För alla Telia-hatare (eller fans), nyblivna som gamla, kan det vara kul att se Plus nu på måndag 25/9 kl.21:00.

Då ska Telias prissättning av nyinstallationer granskas (och, får man förmoda, ifrågasättas och kastas i soptunnan).
En familj som fått förslag på 140 000 ska agera exempel i "brevfilmen".

Hoppas Sverker är tillbaka och kör grillandet. :)
 
Jaha, det blev man ju inte gladare av direkt, det enda matnyttiga var väl att de sa att en normalkostnad för anslutning är 7 - 20 tusen, det tänker jag upprepa så många ggr jag orkar vid nästa batalj med Telia. Annars kändes det mest oroväckande att de propsar på fast GSM, sicken skit... :(
 
Telia? Gör de fortfarande teleinstallationer? Är inte det bolaget skiljt från "linjebyggardelen" för att fungera om vilket annat telebolag som helst? Om inte Telias priser passar, varför inte kontakta Tele2 för att se om de gör jobbet billigare och bättre?!
Telia sponsrar inte längre nybyggen där de måste dra luft- eller markledningar för dyra pengar (som de ALDRIG kan räkna hem!) utan man får själv betala vad det faktiskt kostar! Borta är tiden då stadsborna sponsrade lantbornas teleinstallationer, det är ju bara att gilla läget..
Vi använder själva enbart mobiltelefoner i vårt nybygge, vad ska man med fast telefoni till? Internet? Nää...finns andra lösningar på det med...
 
Palle kuling skrev:
Telia? Gör de fortfarande teleinstallationer? Är inte det bolaget skiljt från "linjebyggardelen" för att fungera om vilket annat telebolag som helst? Om inte Telias priser passar, varför inte kontakta Tele2 för att se om de gör jobbet billigare och bättre?!
Telia sponsrar inte längre nybyggen där de måste dra luft- eller markledningar för dyra pengar (som de ALDRIG kan räkna hem!) utan man får själv betala vad det faktiskt kostar! Borta är tiden då stadsborna sponsrade lantbornas teleinstallationer, det är ju bara att gilla läget..
Vi använder själva enbart mobiltelefoner i vårt nybygge, vad ska man med fast telefoni till? Internet? Nää...finns andra lösningar på det med...
Den första förnuftiga kommentaren på länge :cool: Varför ska ett konkurrensutsatt bolag skänka er gratis jobb??????? För mig är det ett under att detta inte har inträffat tidigare.
 
Rätta mig om jag har fel men det är väl Skanova som äger installationerna? Även om Telia (eller den operatör man nu väljer) lägger beställningen på installationen. Skanova var ju tidigare ett dotterbolag till Telia men är nu fristående. Detta för attt man ska kunna välja telefonperatör utan att indirekt gå via Telia.
 
Om alla som använder telenätet betalar en nätavgift oberoende vem vi anlitar som leverantör skulle alla problem vara ur värden, det fungerar ju med elen.

Bredbands kund på bredbandsbolaget.
 
Ja som sagt var blev man inte mycket gladare efter plus inslaget. Dom fokuserade ju enbart på ärendet som kostade 140000kr och där hade telia en lösning. Men 7000-25000kr för 4m kabelväg är ju skrattretande ! Hur fan kan man säga att det ska vara lika för alla om förhållandena är så olika .Behöver man bygga ut min telestation kan jag ju köpa att det kommer att kosta och att jag bör fundera på andra alternativ. Jag har kontaktat tele2 och spray men Spray kunde inte hjälpa mig om inte linan var dragen till min stolpe. Och tele 2 har inte hört av sig igen. Och ni som menar "det finns andra lösningar än internet" vilka då om man bor på landet ....
 
Kasch skrev:
Rätta mig om jag har fel men det är väl Skanova som äger installationerna? Även om Telia (eller den operatör man nu väljer) lägger beställningen på installationen. Skanova var ju tidigare ett dotterbolag till Telia men är nu fristående. Detta för attt man ska kunna välja telefonperatör utan att indirekt gå via Telia.

Skanova är endast ett varumärke hos telia, inget eget bolag.
 
T
Det finns en intressant problematik i denna rättscirkus.

C:a 98% av kopparnätet är uppbyggt under subventions-tiden (monopol-tiden).
När sen någon nu flyttar in i ett befintligt hus där då ledningen från detta hus har kopplats bort till förmån till annan abbonent på samma "stråk" har man alltså tagit en "subventionerad ledning" och debiterar sedan fullt pris för utökningen när kopparn tagit slut. På min gata hyrde grannen ut bv+källare  i sitt hus samtidigt som en familj flyttade ut och en annan flyttade in 2 mån senare efter div renovering, grannen som hyrde ut fick en egen företagare som ordnade 2 nummer till samma hus (fax+företags-tele). Den nyinflyttade familjen som kom in senare fick då "offra" sin ledning under sin frånvaro och fick pris på utökning av stolpledning med ett 5 siffrigt belopp.

Förstår ni problematiken ?

Telia ger alltså dubbla besked här: Så länge det finns koppar hela vägen gäller normalpris, men när det skall utökas gäller då marknadspris, så om hus 1 utökar med 1 telefon till samtidigt som hus 2 står tomt ett tag är det då stor risk att Telia:s tekniker sonikt klipper ledningen till förmån för hus 1 som då sitter på 2 abonnemang med normal taxa, medans hus 2 helt plötsligt får betala fullt utökningspris.
 
