Hej,

Hoppas på någon telekunnig forum-medlem…

Mina nya telejack i huset är inbyggda moduläruttag LexCom 125

Mitt förstajack är inte seriekopplat utan de 2 sladdar kommer från telestation och de 2 sladdar som går vidare till nästa jack sitter på samma 2 poler (blå och blå/vit). På bilden är det de 2 som sitter längst till vänster på motsatta sida av grön/orange och grön-vit/orange-vit.
Det jag nu försöker göra är att ta de 2 sladdarna som skall vidare till nästa jack och sätta på 2 andra poler för att få ett traditionellt seriekopplat (kaskad) jack.
Mitt problem är att jag inte hittar rätt, har provat ett antal varianter men misslyckats, dvs. jag får ingen ton i nästa (jack 2)

Förstår någon vad jag menar och kanske kan ge mig ett tips?

Ps. problemet är att min adsl+ med BBB funkar inte, därav min fråga

Tackar!
 
  • lexcom_125_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mikkat skrev:
Är inte alla Lexcomuttagen dragna till en Korskopplingspanel ?

[länk]

Jag tror utan att veta att moduläruttaget är univerellt för data och tele, de 8 stiften har ingen kontakt med varandra.

Lexcom systemet har en telemodul till korskopplingen


/M

Hej igen,

Jag är tyvärr helt "borta" när det gäller sånt här....
Men förstår jag dig rätt så kan jag inte göra något i själva jacket utan måste hitta kopplingspanelen och utgå från den?
Jag ska alltså bara få igång ett bredbandsmodem i förstajacket. Man har dock inte dragit nätverk när man väl drog telekabel...

Mycket tacksam för all hjälp!!
 
Egentlgen vet jag inte vad det är du frågar om, men till att börja med skall uttaget enligt den standarden vi användar i Sverige kopplas enligt alternativet märkt "B" .
Det blir rätt om du öppnar gapet helt, och läggar ledningarna enligt färgmarkeringen.

Använder du detta RJ 45 uttag istället för ett vanligt telemodular RJ 11 ska det gå bra ifall du lägger trådarna rätt. Dvs "in" på vit-blå par och "ut" på vit-orange par.

Modemet ska vara anslutet till första uttaget, annars bryts förbindelsen om någon lyftar luren på ett uttag innan.
 
-ah skrev:
Egentlgen vet jag inte vad det är du frågar om, men till att börja med skall uttaget enligt den standarden vi användar i Sverige kopplas enligt alternativet märkt "B" .
Det blir rätt om du öppnar gapet helt, och läggar ledningarna enligt färgmarkeringen.

Använder du detta RJ 45 uttag istället för ett vanligt telemodular RJ 11 ska det gå bra ifall du lägger trådarna rätt. Dvs "in" på vit-blå par och "ut" på vit-orange par.

Modemet ska vara anslutet till första uttaget, annars bryts förbindelsen om någon lyftar luren på ett uttag innan.

Min fråga är egentligen hur sladdarna skall fördelas i denna dosa så jag kan få mitt bredband att fungera... Så som det är just nu, både in & utgående trådar ligger på Blå och Blå/vit så får jag kass signal, säket på grund av att telesignalen fördelas på alla jack i huset.
 
Hmm. Svårt att beskriva. I ett vanligt riksteleuttag finns vit/blå par in på undre två stiften och vidarekoppling utgående vit/blå på de två övre stiften till nästa uttag in undre, ut övre osv.
Om samma förfarande används på dina modularjack borde det fungera med vit blå inkommande på markerat plats, vit/blå utgående på platsen markerat vit/orange till nästa jack in vit/blå, ut vit/orange osv. (där du alltså enbart använder vit/blå ledare)
Jag har aldrig sett kopplingen som du beskriver. I system där modularjack används i bostäder har man vanligen skiljt på tele, som i patchpanelen helt enkelt parallellkopplas, och data.
 
Mja

Tänker jag rätt så här dags på dygnet så ska det två utgående trådarna in på grön och grönvit enligt b standard. Detta eftersom tele kommer in på stift 4 och 5 och går ut på 3 och 6.

Men har du verkligen bara 4 trådar i detta jack? har du åtta så är det med största sannolikhet matat från en kopplingsplint. Det bör vara ett skåp liknande en elcentral så det ska vara rätt lätt att hitta
 
Visst är det så. ;)
Blåvit/Blå - in
Grönvit/Grön - ut
Enligt B kopplingen
 
rea skrev:
Visst är det så. ;)
Blåvit/Blå - in
Grönvit/Grön - ut
Enligt B kopplingen
Helt rätt. Men jag tror inte - det låter inte så - att det ligger datakabel i anläggningen , utan ekkx eller nånting ditåt.
Och att det är en vanlig teleanläggning, fast med RJ45 uttag.
Men det visar sig nog.... ;D
 
R
-ah skrev:
[quote author=rea link=1144528107/0#7 date=1144696754]Visst är det så. ;)
Blåvit/Blå - in
Grönvit/Grön - ut
Enligt B kopplingen
Helt rätt. Men jag tror inte - det låter inte så - att det ligger datakabel i anläggningen , utan ekkx eller nånting ditåt.
Och att det är en vanlig teleanläggning, fast med RJ45 uttag.
Men det visar sig nog.... ;D
[/quote]


Ha ha... Lexcom med ekkx.....
 
Tjena alla!
Lexcom nät använder i princip en dubbel skärmad datakabel för alla typer; data/tele/antenn.

Bredbands modemet skall förslagsvis monteras i samband med LEXCOM kopplings kopplings lådan.

Från telenätet till bredbandsmodemet där blir det en signal för INTERNET och en för TELE.
****************************
INTERNET korskopplar du in i DATA MODULEN. Finns 2 typer av datmoduler.

TELE korskopplar du in i TELEDON MODULEN. finns 2 typer här också, parallel eller serie kopplade.
*********************

sedan är det bara att korskoppla så att du får TELE eller DATA signal i respektive uttag.

Vittsen med LEXCOM är att man inte skall pilla i kontakterna, är trågt som det är...

Lycka till med kopplingarna.

/Richard

Ring LEXCOM om det är något problem....

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.