Skulle just sätta upp ett telefonjack i vårt nästan färdigrenoverade hus för att kunna koppla in vårt adsl från telia. En sladd med fyra ledare är indragen sedan innan köp/renovering, men ledarna i den har fel färger enligt vad jag känner till. Sladdarna är mörkblå, ljusblå, gul och ljusgul. Inga kombinationer jag testat verkar funka. Idéer?
 
M
Dom är tvinnade i par, ett av dom ska alltså fungera, om telefonen är inkopplad. Men tvärsäkert är det inte, man använder ett par som fungerar (2 ledare) så har nån ledare i ett eg par gått sönder, så tar man bara nåt som fungerar.. Ring Telia å be dom kolla, det gör dom genom fjärrmätning på ditt abb-nummer medans du är på tråden... Det är alltså bara två av dom inkommade trådarna som behöver koplas in, dom andra är reserv. Däremot kräver svensk standard att man kopplar fyra internt, så att ett samtal bara kan göras på en handenhet i taget. Detta för att det inte ska gå att tjuvlyssna... Enkelt att koppla förbi iofs, men standarden är satt så..

magentis

PS. Det är Telias/nätägarens trådar fram till 1:a jack, på utsidan huset. Så det är deras skyldighet att laga den, utan kostnad för dig. DS
 
Redigerat:
Gammal standard färger. De 2 blåa hör ihop och de 2 gula med den mörka som första tråd. Nu kan man inte vara säker på att den som kopplat in den i andra änden kunde denna standard så det kan vara vilka som. Bara mäta fram var du har ca 50V.

Den totala standarden va blå, gul, röd, grön och grå om jag inte minns helt fel.
 
Alright, jag förstår - och då skall det du kallar "första tråd" vara längst nere till vänster, eller?

Det visade sig dock att Telia inte börjat leverera ännu, trots att abonemanget varit bekräftat och klart (samt betalningsgrundande, antar jag) sedan tre veckor. Något har "gått snett vid överföringen av abonemanget från ComHem"... Jojo.
 
M
praame skrev:
Alright, jag förstår - och då skall det du kallar "första tråd" vara längst nere till vänster, eller?

Det visade sig dock att Telia inte börjat leverera ännu, trots att abonemanget varit bekräftat och klart (samt betalningsgrundande, antar jag) sedan tre veckor. Något har "gått snett vid överföringen av abonemanget från ComHem"... Jojo.
Spelar ingen roll, koppla så du får tut i luren, å att det bryter i nästa uttag när du lyter luren i det.. Jag vill inte krångla till det mer, då jag vet hur det kan se ut i kåkarna. Har jobbat med kabelfel hos Flextronic, både i Västernorrland å Västerbotten, därför säger jag bara, koppla tills det fungerar, det är helt riskfritt :D Visserligen kan du bli lite skrämd ifall nån ringer när du kopplar.., "kittlar dödsskönt i kistan" som Baloo sa :p

magentis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.