Har fått hem en Nokia 5G FastMile Receiver som jag tänkte dra på mitt unifinät. Insåg då jag öppnade den att den medföljande och platta UTP 5 RJ45 POE kabeln till modemet är fast monterad och jättekort. Enligt Telias info så "skall" den monteras på ett fönster. Detta sätter stopp för mina planer att montera antennen utomhus på lite höjd för att kunna nå bra.

Kan man egentligen skarva till en platt RJ45 med POE utomhus, eller är det bara för mig att skicka tillbaks skiten och leta efter något annat?

Uppdatering:
Just nu funderar jag på att montera FastMile 5G Receiver i antennen, och sedan skarva den med längre utomhus UTP med en skarvdosa (https://www.kjell.com/se/produkter/...jack/keystone-panelskarvdon-cat.-6-ftp-p68999 - eller liknande oskärmad) inuti en fuktsäker kabelskarvsdosa (exempelvis https://www.jula.se/catalog/el-och-...opplingslister-klammor/kabelskarv-gel-400604/).

Tror ni jag eldar upp huset med denna lösningen, eller kan det rentav fungera?
 
Redigerat:
S Skruvgnejsel skrev:
Har fått hem en Nokia 5G FastMile Receiver som jag tänkte dra på mitt unifinät. Insåg då jag öppnade den att den medföljande och platta UTP 5 RJ45 POE kabeln till modemet är fast monterad och jättekort. Enligt Telias info så "skall" den monteras på ett fönster. Detta sätter stopp för mina planer att montera antennen utomhus på lite höjd för att kunna nå bra.

Kan man egentligen skarva till en platt RJ45 med POE utomhus, eller är det bara för mig att skicka tillbaks skiten och leta efter något annat?

Uppdatering:
Just nu funderar jag på att montera FastMile 5G Receiver i antennen, och sedan skarva den med längre utomhus UTP med en skarvdosa ([länk] - eller liknande oskärmad) inuti en fuktsäker kabelskarvsdosa (exempelvis [länk]).

Tror ni jag eldar upp huset med denna lösningen, eller kan det rentav fungera?
Har du lossat de två skruven i botten och kollat om det går att byta kabel? Skulle tro att det sitter ett RJ45 jack där.

Annars är det bara att skarva på med donen du föreslog 😄
 
S Skruvgnejsel skrev:
Har fått hem en Nokia 5G FastMile Receiver som jag tänkte dra på mitt unifinät. Insåg då jag öppnade den att den medföljande och platta UTP 5 RJ45 POE kabeln till modemet är fast monterad och jättekort. Enligt Telias info så "skall" den monteras på ett fönster. Detta sätter stopp för mina planer att montera antennen utomhus på lite höjd för att kunna nå bra.

Kan man egentligen skarva till en platt RJ45 med POE utomhus, eller är det bara för mig att skicka tillbaks skiten och leta efter något annat?

Uppdatering:
Just nu funderar jag på att montera FastMile 5G Receiver i antennen, och sedan skarva den med längre utomhus UTP med en skarvdosa ([länk] - eller liknande oskärmad) inuti en fuktsäker kabelskarvsdosa (exempelvis [länk]).

Tror ni jag eldar upp huset med denna lösningen, eller kan det rentav fungera?
Hur gick det ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.