Har precis beställt fiber genom Telia öppen fiber. Till fastigheten är det beställt en fiber (=en ip-address).

Går det att välja flera tjänsteleverantörer samtidigt eller kan man bara ha en per anslutning?

Jag har ett hus på fastigheten som jag hyr ut och det bästa vore om de som hyr fritt kan välja sina tjänster, tv, telefoni och internet.

Idag finns inget nätverk draget mellan husen men det finns rör och avståndet mellan husen är mindre än 20 m.

Är det någon som haft en liknande situation som vet om det går, eller har andra goda råd och smarta tips så vore jag tacksam :)
 
Näri vårat område hakade på Telia Öppen Fiber för ett år sedan kunde man inte välja en telefonilevantör och en annan Internetleverantör. Vi kör själva med Telia Företag på Internet (arbetsgivare betalar) pch kunde därför bara välja Telia Företag på telefonin. Det senare är alldeles för dyrt och onödigt. Därför behöll vi kopparkabeln för vanliga telefonen som har Telia Privat. Det knystades dock om att det troligtvis gick att köra denna på fibern ändå om man frågar rätt person, men bara abonnemang inom Telia.
När du sedan hyr ut ytterligare ett hus så är det frågan om du ens kan köra annan Internet-leverantör än den du själv kör. Du kanske inte ens får förse huset med den vidarekoppling du gjort. Ny fiberdragning lär behövas.
 
Tack Johan. Frågan borde ju inte vara helt ny med tanke på Attefallshus och annan uthyrning så jag blev lite förvånad när säljaren som var här inte hade något klart svar.
 
Inom en fastighet är det fritt fram att vidarekoppla tjänster från fibern som man vill, även om det är flera byggnader.
Det går bara att välja en leverantör för varje tjänst. Det finns förstås IP-telefonitjänster som går över den vanliga internetförbindelsen, och sådana bör gå att ha flera olika samtidigt. En telefonitjänst som går över den vanliga internetanslutningen beställer man inte via ÖppenFiber-portalen, utan direkt från tjänsteleverantören.
 
b_hasse skrev:
Inom en fastighet är det fritt fram att vidarekoppla tjänster från fibern som man vill, även om det är flera byggnader.
Kan vara bra att förtydliga att det inte gäller för mindre fastigheter med hyresrätter, såvida man inte har den typen av avtal med operatör. För eget bruk kan man göra det med vanliga abonnemang för privatpersoner och till dessa finns tilläggstjänster anpassade för att flera användare inom en familj samtidigt ska kunna använda tjänsterna.
 
Just telefonidelen kan jag förstå blir knepig att ha två, men tv borde man kunna ha flera leverantörer av. Internet borde ju räcka med en leverantör av.
Samtidigt kan jag tycka att fibern bara är en ren bärare av data. Det borde kunna gå att välja flera olika leverantörer av innehållet godtyckligt. Till viss del tycker jag att man kan likna den fysiska fibern med "etern". Jag kan ha hur många mobilabonnemang och telefoner som jag vill.
Att man sedan begränsar det inom en fastighet så att man inte kan bygga upp ett hur stor nät som helst förstår jag. I fall som mitt där en fastighetsägare hyr ut en separat byggnad eller del av huvudbyggnaden kunde mam kanske ha en modell där man kan få betala en mindre extra avgift för den uthyrda delen, men låta valet av innehåll ändå vara helt fritt.
Tekniskt borde det vara fullt möjligt tycker jag :)
 
Rent tekniskt skulle det vara möjligt att ha det som du beskriver, men man bygger inte näten så.
Till att börja med är inte "etern" du får i fibern, utan bara en påfartsväg som du måste betala för att få använda. Man kunna ha flera "påfartsvägar" i en fiber, men jag tror inte det är någon som bygger näten på det sättet för privatpersoner. Jag tycker dessutom det vore ganska onödigt, för det skulle garanterat ge en högre totalkostnad. Rent tekniskt har Telia Öppen Fiber byggt nätet så att varje kund har 3 "kanaler". En vardera för internet, telefoni och TV. Varje "kanal" kan endast kopplas till en operatör.

Telefonin är den enklaste att ordna flera av, eftersom de kan köras på den vanliga internetförbindelsen. Det går också att ha flera telefonlinjer på den speciella telefonitjänsten, men troligen kommer alla de linjerna på samma faktura.
Har man hyresgäster är det troligen att de har ett eget abonnemang.

Det är enkelt att dela ett internet-abonnemang på flera hus, men det blir lite bökigare om inte vill att husen ska kunna komma åt varandras nätverk.

För TV tror jag att man bara ha ett kanalpaket, men det är inget problem att titta på olika program samtidigt. Max antal boxar kan tydligen variera beroende på operatör/leverantör, men upp till 5 st ska vara möjligt idag.
 
Tack för bra svar b_hasse. Vi får se hur det löser sig. Kanske delar vi bara på internetuppkopplingen. Telefon är f n inte aktuellt för dem eftersom de bara använder mobiler. Tv vore smidigt att kunna ha flera leverantörer och få bort antennen på taket, antennförstärkare mm. P g a av dålig mottagning delar husen antenn.
 
J
Om man skulle vara lite elak, så kan ju tekniskt sett även din hyresgäst hyra vidare några rum. Det är ju fysiskt möjligt. Sedan kan dessa hyresgäster dela på avgiften du tar ut för Attefallshuset. Kanske även låta folk campa. Trädgården är ju lite som etern, man delar på utrymmet. Fast så elak skulle jag aldrig vara... :)

Mycket av instängdheten hänger nog, förutom det rent affärsmässiga jag försökte illustrera ovan på att PTS har krav på att alla bredbands-abonnenter ska vara juridiska personer, med personnummer. Om flera kunder hänger på samma abb. funkar detta inte. Sedan har innehållsleverantörerna, alltså tv-bolagen, med starka centrala förvaltare av dessa avtal en väldigt stark sits.De tillåter inte att folk tittar hur som helst, eller säljer detta vidare i en affärsverksamhet. Tex får inte en butik, frisör etc ha en tv på med program som kunderna kan följa hur som helst.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.