Är det någon som har Telia start Smart och hur har ni i så fall gått tillväga för att installera bredbandstelefoni i mer än ett rum. Vi har tidigare funderat på att installera dubbla rj45 uttag men det känns ju onödigt om man ändå inte kan använda dem till både telefoni och data.
 
Passar på att ställa en annan fråga som kanske är glasklart för vissa men inte för min del :)

När vi inom kort flyttar så kommer vi att ha datorn på övervåningen och telejacket i hallen då vi har och kommer att flytta över redan ett kompett telia tv och bredband(fast), för att slippa nätverkssladden mellan hårddisken och adsl modemet löser man det med telia smart?

Mobilt bredband verkar krångligt med en dygnskostnad samt begränsat minne 2GB, vill kunna surfa när som helst till en fast kostnad.
 
Du kan köpa en vanlig trådlös router plus ett trådlöst kort så slipper du telias all-in one-bygge.
 
Trådlösa telefoner? Vi har Telia Smart, den routern som följer med innehåller ju allt, dvs trådlös router, modem och iptelefoniadpater. Vi gjorde så att under renoveringen flyttade vi första telejacket från hallen till källaren, vi tog samtidigt bort telejacket i köket och sovrummet på övervåningen. I källaren sitter nu routern och basenheten till trådlösa telefonen. Med en telefon med separerad bas och laddare så är det inga problem att sätta själva telefonen i hallen t.ex. och sen ytterligare en handenhet+laddare på övervåningen. I min värld är fasta telefonjack helt ute...

Trådlösa datanätet räcker utan problem upp till övervåningen. Till vardagsrummet har jag dragit en vanlig nätverkskabel och monterat i uttag vid antennuttaget, här har jag också en miniswitch och kör digitalboxen+xboxen+mediaspelare på fast kabel, även om trådlöst funkar för det mesta känns det bra att ha fast lina till dessa prylar + att jag slipper investera i en WLAN adapter för telias digitalbox och för xboxen då dessa saknar WLAN direkt ur boxen. Jag har även förberett med ett rör upp till övervåningen för att kunna dra kabel dit om jag känner ett behov.

Alpha, vilket modem/router från Telia har du? Har du det vita så innehåller det redan WLAN, annars får du göra som Mats säger, komplettera med trådlöst
 
Vi har det silvriga adsl modemet för närvarande.

Ringde och hörde mig för till telia på förmiddag dels om vi kan ha telia smart och det kunde vi, samt om det fungerar att ha smarten nere i hallen och datorn uppe utan sladd emellan och där var det inga problem sa hon utan de flesta datorer har förberett för trådlöst internet.Det gamla modemet ersätts helt av "smarten".

Tvn och telefonen kan vara fasta förbindelser som vanligt då tvn ligger på andra sidan väggen så är det knappt lönt att skaffa trådlöst dit möjligtvis till sovrummet längre fram med ett tvillingabonnemang :)

Det dröjer tills 1 oktober ev.+ 4-8 dagar för bredband + tv(hur man nu ska klara det..;) då flytten sker,
sedan får vi si om det funkar.
 
Alpha skrev:
...och där var det inga problem sa hon utan de flesta datorer har förberett för trådlöst internet...
Jadu, Telia och Support är ju knappast liktydigt.

Frågade hon överhuvudtaget vad du har för dator? Ovanstående kan nog stämma om du har en bärbar dator. Har du en vanlig stationär dator så är det nog ganska ovanligt med "förberett för trådlöst internet".
 
Mjo, Deras support gör det igen, dvs läser innantill utan att förstå frågan ;)
 
it-snubben skrev:
Jadu, Telia och Support är ju knappast liktydigt.

Frågade hon överhuvudtaget vad du har för dator? Ovanstående kan nog stämma om du har en bärbar dator. Har du en vanlig stationär dator så är det nog ganska ovanligt med "förberett för trådlöst internet".


Nix(stationär förstås..) utan hon bara nämnde att det funnits i datorer i 8-10 års tid, jag nämnde att våran dator är en 3-4år gammal då skulle det funka enligt telia, väntar tills jag får hem boxen, funkar det inte så får man väl ringa igen då och kräva att man får det som behövs och berätta det som hon sagt, det borde väl finnas arkiverat eftersom de spelar väl säkert in varje samtal, men hoppas man slipper ta upp en sån diskution.

Jaja har inte haft några problem innan med telia och hoppas att jag slipper det även i fortsättningen.
 
Du behöver inte oroa dig ändå. Det går alldeles utmärkt att montera i ett kort för trådlöst nätverk i din stationära. Ingenting som Telia ens behöver vara inblandat i (som tur är).
 
Redigerat:
Bara för att tillägga: Om den enda extra funktionalitet du söker är att få trådlöst till datorn på ovanvåningen så krävs definitivt inte Smart. Onödigt att betala en ständig månadsavgift när det räcker med att komplettera ditt befintliga Zyxelmodem med en accesspunkt för trådlöst nät.
 
Ok. Lite sent nu när man har bundit sig men 29kr/mån är ju inte så blodigt.


Det går alldeles utmärkt att montera i ett kort för trådlöst nätverk i din stationära. Ingenting som Telia ens behöver vara inblandat i (som tur är).

Jo det vet jag men då måste ju jag köpa ett och så var det ju inte tänkt men det ordnar sig nog :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.