Tjena


Har Telia 100/100 hemma och är tvingad att använda Telias Technicolor router för triple play

Kör Telias router bryggad och kör min Asus router för delning av internet.

När jag har kopplat ihop allt så det funkar så har jag ett jäkla lagg på tven (iptv)
Obs jag har inte kopplat så att Asus routern sköter tv delen

Tven är kopplad direkt från Technicolor routern till Telia boxen.

Så fort Asus routern är inkopplad så laggar tv bilden titt som tätt.
Direkt jag drar ut internet till Asus routern så slutar det lagga.

Någon som vet varför det är såhär?
 
Ingen expert men router på router blir oftast problem.
Fixa så asus inte aggerar router eller tvärt om beroende på vilken som är "först"
 
TheGame skrev:
Ingen expert men router på router blir oftast problem.
Fixa så asus inte aggerar router eller tvärt om beroende på vilken som är "först"

Han skriver att Telias utrustning är bryggan och då agerar den som en ren switch.

Mitt tips till TS blir att leta upp vilka VLAN Telia använder till respektive tjänst och lägga in det manuellt i Asusen, det följer med en del nackdelar med det men fördelen är att det bara finns en utrustning att felsöka.
 
J
jonko skrev:
Han skriver att Telias utrustning är bryggan och då agerar den som en ren switch.

Mitt tips till TS blir att leta upp vilka VLAN Telia använder till respektive tjänst och lägga in det manuellt i Asusen, det följer med en del nackdelar med det men fördelen är att det bara finns en utrustning att felsöka.
Knappa in VLAN 845 i Asusen för tv, så kan du skippa Technicolor. Iallafall värt ett försök. Tyvärr funkar denna lösning bara med en separat kabel till din tvbox, men det har du kanske idag ändå.
 
Tack för tipsen!

Får prova detta

Om jag använder bara använder Asus router kommer jag då han internet och tv på samma kabel?

Som det är nu är 2 uttag till internet och 2 till tv på Technicolor routern
 
T
Kör du fiber, dvs har du en så där signalomvandlarbox innan Telia routern?
 
Har samma lösning, när du bryggar modemet ska du använda port 1-3 till tv och port 4 till routern, då funkar det utmärkt.
 
J
Silly Bear skrev:
Tack för tipsen!

Får prova detta

Om jag använder bara använder Asus router kommer jag då han internet och tv på samma kabel?

Som det är nu är 2 uttag till internet och 2 till tv på Technicolor routern
Om du använder bara din Asus så får du internet och TV på två olika kablar. Detta eftersom tv-trafiken inte routas från din asus likt Technicolor. Det är en lösning som funkar om man har möjlighet att dra två kablar vidare från routern. Tv hamnar på port 4 i Asus.

Finns en bra tråd på 19 sidor om detta på Sweclockers forum.
https://www.google.se/url?sa=t&rct=...stning&usg=AFQjCNGtQWzj6BHa8oeOVfWN06HYseeTwQ
 
Silly Bear skrev:
Tack för tipsen!

Får prova detta

Om jag använder bara använder Asus router kommer jag då han internet och tv på samma kabel?

Som det är nu är 2 uttag till internet och 2 till tv på Technicolor routern
Vad menas med "2 uttag till internet"?

Du har en Wan port resten lanportar, har telia bryggat den så brukar man använda första lanporten.
Har du en publik adress på asusens wanport?
 
Efter mycket bråkande med Telia så gick dom med på att skicka mig en fiber switch istället. Hastigheten gick från ca 30meg (kollat med Bredbandskollen) till ca 150 meg.
Laggadet är borta och allt flyter betydligt bättre nu

Tror inte felet av på att just min Technicolor router var trasig eftersom jag fått den utbytt en gång.

Enl en kompis som jobbar på Telia så har dom otroligt mycket problem med firmwaren till dessa boxar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.