Hemmakatten
En svärdotter flyttade till Glasgow förra veckan för att studera ett utbytesår på ett av deras universitet.

Helt klart ser man olika på lägenhetsstandard där jämfört med Sverige. Den lägenhet hon hyr var dyr, ostädad (fullt med råttlort, och grön gegga i kylskåpet) och ingen dammsugare finns. Jätteäckligt. Men hon fick låna en dammsugare av en granne så städningen är på g. Elen har hon också fått igång, det var nån nyckel som skulle sättas in i ett skåp och vridas om. Varmvattenberedaren hade typ 17 rattar så hon har inte lyckats få ut nåt varmvatten ännu.

Hennes stora problem är att hon inte hittar ett telefonjack någongstans i lägenheten. Finns det ingen telefon indraget kan hon inte få internet och det bara MÅSTE hon ha.

Så HUR ser ett telejack i Glasgow ut? Finns det olika typer? Och var i lägenheten skall man leta? Kan det finnas utanför lägenheten i korridoren?.

Lösningen är inte att byta lägenhet. Dels är det en studentstad, dels så är systemet uppbyggt så att hon redasn betalat in förskott för ett kvartal och dessutom en deposition.

Om det inte finns något teleuttag, hur gör man för att få ett. Kallar man på nån slags teleoperatör? eller nån annan. De andra lägenheterna i huset har vär rimligtvis telefon, brukar det finnas någon knutpunkt i huset nånstans.
 
Redigerat:
3G-modem?
 
Hemmakatten
Som jag förstod det hela så är det jätteyrt. Både att ringa inom UK och till UK (både till fast och mobil). Hon använde sitt nya birttiska kontantkort just nu men det är alldeles för dyrt.

Är inte ens säker på hur stor utbyggnaden av 3G är i Glasgow? På universitetet finns det inget WLAN utan man måste gå till speciella datasalar för att fysikt koppla uppsig via kabel.

(Jo,jo de gamla universiteten i UK och dess historia och rykte vårdas ömt, men en liten bit har man kvar innan man kan påstå att de befinner sig i 2000-talet.)
 
Ja, det är annan standard på boendet där :)

Helt säker är jag inte, men används inte RJ11/45 uttag där? Då bör det finnas något liknande detta:

MK-Logic-Plus-Telephone-Socket_large.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hemmakatten
Ok, tack. Jag mailar över bilden på uttaget till henne så får vi se om hon hittar nåt liknande.
 
mexitegel skrev:
Ja, det är annan standard på boendet där :)

Helt säker är jag inte, men används inte RJ11/45 uttag där? Då bör det finnas något liknande detta:
Sådär såg de iaf ut på Irland när jag bodde där, dvs inte som ett runt svenskt uttag. Borde rimligtvis sitta i hallen någonstans. Tyvärr är även ADSL väldigt dyrt på de brittiska öarna så jag skulle nog satsa på en 3G-lösning hursomhelst, då kan hon ju även använda det på universitetet och slipper gå till datasalen. Prisexempel: http://www.o2.co.uk/broadband/mobile-broadband/o2-dongle
 
Ett annat tips är ju att knacka på hos någon granne och be att få titta var deras uttag sitter och hur det ser ut.
 
När jag bodde i England hade vi triple play (bredband, telefon och teve) via den gamla kabelteven, dvs ett koaxuttag.
 
Hemmakatten
Detta forum är HELT OTROLIGT!(y) Mindre än två timmar efter min fråga här så är telefonuttaget i Glasgow hittat! Tack för bilden, det var precis ett sådant uttag. Satt bakom en soffa.

Har också skickat länken till mobilt 3G så att hon kan kolla upp detta. Innan hon åkte hade hon fått reda på att det skulle kosta ca £25 per månad med ADSL.
 
Kul att det hjälpte :)

Har en kollega som bor i england och han gnäller nästan jämt på att 3G abonnemangen är så hårt begränsade i datamängd där borta och att man sällan får så bra hastigheter. Kanske är värt att kolla upp...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.