Hemmakatten
Från 15 september finns det bredband i området där vi bygger. ;D (Glesbygdsstödet gäller tydligen även 4 mil från Sthlm city).
Nu när vi flyttar nära bygget till sommarstuga, visar det sig att det är skillnad på bredbandsleverantörerna.
I dag har vi BBB. De vill ha 495:- i flyttavgift, inkopplingstid upp till 5 veckor!!, samt bandbredd nedåt på 8Mbit/s, 379:- per månad i 12 månader.
Telia har 0:- i anslutningsavgift och modemavgift, bandbredd upp till 24Mbit/s, de säger själva att ca 14-15Mbit/s är rimlig nedladdningshastighet, inkopplingstid 10-12 dagar, månadskostnad 419:-/månad i 18 månader
Vad väljer man? Under bygget är det viktigt att ha internetaccess vilket talar för Telias snabbar e inkopplingstid och snabbare hastighet.

Men HUR kan Telia och BBB ha olika accesser, 8 kontra 14 Mbit/s i samma telestation?. Har de olika bra modem, eller?

Vad jag förstår så är det Telia, BBB och Tele2 som har egna modem i telestationerna och de andra (Spray, Glocalnet m.fl. ) hyr in sig på de andras nät. Detta borde tala för att man väljer en av de tre? Eller? Innan sista augusti måste vi ha bestämt oss! Vad rekommenderar ni??!!
 
Det dom har gemensamt är att alla 3 använder samma koppar kabeln mellan ditt hus & telestationen. på Telia stationen så har BBB ett eget rack, med egen utrustning. Telia har ett eget rack med egenutrustning. osv.. koppar kabeln är ansluten till den operatörens utrustning som du sedan väljer.

Val utav utrustningen kan avgöra vilken hastighet du kan få (snabbhet kostar). Sedan i från denna utrustning så går det vidare i den operatörens egna nät.

Det finns en hel uppsjö av olika utrusningsmärken, ex lucent, ericsson,Corcces, zyxel mfl..

Beroende på utrustningen på stationen så är det bara vissa modem du kan ha. Men det talar operatören om för dig, vilket som funkar..

ang Glocalnet mfl.. så stämmer det ja att dom hyr in sig hos olika operatörers nät (ex TDC Song, Telenor, mfl) Men måga har också som just BBB, Tele2 egenutrustning.

Jag skulle ha tagit det större bandbrädden o betala mindre.. i ditt fall Telia.

Värt att tänka på är förvisso att du kan få IP-Telefoni med BBB o då slipper då att ta ett Telefon abb till sommarstugan.. = spar en liten slant där..
 
Vis av sura erfarenheter så har jag som princip att undvika Telia på alla områden där det går.

När dom väl får något att fungera så brukar det väl oftast funka, men vägen dit via personal som inte verkar veta hur en telefon eller kabel ser ut är ansträngande.
 
För att krångla till det så skulle jag välja Telia av samma anledningar som hemmakatten.

Telia har support som svarar efter 1 minut och fixar i princip alla fel nästa dag. BBB har support som svarar efter 20-30min i kö. De gånger BBB fallerat har det tagit allt medan 1v-9v för att få det lagat. Den kortare tiden när jag själv (efter uppmodan från BBB att det snabbar upp det hela) ringt till deras 5-11 underleverantörer. Telia verkar också ha bättre kontakt med sina underleverantörer, vilket kan vara viktigt för supporten.

För att nyansera det hela lite så har det fungerat med BBB (peppar-peppar) rätt bra ett tag nu.

Telia må vara tröga, ålderstigna och allt annat, men de har erfarenhet av att driva stora nät.

BBB har också snällt och trevligt efterskänkt ev. månadsavgifter varje gång det varit avstängt länge. Naturligtvis efter påtryckningar och väntetid i kön.

Det hela beror också till stor del vad du gör med uppkopplingen, själv arbetar jag på distans och då är 1dags fixandet ytterst viktigt (även om det krånglar sällan) därav min uppenbara frustration med BBB support.
 
Har själv strulat med Telia i 10 månader nu angående problem med vanlig analog modemtrafik men jag rekomenderar ändå Telia därför att de felsöker och försöker fixa problemen hela tiden. De har hittills bytt stationens linjekort med mera samt radiolänken den är ansluten med men det har inte hjälpt tyvärr

Precis som Thomas så jobbar jag en del på distans plus att jag har jour mot jobbet och klockan tre på morgonen ska det bara funka
 
Kan bara hålla med de två föregående talarna.

Vi har haft telia hela tiden förutom ett tag med comhem (ja vet att det var telia innan ;D) och det funkat smärtfritt hela tiden. Visst har det varit avbrott några gånger men då har det varit på större telelinjer. De har bra support och svarar samt att de klarar att ta beslut vid luren och inte som de flesta övriga operatörer måst konsulta en chef som skall ringa upp dagen efter (eller ett par veckor efter påtryckningar).

Jag använder även mitt för distansarbete och är beroende av kvalitet och kontinuelig drift.

Ta Telia - gamla och ålderstigna men serviceminded samt vet hur man driver nät.

Mvh
Peter
 
TLovskog skrev:
De gånger BBB fallerat har det tagit allt medan 1v-9v för att få det lagat. Den kortare tiden när jag själv (efter uppmodan från BBB att det snabbar upp det hela) ringt till deras 5-11 underleverantörer. Telia verkar också ha bättre kontakt med sina underleverantörer, vilket kan vara viktigt för supporten.
[/i]
Like komiskt det där..

