Hej.

Vi håller på och renoverar ett 90-tals hus och jag tänkte dra nätverket i de gamla telefonrören, finns jack i princip alla rum. Jag trodde i min enfald att de bara låg i serie men undrar nu om det verkligen är så. När jag kör en sökfjäder i de olika dosorna så kommer jag aldrig ut i någon annan dosa utan det känns/låter som att det tar stopp någonstans i taket på översta våningen. Jag har även prövat att dra i telefonkablarna för att se om det rör sig i någon annan dosa men det gör det inte, känns helt stumma. Kan det vara så att det sitter någon kopplingsplint eller terminal som fördelar ut kablarna till det olika rummen eller hur brukade man förlägga telefonin.
Någon som kan ha en ledtråd??

// Fredrik
 
Plint är osannolikt i ett vanligt hem.
Kabeln bör gå från jack till jack i en seriekoppling.
 
Ok, tack för svar. Det konstiga är att inte alla dosor har två rör anslutna utan bara ett vilket gjorde att jag började fundera på någon sorts terminal/plint. Men ok, jag får väl vara mer aggressiv med sökfjädern och mitt dragande:D

//Fredrik
 
Går det 4 tråd i samma rör har du både matning och retur i samma rör och då finns sannolikt en kopplingsdosa någonstans. Inget ovanligt alls.
 
Ibland drogs det uttag till uttag, ibland via en central kopplingspunkt ibland via kopplingsdosor.

Är huset byggd av moduler så lär det sitta ett antal kopplingsdosor.

Edit:
Skaffa en kabelsökare, koppla in tongeneratorn på trådarna, sedan söker du med proben hur trådarna går.
 
Ja, det känns som om att det finns någon form av dosa motsv. Problemet blir då att den förmodligen ligger under 600mm lösull på vinden. Får väl gå på skattjakt med metalldetektor....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.