Är det någon som vet varför det är två olika sladdar till jacket? Båda går längst liten ut i ett hål i väggen men den vita sitter på alla tapetlager och den grå verkar ha varit där för evigt eftersom den var begravd under all tapet.
Det jag undrar är om det är lugnt att klippa sladdarna och ta bort det.
 
  • 4A8DC88C-5D49-4CB0-9B0D-B2E46106FE7C.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ena är inkommande (nedre) den andra är utgående till nästa jack (övre).
 
  • Gilla
Baraelin och 1 till
  • Laddar…
Man har gjort en vidarekoppling för att kunna ha telefonen på ett annat ställe... Om du inte använder fast telefon så är det bara att koppla bort.
 
  • Gilla
Sören_D och 1 till
  • Laddar…
Det går bra att klippa och ta bort rubbet. Den grå är en uråldrig rackare, förmodligen satt en fast monterad telefon där en gång i tiden som sedan ersattes med detta jack. Den vita är en utökning som jag misstänker går till extra jack eller ringklockor.
 
  • Gilla
Baraelin
  • Laddar…
Är väl bara att klippa om du inte har vanlig telefon längre den vita går till nästa jack i huset
 
  • Gilla
Baraelin
  • Laddar…
de översta är vidarekoppling till nästa telefonjack
om det inte är i bruk så ta bort dem
 
  • Gilla
Baraelin
  • Laddar…
Du kan plocka bort det om dom är dina och du inte ska använda dom igen.
I hyresfastighet måste du fråga ägaren.
 
  • Gilla
Baraelin
  • Laddar…
Är det en villa skulle jag nog utan större betänkligheter ta bort allt. I vårt område har vi fått besked att Telia avvecklar kopparnätet successivt så snart plockas nog luftledningarna längs gatan ändå bort.
Är det en lägenhet/bostadsrätt så skulle jag nog åtminstone följa den inkommande (grå) till punkten där den kommer in i lägenheten och klippa den där på ett snyggt sätt så det går att återansluta. Man vet aldrig om nästa ägare skulle vilja ha ett fast abbonemang - förutsatt att kopparnätet finns kvar.
 
  • Gilla
Baraelin
  • Laddar…
Ett par år till, sedan är Telias kopparnät saga all.

Vill man nyttja bef. installation i bostad/hus får det bli antingen med IP-lösning eller med med "4G-linjesimulator"
 
  • Gilla
Baraelin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.