall tändas 06.30 och sen släckas vid soluppgången, so far so good. Funkar jättebra nu och några månader till. Men när soluppgången så småningom inträffar före 06.30 så fattar inte den dumma schemaläggaren det utan den tänder ändå 06.30 och sedan kommer självklart ingen off. Sen finns det ännu inget sätt att styra på sensordata, detta skulle t.ex. vara utmärkt för motorvärmare. Kör motorvärmaren 2 timmar vid -20 men bara 30 min vid 0, t.ex.

Som jag förstår det fungerar det inte med några tredjepartsprogram heller eftersom alla kommandon måste köras via telldus egna servrar. Klarar man sig dock med dom begränsningarna så fungerar det som utlovat, räckvidden är överraskande bra.
Håller i princip med dig med undantag för det sista stycket. Faktum är att man kan åstadkomma en hel del mer om man tittar på tredjepartsprogram. Dock med vissa begränsningar fortfarande. Nu är jag lite partisk eftersom jag utvecklar en tredjepartsapp för Telldus Live. Men jag undviker att nämna den. Hur som helst så får jag från och till höra om folk som, m.h.a. min app, styr sitt hem på alla möjliga intressanta sätt. Som röststyrning eller att motorvärmaren går på genom att man skapar en kalenderaktivitet i sin kalender i telefonen. Så det går absolut att göra roliga saker.

En nackdel med Tellstick och Nexa, som inte riktigt framkommit, är att protokollet är envägs. Dvs det går bara att skicka styrkommandon till dessa prylar. Man kan aldrig veta exakt vilket tillstånd en enhet har. Däremot har Tellstick ett minne och kan även lyssna av signaler från fjärrkontroller och kan därmed bilda sig en god uppfattning om vad tillståndet förmodligen är. Men 100% säkerhet får man aldrig.
 
När det gäller styrning av nexa dimmermottagare - går det då att via tellstick ställa in dimmernivån (typ 60%) direkt?
 
pelpet skrev:
När det gäller styrning av nexa dimmermottagare - går det då att via tellstick ställa in dimmernivån (typ 60%) direkt?
Ja!
 
Om man då ser till "begränsningarna" som ni nämner ovan i tråden, vilka andra märken i samma prisklass har mer flexibilitet? Finns det eller får jag det jag betalar för? :surprised:
 
Jag skulle säga att det här systemet är väldigt prisvärt trots allt. Det kostar förhållandevis lite för att komma igång med något som ändå är rätt kompetent. Nästa steg blir typ Plugwise men då finns å andra sidan mycket färre hårdvara att välja på. Och därefter hamnar man i mer avancerade lösningar som Z-Wave.
 
gein skrev:
Håller i princip med dig med undantag för det sista stycket. Faktum är att man kan åstadkomma en hel del mer om man tittar på tredjepartsprogram. Dock med vissa begränsningar fortfarande. Nu är jag lite partisk eftersom jag utvecklar en tredjepartsapp för Telldus Live. Men jag undviker att nämna den. Hur som helst så får jag från och till höra om folk som, m.h.a. min app, styr sitt hem på alla möjliga intressanta sätt. Som röststyrning eller att motorvärmaren går på genom att man skapar en kalenderaktivitet i sin kalender i telefonen. Så det går absolut att göra roliga saker.

En nackdel med Tellstick och Nexa, som inte riktigt framkommit, är att protokollet är envägs. Dvs det går bara att skicka styrkommandon till dessa prylar. Man kan aldrig veta exakt vilket tillstånd en enhet har. Däremot har Tellstick ett minne och kan även lyssna av signaler från fjärrkontroller och kan därmed bilda sig en god uppfattning om vad tillståndet förmodligen är. Men 100% säkerhet får man aldrig.
Du som har koll på tredjepartsprogramvara. Kan man verkligen schemalägga t.ex mha en tredjepartsprogramvara? Känns som att då måste tredjepartsprogramvarna vara igång hela tiden (och då kunde jag lika gärna köpt tellstick duo)? För all kommunikation från tredjepartsprogramvaran till min tellstick.net måste forfarande gå genom telldus servrar?


Du får gärna hinta vad det är för app du utvecklar, skicka gärna PM om du är rädd att göra reklam.
 
Man behöver inte köra Nexas grejer genomgående heller. Även om Nexa är billigt finns exempelvis Julas egna fjärrbrytare som bara kostar några tior och då kan systemet bli extremt billigt.
 
vectrex skrev:
Du som har koll på tredjepartsprogramvara. Kan man verkligen schemalägga t.ex mha en tredjepartsprogramvara? Känns som att då måste tredjepartsprogramvarna vara igång hela tiden (och då kunde jag lika gärna köpt tellstick duo)? För all kommunikation från tredjepartsprogramvaran till min tellstick.net måste forfarande gå genom telldus servrar?


Du får gärna hinta vad det är för app du utvecklar, skicka gärna PM om du är rädd att göra reklam.
Vad gäller schemaläggningen så finns det två svar på den frågan. Telldus Live har en inbyggd, något begränsad, schemaläggare. Denna är aktiv jämt förstås. Men om du vill göra mer avancerade saker, som att styra ett uttag baserat på en temperatursensor, ja då behöver du antingen vänta på att Telldus levererar det stödet direkt i deras tjänst eller använda en tredjepartsapp. Och i det senare fallet så behöver den köra 24/7, precis som du säger.

Jag utvecklar själv Remotestick för Android. Alltså en mobil app. Den har plugin-stöd för appen Tasker som i sig är en app för att villkorstyra allt möjligt. Med dessa två kan man åstadkomma extremt mycket. Men det kräver förstås att din telefon är påslagen jämt. Utöver min app så finns det givetvis många andra tredjepartstjänster man kan titta på. Finns app för iPhone (som dock inte klarar lika mycket som Remotestick då iPhone är en mer begränsad plattform än Android). Det finns även mjukvara som du kör lokalt på en server hemma t.ex. Tror att Telldus fortfarande har en lista över tredjepartstjänster på deras hemsida.

All kommunikation mellan app och Tellstick Net måste gå igenom Telldus Live (som deras online-tjänst heter), ja.
 
f91jsw skrev:
Man behöver inte köra Nexas grejer genomgående heller. Även om Nexa är billigt finns exempelvis Julas egna fjärrbrytare som bara kostar några tior och då kan systemet bli extremt billigt.
Ja, det är förstås sant! Jag skriver Nexa lite slentrianmässigt när jag egentligen syftar till all typ av hårdvara som Tellstick stödjer. Nexa råkar väl ha störst utbud.
 
I dagarna släpper Telldus nya funktioner i Telldus live som kallas Events.
Detta möjliggör styrning baserad på sensordata. Exempelvis kan sms och epost-meddelanden skickas om förinställt värde avviker på en temp. eller fuktighetssensor. Likaså kan en motorvärmare styras som tar hänsyn till hur kallt det är ute. Använder Tellstick och uppskattar det. Nu hoppas jag att dessa nya funktioner även kan styras från Tellsticken på sikt. Tack för ett bra program och för att jag fick komma fram!:D
 
Nån som kör med Ansluts produkter med Telldus? Prisvärda eller skräp?
 
Kör med Conrads trådlösa tillsammans med Tellstick Net, mest beroende på att deras "puckar" var mindre och mina dosor var för små för Nexa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.