Både telia & BBB använder samma tekniker.. Eltel Networks heter dom (fd Swedia networks), vid fel & ny installationer..

Dock så styrs allt med hjälp av avtal.. hur snabbt dom ska åka ut osv..
 
I BBBs fall så har de också ett par andra underleverantörer som levererar boxen och som står för installationsproblem vid start. Min box gick nämligen sönder efter en kort tid och det var 3 inblandade innan den blev bytt. Kundtjänst som skulle boka tid för lunda-supporten att komma ut och kolla boxen. Vid konstaterat fel bokade man tid med en annan som kom med boxen om jag inte minns helt fel. Många var inblandade i soppan senast i alla fall (men ok det är 1 år sedan).

Jag fick också intrycket om att Telia har bättre formella avtal (och gamla informella kontakter?) och bättre kontroll över vem som gör vad av leverantörer. Vid ett tillfälle var det BBB utrustning som gått sönder och min vanliga telefon gav då också upp. Felanmälda på söndagen och det fixades måndag morgon. Bredbandet tog sedan 6v att koppla in igen. Mycket riktigt var det samma kille som gjorde jobbet (och lite snopet undrade om jag var samma kund).
 
låter som om splitern hade gått sönder för BBB då..! Då koppar man bort splitern, då funkar telefon men inte bredbandet..
Detta efter som Telefonin alltid måste fungera... man måste alltid kunna ringa 112.. finns regler för det.. även om det nu förtiden har blivit lite slappare.. alla har ju mobiltelefon.. ::)
 
Om jag inte minns fel så ska Skanova anvisa vilket par det gäller i plintarna också eftersom extern leverantör inte ska känna till hur abbnätet är kopplat. Var åtminstånne så för några år sen när en lokal leverantör hadde H-E med skanova eftersom anviningarna kunde ta några veckor. När det gällde Telia interna jobb så kunde teknikerna minsann slå fram infon själva.
 
humm..

Det brukar så ut så här på ett ungefär..

Kund --> Modem & tele--> Splitter--> Jack --> Telias/scanovas Koppar ---> Telia plint --> operatörens Plint --> Splitter --> Data Går till DSLAM (internet), Tele går tillbaka till Telia plint --> Telia AXE.

Dessa Telia plintar som jag har anget här ovan har operatörerna uppgifter om. Bra att ha vid felsökning. Scanova/Telia brukar dock inte ha operatörens plint uppgifter.

på den delen där det står "Telias/scnovas Koppar" så brukar det vara några kopplings skåp. Den delen har operatören ingenaning om hur den går..
 
Jepp.

Problemet är att vid inkoppling så måste du få reda på vilket par du ska ta från axe plinten och koppla via "din" splitter. Det var den infon som kunde "fastna" så att operatören inte fick info om den och de hadde inte någon sådan info själva.
 
Hemmakatten
Tack för alla goda råd! Får be om ursäkt att jag inte tackat tidigare, men att bygga hus sliter hårt på en kontorskropp. Lite träningsvärk får man väl tåla, tänkte jag, och tog i ändå mer. ;) Resultatet blev en präktig inflammation i högerarmen/axeln och total orörlighet i tangentfingrarna.

Nåväl, det blev inte Telia, som vi bestämt oss för efter goda råd här. Detta av flera anledningar.

1. Vi har uppsägningstid hos BBB (hade från början Bostream innan det gick upp i BBB) på 3 månader. Vi flyttar när 2 månader är kvar av uppsägningstiden, vilket hade varit okej för oss att betala. MEN, BBB tar inte bort sin "spärr" på abonnemanget >:( förrän hela uppsägningstiden gått ut. Det hjälper inte att vi flyttar telefonen, det hjälper inte heller att vi inte begär/betalar för flytt av bredbandet! Vi är fast hos BBB dessa 3 månader. Att vara utan bredband i över 2 månader är inte möjligt för oss. Att beställa ett nytt telefonabonnemang känns inte heller som en möjlighet.

2. Vid närmre kontroll visar det sig att Telia kan leverera 14 Mbit till stugan vi skall hyra, men till vår tomt 600 meter därifrån kan de bara leverera 2 Mbit. BBB säger att de kan leverera 8 Mbit till vår tomt.

Så, just nu blir det BBB med en väntetid på 3-5 veckor från det vi flyttat telefonen. Men jag blir upprörd på både BBB och Telia. >:( Telia påstår att BBB ljuger, att det är för långt från stationen för att kunna leverera mer än 2 Mbit. BBB påstår att de har annan utrustning än Telia. Hur kan det vara möjligt? Och vad fasiken gör man i framtiden?
 
Hmm detta blev intressant.
Normalt sett brukar man säga att gränsen för 9mbit är 3.5 KM men kör BB på egen utrustning så kan de tillåta lite längre sträckor vilket kan vara vad som gör skillnaden. Dock ska du komma ihåg att det är UPP TILL den hastighet de anger så räkna inte med att få åtta tyvärr
 
Hemmakatten
Bredbandsbolaget har endast två abonnemangstyper; upp till 2Mbit eller upp till 24 Mbit. Vi har den senare och det är utifrån den tjänsten som de säger att vi kan få (ca) 8Mbit.
Telia har 2, 8, 24Mbit och säger att endast (upp till) 2Mbit går att få till tomten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.