Efter mycket om och men har Telia äntligen löst sitt strulande beställningssystem och jag lyckades beställa Bredbandstelefoni.

Glad i hågen kopplar jag in det, men kan bara ta emot samtal - inte ringa ut. Supporten vände taggarna utåt direkt då jag inte har bredbandet via dem, något som inte skulle göra något enligt kundtjänst!

Nåja, jag har följande konfiguration:
Bredband via kabeltv -> Kabelmodem -> Netgear router -> IP-telefonbox

Jag har öppnat de portar som ska öppnas, har testat med uPNP, har startat om box och router ett otal gånger.

Vad gör jag för fel? Någon som har erfarenhet?
 
Erfarenheten är att om inte ip-teleboxen och telefonileverantören har stöd för NAT så fungerar det inte genom en router.
Det finns två sätt att lösa detta beroende på leverantör, om dom har stöd för NAT så ber man dom bara slå på det så konfigureras boxen om automatiskt, inget behöver göras på din sida.
Om dom inte har det så krävs att du kan gå in i boxen och mata in vad du har för externt ip, samt öppna portarna i routern så dom pekar på boxen.
 
Hjälpte nyss min svärfar med detta, fast han körde då tele2 på allt, men jag fick göra så här:

Kopplade: Kabelmodem> Till WAN porten på teledosan > Lan A på teledosa > WAN på Netgear rotern.

Vad jag förs var tvungen att göra då, annars funkar det inte, var att logga in på teledosan och sätta den i bryggläge (den agerar då bara switch för orginal ä den konfad som router) . Detta gjorde jag bara med en kabel mellad dator och teledosan å skrev in 192.168.1.1 .

Men som sagt detta var med tele2 som kabel leverantör och tele2 som teleleverantör. Men telia å tele2 har ju samma teledosa.
Har ingen aning om bara i fall det går att "logga in" på telias teledos å ändra just den parametern, eller hur den är konfad från start.
Har själv telia bredbandstelefoni och fått det att funka kanoon, fast jag kör med telia (o)smart, så då har ju teledosan en egen pårt i modemet/routern

/p
 
Om teledosan som man får har denna funktion så går det ju alldeles utmärkt, och är att föredra eftersom teletrafiken då prioriteras - dom teledosor jag sett från Telia har det dock inte. Isf tycker man ju supporten borde rekommenderat det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.