jag vet inte om detta passar i EL forument men hänvisa mig gärna rätt annnars.

Mitt första jack verkar inte bryta övriga jack. Jag har totalt 3 tele jack i huset. Öppnar man det första jacket kan man se att samtliga trådar är kopplade på de två nedersta skruvarna. Inga av de 4 översta används.
Dvs det är 3 kablar per skruv på de två nedersta. Dvs en kabel in och två ut (till övriga två jack) per skruv.

Hur ska man koppla om detta för att första jacket ska fungera korrekt och bryta övriga jack. (ADSL vill väl att det ska vara så).
Ska man bara flytta upp de trådar som går vidare till nästkommande jack till någon av de två översta skruvarna och koppla ihop dessa två skruvar?
Om så är falllet, finns det nån + och - pol eller nått. dvs spelar det någon roll vilken tråd man sätter på vilken skruv (dvs höger eller vänster)
 
Jag tycker denna tråd passar bättre under "teknik" så jag flyttar den dit. (men passar på att svara ocks).

Gör enl. ditt förslag. Dvs koppla de utgående trådarna från de översta skruvarna. Koppla även en bygel mellan den översta och den näst översta skruvne på rep. sida.

Funktionen är så att om du bara har utgående inkopplat på den översta skruven så går inge nsignal vidare om du drar ur telefonen (eller modemet), de näst översta skruvarna är kopplade till en omkopplare som kopplar vidare direkt från de understa skruvarna om inget sitter i jacket (styrs av plast stiftet på en telefonkontakt).

Det skall inte spela någon roll vilken du sättet på höger eller vänster.
 
Tack för hjälpen.

Klumpigt att missa "teknik". Kände att det inte hörde hemma under el och missade just "teknik" delen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.