En sak som är värd att nämna i frågan är att man även måste binda sitt telefon- eller bredbandsabonnemang i 12 månader vid nyanslutning till det fasta telenätet. Jag fick med ett A4 i min offert där det står:

I dagens fria konkurrens kan du som kund snabbt byta till annan operatör när anslutningen väl är framdagen och då har Telia en kostnad som vi inte får täckning för.
Inte så mycket att säga om det men på beställningen står det:

Jag förbinder mig härmed också att nybeställa/förlänga minst en tjänst, telefoni eller bredband, med 12 månaders bindningstid. Minst en tjänst krävs för leverans av anslutning till Telias fasta telenät.
Detta tycker jag känns minst sagt tveksamt.
 
Fick samma i min offert från Telia. OK, att betala för dragningen för mig för jag vet att det kostar att ha en grävare igång MEN då tycker jag att man ska få välja vilken operatör man vill efter att ha betalat fullpris på anslutningen. Eftersom Telia har ensamrätt på att gräva från tomtgräns till närmaste teleanslutning så känns det nästan som utpressning!!! >:(

Vad finns det för prisvärda alternativ till fast ADSL lina om man skulle vilja köra fast GSM? Har kollat satellit men det är ju svindyrt!!
 
Eftersom Telia har ensamrätt på att gräva från tomtgräns till närmaste teleanslutning så känns det nästan som utpressning!!!
Telia har inte ensamrätt på det, men inget annt bolag vill göra det.

C:a 98% av kopparnätet är uppbyggt under subventions-tiden (monopol-tiden).
När sen någon nu flyttar in i ett befintligt hus där då ledningen från detta hus har kopplats bort till förmån till annan abbonent på samma "stråk" har man alltså tagit en "subventionerad ledning" och debiterar sedan fullt pris för utökningen när kopparn tagit slut.
Subventioneringen fortsatta ända in till 2006, inte bara under monopoltiden som slutade -92 (eller om det var -94???). Dessutom är det inte bara kopparn som är problemet, det är även stationerna o utbyggnaden av dessa. Utbyggnad av stationerna är oftast mycket dyrare än att gräva koppar (beroende på avstånd) detta tar Telia också betalt för. Stationerna gör hela tiden generationsskiftningar (från AXE till DSLAM till fiber) pluss att en massa andra operatörer ska in med egen utrustning. Detta gör att det helt enkelt inte finns plats i vissa stationer, speciellt gäller detta storstäderna. Detta kostar o konsumenterna får betala :-/
 
Telia? Gör de fortfarande teleinstallationer? Är inte det bolaget skiljt från "linjebyggardelen" för att fungera om vilket annat telebolag som helst?
Det är Telia som gett mig en helt ospecad offert på 120 000 kr. Då är det de som får ta skiten. Visst är det andra underbolag som gör jobbet och bär kostnaden, men det ser inte jag. Min motpart är Telia, och jag accepterar inte en offert som säger "120 000 kr punkt." Jag kräver en spec på vad jag betalar för. Om Telia inte får det från underbolagen, är det deras interna problem.
Offerten är "med hälsningar från Telia", och då är det Telia jag skäller på.

Ganska naturligt, tycker jag.
 
lastkaj skrev:
Telia har inte ensamrätt på det, men inget annt bolag vill göra det.


Subventioneringen fortsatta ända in till 2006, inte bara under monopoltiden som slutade -92 (eller om det var -94???). Dessutom är det inte bara kopparn som är problemet, det är även stationerna o utbyggnaden av dessa. Utbyggnad av stationerna är oftast mycket dyrare än att gräva koppar (beroende på avstånd) detta tar Telia också betalt för. Stationerna gör hela tiden generationsskiftningar (från AXE till DSLAM till fiber) pluss att en massa andra operatörer ska in med egen utrustning. Detta gör att det helt enkelt inte finns plats i vissa stationer, speciellt gäller detta storstäderna. Detta kostar o konsumenterna får betala :-/

Politiken att man måste ha ett telefonabbonemang för att få ADSL ger nog onödiga extrakostnader överallt. Jag skulle klara mig rätt bra med enbart ADSL och kanske nån som bara behöver telefon slipper betala för utbyggnad av telefonidelen i växeln. (iofs står huset i en håla som knappast har nån tillväxt att tala om, man kanske möjligen kan minska telefoniväxeln för att få plats med mer ADSL-prylar eller nåt sånt)...
 
Politiken att man måste ha ett telefonabbonemang för att få ADSL ger nog onödiga extrakostnader överallt. Jag skulle klara mig rätt bra med enbart ADSL och kanske nån som bara behöver telefon slipper betala för utbyggnad av telefonidelen i växeln.
Efter att Telia ändrade i sina interna system så krävs inte längre telefonabonnemang för ADSL.

Traditionellt har en abonnent alltid identifierats med ett telefonnummer, det var centralt i alla Telias databaser. Du kunde helt enkelt inte vara kund hos Telia utan att ha ett telefonnummer, därför krävdes det ett enormt arbete för att ändra den systemlogiken. Alla som har jobbat med komplicerade system o databaser vet att detta inte görs på en natt. Ur konsumenternas synvinkel tog det tyvärr allt för lång tid. :-[
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.