Jag har precis nappat på erbjudandet om tv/kabeltv/bredband i tre månader på Telia. "Givetvis" lyckades Telia skicka fel bredbandsswitch, så just nu funkar bara bredbandet. Såsmåningom är min tanke att bara ha bredband och bredbandstelefoni (alltså inte digitaltv.) Då skulle jag vilja köra med min egna trådlösa router istället för att använda Telias switch OCH min router efter den. Frågan är då hur man får telefoniboxen att fungera som man vill. Enligt Telia ska det gå om man öppnar rätt portar och tillåter upnp (eller nåt sånt..) däremot hjälper dom inte till med det... Så frågan är: Hur gör jag?

(Jag förstår att jag måste använda deras switch så länge jag har tre månaders digitaltv... men fram tills att de skickar rätt grejjer skulle ju både telefonin och bredbandet fungera... )
 
Det är inget som hindrar att du kopplar din egen trådlösa router efter Telias burk. Det fungerar utmärkt.

Varför vill du inte använda deras switch?
 
Nej, det förstår jag... att det kommer funka när jag får rätt burk från dom... Men jag tycker mest att det känns fånigt att ha två burkar som gör i princip samma sak,..... det tar plats och drar onödig energi... typ... Mer princip än något reelt problem...
 
Du skriver inte om det är ADSL eller fiber du har? Hur som helst, utgår vi ifrån att du har ADSL så kommer du behöva telias "box" ändå, då den är kombinerad modem & telefoniadapter till IP-telefoni.

Har du fiber kommer du ändå få använda dig av telias switch då den delar upp det till Dator, TV och Telefoni, och därefter en telefoniadapter till IP-telefonin.

Förstår inte folks dilemma om att "det blir så mycket extra prylar". Varför inte använda telias box först och sedan routern, så slipper man problem. Varför skapa problem genom att försöka undvika att använda telias box? Förstår verkligen inte det resonemanget.

Dessutom, som tidigare sagt, så behöver du telias modem om du har ADSL, du kan ju inte koppla telefonlinan rakt in i routern..
 
Jag har fiber.
Allt Telias switch gör, om jag har fattat det rätt, är att göra PRECIS samma sak som routern gör, med den skillnaden att min router dessutom har "trådlös möjlighet"

Mitt resonemang är möjligheten att få det LITE renare i mitt apparatskåp, ha LITE mindre kablar att hålla reda på, LITE mindre prylar som kan gå sönder, LITE mindre transformatorer som tar plats och avger värme...
 
När jag hade fiber och alla tre tjänster hade jag Telias splitter, Telias telefonadapter, Telias TV-box och en egen router med trådlöst nätverk. Teliasplitterna har vad jag minns bara en Ethernetanslutning, så vill man ha mer än en dator (och/eller trådlöst) så får man ha en låda till. Fyra prylar alltså, inte direkt smidigt :) Telias Smart-box för ADSL är bättre, tyvärr är det trådlösa bredbandet i den rätt kass.
 
Telias thomson switch har också trådlöst, och det fungerar utmärkt att köra den innan du kör din router..så gör jag hemma. Fullt blås på fibern.
 
Thomson routern jag fick till mitt FiberLAN från telia var det sämsta skräp jag sett, trådlöst bredband dog flera gånger om dagen och routern hängde sig någon gång i veckan...

Jag fick den utbytt mot en router utan Wi-Fi efter en månad och byggde helt nytt nät innanför med Cisco switchar och en Cisco Wi-Fi rounter. Nu funkar allt utom IP-Telefonin helt felfritt, IP-Telefoni boxen måste bootas om uniefär en gång per månad då den hänger sig och inte skickar vidare utgående ljud.

Thomson rountern telia tilhandahåller är enligt mig den absolut sämsta rounter jag någonsin har sett, och jag har jobbat som sysadm i uniefär 25 år nu.

Nu när allt nästanfunkar är jag dock nöjd med tjänsten, har inte haft någon störning på TV eller bredband efter bytet av rounter.
 
När jag hade fiber körde jag en Airport Extreme rakt in i väggen. Funkade utmärkt.
 
Jag har bara kört Thomson routern i en vecka än så jag lär väl märka när de slutar funka :)
 
Svarten70 skrev:
Thomson routern jag fick till mitt FiberLAN från telia var det sämsta skräp jag sett, trådlöst bredband dog flera gånger om dagen och routern hängde sig någon gång i veckan...

Jag fick den utbytt mot en router utan Wi-Fi efter en månad och byggde helt nytt nät innanför med Cisco switchar och en Cisco Wi-Fi rounter. Nu funkar allt utom IP-Telefonin helt felfritt, IP-Telefoni boxen måste bootas om uniefär en gång per månad då den hänger sig och inte skickar vidare utgående ljud.

Thomson rountern telia tilhandahåller är enligt mig den absolut sämsta rounter jag någonsin har sett, och jag har jobbat som sysadm i uniefär 25 år nu.

Nu när allt nästanfunkar är jag dock nöjd med tjänsten, har inte haft någon störning på TV eller bredband efter bytet av rounter.
Har hört att det nu är på gång programuppdateringar för vissa av Thomsonburkarna som Telia använder bl.a. förbättrar trådlösa funktionerna, nyttjar hårdvarukapaciteten bättre, mm.
Har lyckats läsa mig till att man i de burkar som har "dubbelprocessorvariant" inte nyttjar den funktion utifrån vad den kan prestera.
 
Kombinationen IP tele och ADSL är ingen höjdare. Även om man skaffar en VLAN switch och lägger på eget nät så blir det strul. Hade en Tilgin voip adapter. Att köra VOIP adaptern efter en router fungerar inget vidare, även rätt konfigurerat. Ska det fungera "bra" krävs nog en riktigt bra router med bra QoS stöd.

Gammal hederlig koppartråd fungerar bäst för telefoni, det är värt 40 kr extra i månaden, IMO. Nu kör vi GSM för hemtele via Tele2, fungerar fint och den kan vi plocka med till stugan.
 
Det är ju bara att stänga av routerfunktionen och trådlöst i den om man vill ha eget efteråt. Ställa om den till brygga med andra ord. Vad man måste tänka på är att förbindelsen mellan Telias router och den egna routern måste kopplas ner i minst en halvtimma innan den funkar igen.
Jag har gjort så här hos morsan som behöver ha en Apple Airport för vissa tjänster, där inte Telias fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.