Svarade på okänt nummer (gör oftast inte) men fick idag ett spam från 076-nummer från utlandet på bedrövlig engelska där jag erbjöds massor pengar (😂). Nåväl, drev lite med uppringaren innan jag la på.
Det som skrämmer mig mest är att numret tillhör en privatperson i Norrköping. Är detta vanligt att nummer stjäls på detta sätt?
 
Det är ganska lätt att ändra vilket nummer som visas tyvärr....
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Har ännu inte blivit uppringd, men har "Amos Persson i Gammtjärn" redo att släppas i full frihet.
Vilket nummer som visas går inte att lita på.
 

Bästa svaret

Det där med att skicka med ett felaktigt nummer, är ju något, som PTS och lagstiftarna borde stoppa snarast. Det borde inte vara så svårt rent tekniskt. Att skicka " Okänt" eller "Hemligt" nummer är väl Ok, men absolut inte att det är möjligt att skicka ett felaktigt nummer. Om det får fortsätta att skickas felaktiga nummer, så blir ju resultatet i förlängningen att inga personer svarar på nummer, som de inte har i sin egen telefonbok och då missar man ju mycket av finessen med att ha telefon.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det där med att skicka med ett felaktigt nummer, är ju något, som PTS och lagstiftarna borde stoppa snarast. Det borde inte vara så svårt rent tekniskt. Att skicka " Okänt" eller "Hemligt" nummer är väl Ok, men absolut inte att det är möjligt att skicka ett felaktigt nummer. Om det får fortsätta att skickas felaktiga nummer, så blir ju resultatet i förlängningen att inga personer svarar på nummer, som de inte har i sin egen telefonbok och då missar man ju mycket av finessen med att ha telefon.
Nu är det ju så att väldigt många företag använder detta att sända annat nummer än det man ringer ifrån dagligen och på ett helt legitimt sätt. Så det skulle bli stora problem för dem om detta föbjuds helt.
Men självklart är det ett stort problem och vad jag har hört så jobbar man på olika förslag om hur detta kan lösas.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det där med att skicka med ett felaktigt nummer, är ju något, som PTS och lagstiftarna borde stoppa snarast. Det borde inte vara så svårt rent tekniskt. Att skicka " Okänt" eller "Hemligt" nummer är väl Ok, men absolut inte att det är möjligt att skicka ett felaktigt nummer. Om det får fortsätta att skickas felaktiga nummer, så blir ju resultatet i förlängningen att inga personer svarar på nummer, som de inte har i sin egen telefonbok och då missar man ju mycket av finessen med att ha telefon.
Då måste det finnas en global lösning oberoende av vilka system som ett telefonisamtal passerar.
 
A AndersS skrev:
Då måste det finnas en global lösning oberoende av vilka system som ett telefonisamtal passerar.
Är nog inte alldeles enkelt.
Jag använder en Samsung mobil och då är det inbyggt skräpfilter från Hiya och då får man upp "Förmodligen skräp" om det finns registrerat i Hiya, sen kan man även slå till block om man vill.
Nu är det inte 100% rätt utan en bra varning.
https://www.hiya.com/products-smart-call
 
Min dotter råkade ut för detta häromdagen. Hennes nummer användes av telefonbedragare. Den som blivit uppringd skickade ett sms i retur som min dotter fick. Hon svarade att personen nog hade skickat till fel nummer. Fick då veta att hennes telefonnummer hade ringt upp tidigare.

Jag vet att det går att manipulera vilket nummer som visas (vet dock inte hur), men jag är förvånad över att det numret även då används om man ringer tillbaka, eller skickar sms. Trodde bara att det var presentation.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
missar man ju mycket av finessen med att ha telefon.
Därför finns mobilsvarare.. så ekorrhjulet är intakt

blev själv uppringd av ett lokal nummer men var indier som "i see i may compluta you have 2 bitkoins ju gotten from googel" men det hördes det var från ett callcenter
 
  • Haha
galento och 1 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Nu är det ju så att väldigt många företag använder detta att sända annat nummer än det man ringer ifrån dagligen och på ett helt legitimt sätt. Så det skulle bli stora problem för dem om detta föbjuds helt.
Men självklart är det ett stort problem och vad jag har hört så jobbar man på olika förslag om hur detta kan lösas.
Och vilket legitima sätt är det att lura folk? Bedrägeri är väl brottsligt ? Finns ju "okänt och hemligt nummer " att ta till, om man vill vara anonym. Tänk om t.ex. alla hantverkare måste vänta in och använda telefonsvararen, för att flera minuter senare kanske bli uppringd av uppdragsgivaren. Vid större arbeten på en fastighet, så blir det snart ren kaos, såvida inte beställaren skriver in samtliga hantverkare i sin telefonbok. Gäller naturligtvis även alla underleverantörerna i kanske flera ( många ) led.
 
Redigerat:
Är inte mobilsvar på väg att försvinna? Jag avvecklade för mer än 10 år sedan. Idag finns meddelandefunktion, appar och mejl som ersätter.😃
 
Kan väl lägga till flera fall där det blir struligt att få nödvändig direktkontakt och folk låter bli att svara för att låta samtalet gå vidare till telefonsvararen:

Läkare ringer upp.
Bygglovshanterare ringer upp för att snabbt reda ut något otydligt.
Någon har hittat en närstående skadad i bilolycka.
Någon ringer och varnar för i närtid kommande fara.
Du har lagt ut något bra på en försäljningssite och många vill köpa.
O.s.v. o.s.v.........
 
Redigerat:
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Och vilket legitima sätt är det att lura folk? Bedrägeri är väl brottsligt ? Finns ju "okänt och hemligt nummer " att ta till, om man vill vara anonym. Tänk om t.ex. alla hantverkare måste vänta in och använda telefonsvararen, för att flera minuter senare kanske bli uppringd av uppdragsgivaren. Vid större arbeten på en fastighet, så blir det snart ren kaos, såvida inte beställaren skriver in samtliga hantverkare i sin telefonbok. Gäller naturligtvis även alla underleverantörerna i kanske flera ( många ) led.
En vanlig användning av detta är att företaget har anställda eller i annat land och då när de ringer upp vill ringa frän det landet man ringer till för att man ska kunna ringa tbx lokalt.
Något annat som har funnits alla tider är ju att företag bara visar växelnummer och den tekniken fungerar även när man ringer från en mobil.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
En vanlig användning av detta är att företaget har anställda eller i annat land och då när de ringer upp vill ringa frän det landet man ringer till för att man ska kunna ringa tbx lokalt.
Något annat som har funnits alla tider är ju att företag bara visar växelnummer och den tekniken fungerar även när man ringer från en mobil.
Jo och bedragarna sitter ju ofta i annat land och nyttjar den globala mobiliteten för att blåsa folk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.