Hej.

I väntan (ca 1,3år) på att Wetternet ska blåsa in fiber i de redan lagda duckterna så har jag fått skaffa Telia ADSL :(

Ska nu efter dränering sätta ett nytt första jack.

Har en 2-par teletråd som ska anslutas. Vilka av färgerna använder man ? samt vilken färg ska sitta på höger/vänster plint?

/Micke
 
Vilken som skall sitta på höger/vänster spelar ingen roll. I kabeln har du ett eller flera "par". Ett par består av två trådar som är löst tvinnade. Om du har flera par i kabeln så är det bara ett som är aktivt. Jag är osäker på om det kan ligga spänning även på inaktiva par, men det brukar nog inte göra det.

Så du bör kunna mäta dig fram till vilket par som gäller. Det ligger 48V DC (ibland bara 24V) mellan trådarna i ett par.

Om trådaran en längre tid har legat ihop (kapad kabel?) så kan de ha kopplats ur automatiskt på telestationen.
 
hempularen skrev:
Vilken som skall sitta på höger/vänster spelar ingen roll. I kabeln har du ett eller flera "par". Ett par består av två trådar som är löst tvinnade. Om du har flera par i kabeln så är det bara ett som är aktivt. Jag är osäker på om det kan ligga spänning även på inaktiva par, men det brukar nog inte göra det.

Så du bör kunna mäta dig fram till vilket par som gäller. Det ligger 48V DC (ibland bara 24V) mellan trådarna i ett par.

Om trådaran en längre tid har legat ihop (kapad kabel?) så kan de ha kopplats ur automatiskt på telestationen.

Ok då blir det att leta fram den gamla fluken ikväll :) Jag grävde av telekabeln i höstas när jag dränerade. Tänkte att det va menigslöst att fixa det då vi va lovade fiber (inom kort) nu ca 6månader efter och fortfarande inget fiber så fick man ju nyteckna Telia adsl igen och så står man här utan några jack längre haha :)
 
Det brukar vara vit/blå och blå. Ibland ljusblå och mörkblå men det bästa är att mäta som redan föreslagits. 😊
 
Då får ingen spänning om du inte har fast telefoni också. Så då får du väl prova dig fram :)

Men standard är vit och blå, vilka färger har du i din kabel?
 
gnuttisch skrev:
Då får ingen spänning om du inte har fast telefoni också. Så då får du väl prova dig fram :)

Men standard är vit och blå, vilka färger har du i din kabel?
Vet inte ännu då jag inte lyckats gräva fram den ännu :) verkar inte ligga enligt Skanovas karta... Fan att man inte slog ihop den när man dränerade. Men som man säger gör om gör rätt...


/micke
 
Det kan vara värt att poängtera att det som är innan din avlämningspunkt/första uttag är utanför det du ska fixa. Bra om du gräver fram det, men jag tror du bör be om hjälp att få det skarvat korrekt för att slippa problem.
 
  • Gilla
VikHe
  • Laddar…
Bjurran skrev:
Det kan vara värt att poängtera att det som är innan din avlämningspunkt/första uttag är utanför det du ska fixa. Bra om du gräver fram det, men jag tror du bör be om hjälp att få det skarvat korrekt för att slippa problem.
FIxat :) Dock själv 12år ute på fältet som linjemontör så har man ju skarvat en och annan teletråd när man grävt av dem små jävlarna :) Som tur är jobbar jag på en firma som säljer sådana här saker så det är mer än fack mässigt gjort... hahah
 
  • Gilla
Bjurran
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.