MollyMoon
Halloj,
Vet du om det finns ett teleskopskaft (modell längre > 3 m) som kan användas både till grensågar och fönsterskrapor?

Jag tänkte slå två flugor i en smäll, inte bara av snålhet utan för att det känns så dumt att köpa två skaft
om det finns ett teleskopskaft som går nyttjas inom olika användningsområden.

Info: Behöver ha ett långt teleskopskaft för putsning av glasräcke som är högt upp ca 3 m. Hittat bla Fiskars teleskopskaft universal, riktigt rejäl men fiskars säljer inte gummiskrapor som tillbehör utan riktar sig till trädgårdsverktyg. tex. grensågar
Samma gäller omvänt, teleskopskaft för fönsterputs har inte tillbehör för trädgårdsredskap.
Tänk om det finns ngt märke som har båda områdena som tillbehör. Vet du? Tveka inte att höra av dig.
ps. jo man kan göra egna skaft (har själv en i stugan), men tycker teleskopfunktionen är bra på många sätt.
Trevlig Lördag @-->>-//Molly Moon
 

Bästa svaret

Jag vill minnas att Fiskars har lösa fästen till sitt QuickFit system, så att man kan montera vad man vill på ett av deras produkter. Använder själv Fiskars redskapen, med varierande långa skaft, beroende på arbets uppgift. Men jag köpte något villigt redskap och byggde om det för att anpassa det efter mina behov (det var innan jag hörde om lösa fästen....).
https://www.fiskars.com/sv-se/tradg...ara-huvuden/quikfit-adapter-universal-1000617

(Edit; länk till produkten jag tänker på...)
 
MollyMoon
N Nicke_S skrev:
Jag vill minnas att Fiskars har lösa fästen till sitt QuickFit system, så att man kan montera vad man vill på ett av deras produkter. Använder själv Fiskars redskapen, med varierande långa skaft, beroende på arbets uppgift. Men jag köpte något villigt redskap och byggde om det för att anpassa det efter mina behov (det var innan jag hörde om lösa fästen....).
[länk]

(Edit; länk till produkten jag tänker på...)
Nämen det är ju lysande. Det måste jag efterforska....tänk om det skulle funka :)-) Tack snälla Nicke_S
 
MollyMoon
aha så funkar adaptern som jag fick tips om....:)
 
Hur mycket kommer du använda grensågen och längder?
Jag började med deras mindre runda variant då jag trodde den skulle räcka, men den var för klen och för kort. Blev svajig trots att man sågar på draget och ville lätt nypa fast då den inte var riktigt stabil.
Skaffade sedan en större Fiskars med profilerad förlängare och längre, fungera betydligt bättre men blir nog för otymplig som skaft till glasputsning.
 
  • Gilla
MollyMoon och 1 till
  • Laddar…
MollyMoon
A AndersS skrev:
Hur mycket kommer du använda grensågen och längder?
Jag började med deras mindre runda variant då jag trodde den skulle räcka, men den var för klen och för kort. Blev svajig trots att man sågar på draget och ville lätt nypa fast då den inte var riktigt stabil.
Skaffade sedan en större Fiskars med profilerad förlängare och längre, fungera betydligt bättre men blir nog för otymplig som skaft till glasputsning.
Tack för input Anders, kan ligga nåt i det du säger. Ska fundera på greppet vid fönsterputsning... när man står nere på marken, sen behöver man nog en gummiskrapa som är "ledad" för bekväm putsning från marken... och en "abrovinsch" mellan adaptern och gummiskrapan som oftast är med hål i. ... kanske det blir två skaft iallafall...:rofl:
 
Även jag tänkte försöka hitta nåt bra teleskopskaft till en grensåg men tänkte att det även skulle kunna användas framför allt vid målning (rollning). Är det värt besväret att försöka hitta nåt universalteleskopskaft? Jag ska ändå köpa såväl grensåg som rollers snart så om det är nån gång det ska göras ett genomtänkt inköp så är det nu. Finns det nåt alternativ till Fiskars ovan?

Edit. För att vara tydlig. Jag tänkte köpa grensåg med vanligt handtag men vill ibland kunna montera på teleskophandtag
 
Jag har ett par olika teleskopskaft, bland annat fiskars. När jag behöver grensåg eller äppelplockare klickar jag på dessa. Behöver jag något annat verktyg (nu senast en takpanneskrapa för mossa) kör jag med tejp+buntband på det teleskopskaft som är mest lämpat. Har exempelvis med framgång använt ett såntdär teleskopskaft med gardenakoppling och borste som man hittar på jula för ett par hundra. Av med borsten, och tryck på lämpligt verktyg, säkra med tejp eller liknande.

Sådana borstar är för övrigt bra i teorin, men väger apa när de är fyllda med vatten och man försöker tvätta något ett par meter upp i luften.
 
Har nu skaffat mig tre olika delar, som tidigare en kraftig grensax med teleskop och där såg kan monteras.
En bra skaftförlängare som passar till Anza målargrejor.
Och även en tvättborste på teleskop.
Tröttnade på "alltiallo" skaften som blev en kompromiss och bara krångliga att använda och ibland för veka, tunga, etc, beroende av vad man ska göra.
 
  • Gilla
h-man
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.