Är det nån som har Telia Smart med Hemkoll, dvs. Axis trådlösa nätverkskamera, och isånafall är ni nöjda?

Dom har kompanj nu där själva Smartavgiften är fri i ett år, en kamera kostar 995:- och kamerans egna abbonemang är fri fram till 31/12 -08. Sen 49kr/månaden.

Man kan beställa till fler kameror, men jag undrar om det då blir 49kr per kamera/månad efter 31/12 ?
 
gluecifer skrev:
Är det nån som har Telia Smart med Hemkoll, dvs. Axis trådlösa nätverkskamera, och isånafall är ni nöjda?

Dom har kompanj nu där själva Smartavgiften är fri i ett år, en kamera kostar 995:- och kamerans egna abbonemang är fri fram till 31/12 -08. Sen 49kr/månaden.

Man kan beställa till fler kameror, men jag undrar om det då blir 49kr per kamera/månad efter 31/12 ?
Eller så hoppar du över Telia Smart (värdelös tjänst) och köper nätverkskameran kontant, slipper du några 49kr/månad.
 
Har inte Axis kvar sin egan fria tjänst på de enklare nätverkskamerorna för privatmarknaden , som de inte tog betalt för ?

Annars finns det ju program för att kunna köra sin nätverkskamera på samma IP.
Eller välj en Internetleverantör som erbjuder fast IP ( tex http://adsl.alltele.se/privat/ )
 
Jag tror jag stirrade mig blind på 995kr för kameran, vilket är billigt. Men sen drar det ju iväg med månadskostnad såklart.
Vet att det finns massvis av program för att göra samma sak. Jag kör dessutom no-ip.com så den delen skulle funka bra.

Men som sagt, det var kameran som hägrade. Kanske skulle man istället chansa på den här?
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=130216556119
 
nm.
 
no-ip.com kostar det något?
 
Beror på. De har en gratistjänst jag tycker räcker sen finns det ju alltid tillägg :)
 
Nu pratar ni om olika saker. Telias Hemkoll och t.ex. Tryggares tjänst (http://tryggare.net/) är kompletta tjänster inkl. lagring av videoströmmarna i säkra servrar. De sistnämnda tjänsterna som nämns i tråden och Axis DynDNS tjänst är bara fria DNS tjänster. 49:-/månad låter inte orimligt för lagringstjänsten om man jämför med vad ett larm kopplat till någon larmtjänst kostar.
 
el_richard skrev:
no-ip.com kostar det något?
Jag kör med deras gratisvariant, man får påminnelsemail då och då så man får klicka på en länk för att förlänga provperioden.
Det kan jag leva med.

Gå in på www.no-ip.com och registrera dig och skapa ett host-ID exempelvis el_richard.sytes.net och sen laddar du hem deras klient som ser till att man alltid når din hemmadator på adressen el_richard.sytes.net även om du har dynamisk ip från din operatör.

Nu förklarade jag nästan hur tjänsten funkar, men det tror jag du redan hade kläm på.
 
gluecifer skrev:
Jag kör med deras gratisvariant, man får påminnelsemail då och då så man får klicka på en länk för att förlänga provperioden.
Det kan jag leva med.

Gå in på www.no-ip.com och registrera dig och skapa ett host-ID exempelvis el_richard.sytes.net och sen laddar du hem deras klient som ser till att man alltid når din hemmadator på adressen el_richard.sytes.net även om du har dynamisk ip från din operatör.

Nu förklarade jag nästan hur tjänsten funkar, men det tror jag du redan hade kläm på.

okej, nu fick jag en överblick, detta med klienten visste jag inte att man behövde, men det är ju klart att den måste ju finnas, annars hittar ju inte no-ip.com min dator....
 
Det enda klienten gör är att tala om för no-ip:s dns server viken ip du har när du får en ny. Plus att den en gång i månaden talar om att burken lever. Därmed plockas du inte bort ur deras system. Dyndns är en likadan tjänst till om no-ip inte skulle funka
 
Ja och DynDns finns det stöd för i många routrar så man inte behöver installera klienten heller.
 
Jag väl väldigt sugen på tryggare.net. Jag skulle vilja ha 4 trådlösa axis 207 W kameror. Det verkar som om man vill ha mer än 1 kamera så räcker inte Axis egna programvara till - för man har bara licens för 1 kamera åt gången. Annars måste man köpa 4 licens för ca 5000 (på Dustin). I skenet av det verkar Tryggare.net billigt och smidigt. Synpunkter? Har någon använt Tryggare?
 
Jag mejlade till supporten på tryggast.net för 2 dagar sedan för att få svar på några frågor, men jag har hittills inte fått något svar :(
 
Det finns ju nätverkskameror som kan skicka mail också (vet inte om Axis kan det). Den jag har skickar ett mail om något rör sig hemma, och då kan jag se bifogade stillbilder direkt i mobiltelefonen (har ej lyckats få in rörliga bilder i mobilen, då kanske man måste skaffa 3G?)

Level1 FCS-1030 Nätverkskamera
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.