Vi har skrivit kontrakt och lagt handpenning på en villa som både enligt prospekt och mäklarens muntliga beskrivning skulle ha Telia fiber. Vi dubbelkollade en extra gång innan vi skrev och då sa de att det dragits in när de grävde för bergvärme. Vi får tillträde till huset 23/10.

Jag ringde Telia för att föra över abonemanget på oss men det visade sig att det inte fanns något fiber på denna adress eller ens på aktuell gata.

Efter en massa påtryckningar på säljaren har hon nu klämt fram att det inte finns fiber i fastigheten.
Jag har kontaktat mäklaren som säger att det blivit fel och att vi skall göra upp det på något sätt men att det inte är tillräklig grund för att kunna häva köpet = vi har inte en chans i någon förhandling.

Vi skall träffa mäklare och säljare i veckan och behöver ha något på fötterna vad vi skall kräva för prisreducering samt bra argument för detta.

Tacksam för hjälp!!
 
Prisreducering = vad det kostar att dra in fiber? Blir väl rätt saftigt med tanke på att det inte ens finns på gatan :surprised:
 
Det hade jag också hoppats på men Telia vill inte dra ut fiber för bara ett hus och kan inte svara på vad det skulle kosta.
 
Sen ska du nog dubbelkolla mäklarens påstående om att detta inte är grund för att bryta avtalet. Kan ju stämma, men likaväl inte.
 
Kan det vara så att det förbereddes för fiber när fjärrvärmen drogs in men att säljarna aldrig aktiverat/kopplat in sig?

I vårt hus var det förberett med tomma fiber-rör i samband med att fjärrvärmen kopplades in. Vi fick sedan beställa inkoppling som bestod av inblåsning av fiber och installation av modem/router. En kostnad på ca 12000:- (gavle net)
En del har nog svårt att skilja på om det är förberett för fiber eller verkligen inkopplat
 
Kolla vilka rör som kommer in runt samma område som fjärrvärmen kommer in. Inga tomrör = inte ens förberett.
 
Notera att TS pratar om bergvärme, ni som nämner fjärrvärme har nog läst fel. Vet inte varför fiber skulle dras in med bergvärme, är ju mer normalt i samband med fjärrvärme.
 
Det låter ju som TS har ett ganska solklart case här. Det finns en väldigt tydlig utfästelse från säljaren, som visar sig vara felaktig. Hur den tillkommit kan vi bara spekulera om, men troligen har säljaren totalt noll koll, och har missuppfattat något. Det känns som en ganska osannolik medveten lögn.

I princip så måste det väl rimligen finnas någon fiberoperatör som mot skyhög ersättning är villig att dra fiber, om man ställer det kravet (på kanske 1 - 2 milj) mot att säljaren går med på en hävning, så kanske man kan få häva köpet. Om TS vill häva.

Sedan tror jag inte att detta är ett helt solklart fall. Den felaktiga utfästelsen skall ju ställas mot köparens undersökningsplikt. Undersökningsplikten minskar om det finns en utfästelse. Men det är möjligt att köparen borde ha kollat något trots undersökningsplikten.

Ex. så borde man dragit åt sig öronen när säljaren påstod att det drogs in samtidigft med bergvärmen, det finns inget rimligt orsakssamband mellan bergvärmeinstallation och indragning av fiber. Och som köpare borde man kanske reagerat över att man inte ser något spår av fiberinstallationen.

Jag säger inte att undersökningsplikten skall tolkas så strikt, men den KANSKE skall tolkas så strikt. Så jag tror inte att det är solklart.

Vad gäller en seriös diskussion om lämplig faktisk kompensationsnivå så ju en absolut lägsta nivå kostnaden som det skulle ha kostat att ansluta huset om det hade gått, dvs ofta 25 - 30 000. Visserligen sockras de erbjudandena oftast med en "svara snabbt rabatt" på typ 10 00. Men det kan man ju inte räkna med.

Sedan beror det ju på litet, vilka andra möjligheter till uppkoppling finns det på plats. Går det att få en skaplig ADSL uppkoppling, eller rimlig mobil lösning. Så är ju den faktiska skadan av att inte ha tillgång till fiber begränsad. I så fall tillkommer kostnader för att få tillgång till alla TV kanaler i form av en parabolinstallation, oavsett om man nu faktikst "behöver" mer än ett vanligt boxer abonnemang ger). Gissningsvis 10 000.

Om vi antar att ni vill ha huset, och kan få en rimlig uppkoppling så tror jag att en kompensation i storleksorrdningen 60 - 100 000 är vettig.
 
peternicklas
Kan ju vara så att de har lagt ner tomma rör som förberedelse för fiber. Detta arbete får husägren ändå utföra då operatören inte gräver på nnans mark. Detta kan ju göras när man ändå gräver för t.ex. bergvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.