Hej,

Vet inte om det här är rätt kategori, men jag hittade ingen bättre.

Är detta en telefontråd? Jag har inte haft några telefonuttag aktiva i huset tidigare. Nu ska vi koppla in ADSL och jag behöver därför identifiera inkommande telefonledning. Kan det vara denna? Jag vet att vad som helst egentligen kan vara inkopplat på trådarna, men ser det ut att kunna vara en telefonledning?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det skulle kunna vara inkommande teleledning. Vet du om huset har luftledning eller en nergrävd kabel?
Ledningen på bilden ser ut som en tidigare typ av luftledning för telefon. Kan du se en liknande kabel på utsidan av huset någonstans?
 
  • Gilla
Sam_u_El
  • Laddar…
Det är din telefonoperatör som ser till att det fungerar till första jacket. Så beställer du ny telefon fixar dom detta gratis.
 
  • Gilla
Sam_u_El
  • Laddar…
Tack!
Vi har luftledning, och den har nog några år på nacken. Huset är från 30-talet. Luftledningen går in på samma vägg ungefär på samma ställe, fast en våning upp. Huset är tilläggsisolerat, så jag kan inte se exakt var den går genom väggen.
 
Vi har ingen telefonoperatör. Gäller det då för ADSL-operatören att stå för inkommande ledning?
 
Vet ej, fråga.
 
Jag tror knappast att någon vill "fixa" ledningen om dom inte får ett teleabonnemang på samma gång. Min granne "behövde" ingen fast telefon när han byggde, men för ca ett år sedan blev trycket för stort från dom yngre i famikjen så dom beslöt att skaffa bredband. Men det innebar även att dom var tvungna att ta ett fast telefonabonnemang som dom inte använder.
 
Vi installerade ett telefonjack utan att skaffa telefon, tror att bredbandsbolaget hjälpte oss att få kontakt med en tekniker (vi fick naturligtvis betala för det). Dock (!) fanns det telefon framdragen till lägenheten ovanpå, så teknikern kopplade in oss på den befintliga telefontråden.
 
peternicklas
Sam_u_El skrev:
Vi har ingen telefonoperatör. Gäller det då för ADSL-operatören att stå för inkommande ledning?
Är väl Skanova som har det ansvaret.
 
Kopparna ägs troligtvis av Skanova, men de jobbar enbart mot operatörer och tar inga uppdrag från privatperson.
Så du måste kontakta en opertör för att få hjälp med hur du kan ansluta dig, sedan lägger de uppdrag till Skanova för kontroll av din kopparkabel.
En länk till Skanova där de beskriver hur du som privatperson hanterar det:
https://www.skanova.se/Privatpersoner.html#tva
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.