Jag funderar som bäst på att falla för locktonerna och ta ett år gratis tv via bredband. Problemet är att min ADSL (8mbit) inte ger mig mer än ca 3,8 mbit idag. Hur mycket kapacitet stjäl tv:n, jag har försökt hitta det här men inte gjort det. Jag vill ju inte riskera att tv-bilden blir dålig eller att jag inte kan använda mitt bredband till annat, då blir det en oerhört dyr digital-tv istället för en billig...

Någon som har erfarenhet av detta, eller vet hur mycket bandbredd som tv:n använder?
 
Tv:n använder 8 mbit som Telia tillhandahåller, vi har bara 2 mbit på ADSL, men naturligtvis betalar vi bara för dom 2 mbit för bredbandet. Det fungerar hur bra som helst, enda nackdelen är att dom inte har TV3 så man får våldgästa någon med den kanalen imorgon när fotbollen sänds.
 
Vill minnas att Digital-TV inte stjäl av din kapacitet OM du inte har "upp till" 24mbits uppkoppling. Då stjäl den i runda slängar 9 av de 24mbit så för mig var det aldrig ett alternativt. Med reservation för förändringar sedan jag tittade på detta för ungefär ett år sedan.
 
Självklart stjäl tv-informationen plast på telefonlinan/ADSL, precis som vilken annan data du laddar ner.

Har man bara 3,8mbit att börja med skulle jag lägga ner dom planerna.
 
Varför skall man lägga ner? Det är väl bara att ta kontakt med Telias digitaltavdelning och prata med dom, dom gånger jag pratat med dom så har dom varit hur hjälpsamma som helst, sällan någon längre väntetid på just den supporten.
Betalar man för 8 mbit och bara får 3,8 så är det ju något problem som det är telias skyldighet att fixa och sen tillhandahåller dom ytterligare 8 mbit för tv biten som ingår i tv-abonnemanget. Det är rätt som Smeddie skriver att har man från början 24 mbit så "stjäl" tv:n 8 mbit men har du 8 så får du ytterligare 8.
 
robban44 skrev:
Varför skall man lägga ner? Det är väl bara att ta kontakt med Telias digitaltavdelning och prata med dom, dom gånger jag pratat med dom så har dom varit hur hjälpsamma som helst, sällan någon längre väntetid på just den supporten.
Betalar man för 8 mbit och bara får 3,8 så är det ju något problem som det är telias skyldighet att fixa och sen tillhandahåller dom ytterligare 8 mbit för tv biten som ingår i tv-abonnemanget. Det är rätt som Smeddie skriver att har man från början 24 mbit så "stjäl" tv:n 8 mbit men har du 8 så får du ytterligare 8.
Ni pratar om om det är abbonemangsformen som styr kapaciteten i nätet.

Ett exempel:
Jag bor 3200meter från telefonstationen. Det ger mig en hastiget av cirka 8-10mbit nedströms och 1mbit uppströms.

Om jag har ett 8 eller 24mbit abbonemang hos telia är helt irrelevant i detta sammanhang, telia kan iallafall inte trolla fram 8 extra megabit att skicka tv på...
 
Det är ju en fråga som trådstartaren får prata med telia om anser jag, kan ju vara något annat problem vilket vi hade då det visade sig att telekabeln i vårt område hade en skada som gjorde att det inte gick tillräckligt med "kräm" fram så digitaltv:n inte fungerade men det gjorde däremot datan, mbit:en flukturerade kraftigt till vårt jack som dom utryckte det.
Efter dom dragit om kabeln i området fungerar det perfekt sen i våras.
 
Men om jag citerar från Telias hemsida vad de anser gäller så kan vi kanske åtminstone vara eniga om vad Telia anser att de kan lova (med eller utan magi)?

Bredband via telejacket
Upp till 0,25 Mbit/s, upp till 0,5 Mbit/s eller upp till 2 Mbit/s
Ingen skillnad i surfhastighet vid samtidigt tv-tittande.

Upp till 8 Mbit/s
Bor du mer än ca 1,5 km från telestationen kan du i vissa fall uppleva att surfhastigheten på datorn bli lägre än normalt när du använder Telia Digital-tv samtidigt som du surfar.

Upp till 24 Mbit/s
Maximal bandbredd för surf och tv kommer att begränsas till 14 Mbit/s. När du inte tittar på tv och digitalboxen är avstängd kan du alltså surfa upp till 14 Mbit/s. Generellt gäller att när du använder Telia Digital-tv kommer surfen att minska med max 5 Mbit /s utifrån den surfhastighet som du når. Exempel: Om du har 14 Mbit/s i surf och sedan börjar titta på Telia Digital-tv minskar tillgänglig surfhastighet med den bandbredd som tv-signalen kräver (upp till 5 Mbit/s). Du får alltså ca 9 Mbit/s surfhastighet vid samtidigt tv-tittande. Denna kombination är dock fortfarande den bästa för dig som efterfrågar snabb surf och Telia Digital-tv.

Om du uppgraderat ditt modem för att få 2,5 mbit uppströms så kommer detta att begränsas till 1 mbit när du beställer digital-tv.

Har du både Telia Bredband med hastigheten upp till 24 Mbit/s och Telia Digital-tv kan du inte få högre uppströmshastighet. Oavsett hastighet blir det en fördröjning i internettrafiken på cirka 16ms.
 
