I maj beställde vi ny nätanslutning från Telia till vårt nybygge.
Offerten vi skrev under och skickade in var på 10.000 kr och vi önskade installation till 29:e augusti (vårt inflyttningsdatum).

Den 9:e juni fick vi ett bekräftelsebrev från Telia: "Tack för din beställning. Nu kommer vi att påbörja arbetet med din nätanslutning".

Vi flyttade in i huset den 29:e augusti och givetvis fungerade inte telefonen :mad:
Ringde kundtjänst och dom kunde se att deras offert var giltig till 26:e maj och vår beställning kom dom tillhanda två dagar försent, den 28:e maj.
TROTS DETTA SKICKADE DOM UT EN BEKRÄFTELSE PÅ VÅR BESTÄLLNING I JUNI!
Att beställningen inte var giltig fick vi inte besked om förrän när jag ringde kundtjänst den 29:e augusti.

När man nu ringer vårt nummer möts man av "Abonnemanget är stängt på kundens begäran" och enligt Telia finns ingen möjlighet att påskynda inkopplingen. Fick idag en ny offert av Telia på samma belopp och inkoppling kan dröja upp till 5 veckor.

Det kanske mest intressanta är att framdragningen av ledningar redan är gjord till vårt hus. Det gjorde Telia (eller underleverantör till dom) i samband med att vår granne installerade telefon i somras. Har själv sett ledningarna och elektrikern har kopplat ihop dessa med vårt stjärnnät i huset (till första telefonjacket).

När jag berättar detta för Telia så säger dom att vi ändå måste gå den nya "offertvägen".

Har någon några tips på hur man driver en sådan här sak med "den stora draken"?
Hade vi fått veta att vår beställning inte var giltig i ett tidigare skede så hade vi givetvis accepterat detta, men när man får ett bekräftelsebrev så tror man ju att allt är ok. Telia klarar sig men vi tvingas vara utan telefon i närmare 2 månader...
 
Nu är jag inte en jurist men så vitt jag vet så är bekräftelsen ett bindande avtal så Telia ska följa det....
 
Tack Mats för info!
Jag lyckades hitta Telias allmänna villkor på nätet. Där står det:

1.3 Avtalet ska anses ingånget när Telia skriftligen har bekräftat Kundens beställning eller, om detta sker tidigare, när Telia har börjat tillhandahålla Tjänsten till Kunden. Avtal ska upprättas skriftligen om Telia begär det.

Verkar som om Telia bryter mot sina egna allmänna villkor...
Tur att jag sparade bekräftelsen.

Blev idag uppringd av en dam på "Telias kundrelationer" (kanske läser de byggahus.se?). Dom ville att jag så snabbt som möjligt skulle faxa in en ny beställning baserat på deras nya offert. Är jag korkad om jag gör det? Är det bättre att strida vidare om att vi redan har ingått ett avtal (kanske större möjlighet till kompensation)?

Någon som har ett tips om hur jag ska göra? Vi vill ju ha igång telefonin/bredbandet så fort som möjligt men samtidigt tycker jag att Telia ska visa större kundvård än så här.
 
Jag skulle faxa en kopia på deras bekräftelse och påpeka att du emotser omdelbar levernas i enlighet med denna bekräftelse
 
VassaEggen skrev:
Dom ville att jag så snabbt som möjligt skulle faxa in en ny beställning baserat på deras nya offert. Är jag korkad om jag gör det? .
I mitt tycke: Ja.
Faxa dom den bekräftelse du fått istället och fråga när det är klart.
 
Känns som ganska normal hantering från Telia.

Jag skulle kontakta damen ifråga och be henne meddela sin chef att jag vill diskutera frågan med chefen, föreslå också ett tidsfönster ett par timmar fram där du är tillgänglig. Minerfrenheat av telia är att man skall direkt på eget initiativ (fast vänligt och artigt) flytta upp frågan ett eller 2 pinnhål. Se till att vid varje kontakt definiera att ni skall höras igen inom en given tidsram typ mellan 14.30 och 15. 30 idag. Försök få tag på direktnumret till chefen, ta också direkt reda på vilken avdelning "som igentligen" skall lösa frågan, dirtektnummer till chefen där osv.

Om chefen ifråga missar tidsfönstret så går man direkt på nästa nivå och gör en större affär av det missade löftet om kontakt än själva ärendet, till slut fixar dom ditt problem för att bli av med dig.
 
Tänk vad en sådan här situation hade varit snabbt avhjälpt på den tiden som Telia hade kontroll på hela kedjan. Från kundtjänst ändå ut till serviceteknikern. Ni hade med stor sannolikhet haft er telefon innan dagens slut..

Allting var inte bättre förr, men i dessa fall har det inte blivit bättre.

// F.d. anställd i det aktuella företaget
 
Åja. Nu vet jag inte hur länge sedan du menar. Men metoden jag angav här ovanför var i princip enda möjligheten för att få någonting överhuvudtaget ur det företaget för 10-15 år sedan. Sedan dess har jag med skaplig framgång lyckats hålla mig ifrån det mesta som ahr med Telia att göra.