Smeddie - just så - det telia säger är ju precis att dom inte kan trolla med knäna.

5mbit försvinner till TV och det gäller oavsett vilket abbonemang du har. För den som sniksurfar på 0,5 eller 2mbits alternativen finns det dock plats på kopparkabeln för TV utan att det märks eftersom iprincip ingen bor längre bort än 3-3,5km.


I texten om "upp till 24" så är man ju väldigt luddig egentligen. Vad du får ut i surfhastighet beror ju på hur fort det gick innan du började titta på TV. Siffrorna telia anger avser ju maxfart under optimala förhållanden. Tecknar jag ett "upptill24" abb så kommer jag surfa i ungefär 4-5mbit


Robban, jag håller med dig om att trådskaparen bör fundera på varför det inte går fortare än 3,8mbit. Är det avståndet till telestationen som är begränsningen eller är det något annat fel? Att man ringer till Telias support hindrar ju dock inte att man resonerar lite på egen hand också.
 
Absolut inte Mathias, saker är till för att diskuteras i ett forum. Jag har till skillnad från många andra faktiskt bara goda erfarenheter av telia så därför rekommenderade jag det inte för att jag misstrodde dig, man blev ju lite skeptisk när digitaltv började strula men där telia tog det på allvar och fixade det fort.
 
Tips, ring fasta kundtjänsten och be dom göra en kvalitéskontroll av ledningen, vanlig fmät. Be kundtjänsten också kolla avståndet, är det ett längre avstånd 3km -> så är det den hastighet du får. Ingen kommer fixa problemet åt dig, kostar för mycket.

Kolla först så du inte har någon felkoppling hemma, att allt ser ok ut.

Jag har idag b2 adsl och får ut ca 4-5Mbit på ett avstånd av 4200m, bättre går det inte att få.
 
Sen kan vi väll tillägga att det är max 2500 meter som gäller för att telia ska sälja IP-tv till dig överhuvudtaget. Detta just för att det ska finnas bandbredd att tillgå i kabeln.
Sen är det alltid UPP till som gäller på adsl. det finns inga som helst garantier eftersom skanova inte ger någon på kopparn.

Ollebanan: Har 5460 enligt flex som mätte på kabeln: 5540 enligt fmät (dslam dämpning?) och 7.95/0.96 syncat i adsl modemet. Får dock nöja mig med en 2 Mbit iom att fmät säger över 5500 :(
 
Denna tråd påminner mig om varför jag gett mig in i evighetsprojektet att fixa fiberanslutning till mina närmaste 1200 grannar..... ;)
 
Jag har testat IPTV sedan årsskiftet av ren nyfikenhet. Jag bor 4.2 km från stationen och har på den tiden jag hade 8Mbps best-effort uppkoppling uppmätt prestanda till omkring 4-5 Mbps. Väl medveten om att det kanske inte skulle gå så bra så insisterade jag på att ändå få IPTV via telia. Kundmottagaren skrev in handlingarna att jag mot deras rekommendation tagit abonnemanget på egen risk.

När jag fick leveransen provade jag och resultatet var att av broadcast-kanalerna fungerade endast barn-kanalen och någon reklamkanal. Däremot fungerade VoD utmärkt (SF Anytime). Med hjälp av VLC (fri mediaplayer från videolan.org) mätte jag upp att de flesta kanalerna sände innehåll på omkring 6 Mps. Uppmätt mottagen bitrate var 4,2 Mbps. Eftersom IPTV (MPEG-kodad) inte alls tål sådan förlust var det helt oanvändbart.

Under sommaren provade jag av någon anledning på nytt och se då fungerade plötsligt alla kanalerna utmärkt. Det troliga är väl att man sänkt bitraten på kanalerna, men jag har inte mätt på nytt eftersom det fungerar nu (och det är lite komplicerat att lura kanalen till en PC).

Alltså: Det är inte otroligt att det skulle kunna fungera för dig också.

Pen

PS: Men surfa samtidigt kan du glömma!
 
mats_o skrev:
Sen kan vi väll tillägga att det är max 2500 meter som gäller för att telia ska sälja IP-tv till dig överhuvudtaget. Detta just för att det ska finnas bandbredd att tillgå i kabeln.
Sen är det alltid UPP till som gäller på adsl. det finns inga som helst garantier eftersom skanova inte ger någon på kopparn.

Ollebanan: Har 5460 enligt flex som mätte på kabeln: 5540 enligt fmät (dslam dämpning?) och 7.95/0.96 syncat i adsl modemet. Får dock nöja mig med en 2 Mbit iom att fmät säger över 5500 :(
Misstänker att du menar flex=flextronics=relacom nuförtiden. Teknikerna använder samma mätverktyg som de olika kundtjänsterna gör! Detta gör att mätresultatet inte blir olika.

Dock har jag ofta varit med om att tekniker kopplat på sig ute i plinten innan din fastighet och på det visat fått ett stopp på kabellängden där när de gjort en egen mätning. Kvar sen blir stumpen in till ditt hus, samt all kabel tom ditt sista jack. Ett tips kan vara att koppla bort så att signalen inte går vidare från första jacket när man ber tex Telia göra mätningen. Då sparar du en del meter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.