En kompis till mig med ett företag emd 30 anställda fick en dag helt sonika hela sin telefonväxel urkopplad. Det tog 2 timmar att få fram att Telia hade gjort ett misstag, kompisen hade inte sagt upp abbonemanget. Men när misstaget var uppklarat, då häver Telia ur sig att "det är 6 veckors kö på att få det inkopplat igen, spelar ingen roll att det var vårt fel".

Kompisen lät då sin advokat ta över, som efter 4 timmar i telefonköer fick telefonen inkopplad igen.

Som ren princip skall man undvika företag som rättar sig först efter advokathjälp.
 
Först av allt: tack för alla kommentarer/tips!
Jag har nu återigen pratat med Telia kundrelationer. Dom har varit i kontakt med deras avdelning för nätanslutning. Dom hittar inte ursprungsofferten och kan omöjligen påbörja ärendet innan jag faxar in godkännande på deras nya offert.

Jag fick t.o.m. veta att vi inte hade skickat in den första offerten (eftersom dom inte hittar den)! "Varför fick vi då en bekräftelse den 9 juni" frågade jag. Det kunde dom inte svara på...

Jag berättade att dom bryter mot sina egna allmänna villkor (se 1.3 i ett inlägg här ovan). Då fick jag som svar att det egentligen inte är en bekräftelse dom har skickat ut. Den riktiga bekräftelsen får man några veckor senare och då via SMS.

Jag berättade vad som stod i bekräftelsen. Rubrik: Bekräftelse nätanslutning
Hej! Tack för din beställning Nu kommer vi att påbörja arbetet med din nätanslutning. Denna bekräftelse gäller för ärendenr:XXXXXX .

Jag frågade om hon inte tyckte att detta är en bekräftelse? Hon svarade nej...

På min fråga om kompensation fick jag svaret:
"Vi följer Telias allmänna villkor. Det finns reglerat kring kompensation i dessa."

SUCK!
Jag vägrade att faxa in den nya offerten utan faxade istället in den gamla bekräftelsen och att jag emotser omedelbar leverans enligt avtalet.

Vi får se vad som händer härnäst.
 
Telia upphör inte att förvåna.

En liten intresant fråga är ju hur de anser att ett SMS kan vara en bekräftelse. SMS är såvitt jag vet inte juridiskt bindande....
 
Krasst, så är det väl så att Telia idag vill fokusera på det mobila nätet, mobilt bredband och innehållstjänster och funktioner kring detta.

Accesser via koppar och nya sådana anslutningar är helt enkelt inte intressanta och väldigt lågt prioriterade. Vad de dock glömmer är ju att de flesta anlitar även de nya tjänsterna, och man "svärtar" ju hela sin image med ett dåligt uppträdande.
 
Vilka muppar! :) Min erfarenhet av Telia är att om nånting involverar mer än en avdelning/affärsområde så ramlar ärendet oundvikligen mellan stolarna! Noll internkommunikation. Höll själv på med dem i tre månader för att försöka få deras IP-telefoni att fungera över Pro-lane. Vet inte hur många gånger de lovade att jag skulle bli uppringd av någon som visste nåt. Till slut fick de kreditera allt och vi valde en annan leverantör som visste vad de höll på med.
 
Veckans värsta Deja Vu!!

Jag råkade ut för exakt samma sak med Telia ifjol!
Även jag var prick 2 dagar sen med offertsvaret.

Jag valde att bita i det sura äpplet och skicka in ett nytt.

7 veckor tog det innan det var kopplat och klart.

Igår bytte jag dock leverantör av både telefoni och bredband till BBB.

Telia ska bara nyttjas om andra alternativ saknas och under så kort tid som möjligt, är min fasta uppfattning.
 
Bulwark skrev:
Veckans värsta Deja Vu!!

Jag råkade ut för exakt samma sak med Telia ifjol!
Även jag var prick 2 dagar sen med offertsvaret.

Jag valde att bita i det sura äpplet och skicka in ett nytt.

7 veckor tog det innan det var kopplat och klart.

Igår bytte jag dock leverantör av både telefoni och bredband till BBB.

Telia ska bara nyttjas om andra alternativ saknas och under så kort tid som möjligt, är min fasta uppfattning.
Måste kännas hårt för en sådan person som dig att inte veta att kopparledningen betalar du fortfarande till Telia, dock via BBB. :)
 
Telia!?!?

Kan skriva en hel roman om mina kontakter med dem gällande min nyanslutning de senaste månaderna. Har redan avhandlat detta i andra trådar men ville passa på att "spotta" lite i denna tråden också ;-) Det hjälper inte att vara trevlig eller otrevlig utan om man inte får prata med rätt person direkt som är något så när serviceminded så är det bara rena hotelser som hjälper är min erfarenhet.

I rest my case....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.