Hej,

Jag är nybliven husägare, och helt grön på det praktiska. Vi har fått tag i ett tjusigt 20-talshus, som renoverats i omgångar.

Jag har förvisats av familjen till källaren, där jag tänkte sätta upp något slags kontor med datorer, etc. Till min stora fasa upptäckte jag att telefonjack saknas i källaren. Vi har ADSL från Bredbandsbolaget, och det känns rimligast att ha modem och stor sladdhärva där nere.

Det verkar som att jag behöver;

a) dra ner telefonledning till källaren
b) se till att det nya jacket där nere blir det "första"

På (a) känner jag mig ganska osäker. Finns det någon begränsning i rekommenderad längd på teleledningar? Jag tror det är ca 25-30 meter (kanske mer) att dra ledning någorlunda vackert längs dörrar, tak, ner i trappan och in dit jag vill ha telefonen.

Som alternativ funderar jag på att försöka peta ner en sladd jämsides med vattenrören som går från pannan där nere upp till elementen... Det känns ännu läskigare. Taket i källaren, där rören kommer ner, är putsat och målat. Hade ni börjat knacka bort putsen för att försöka få fram en kanal? Det verkar finnas lite plats kring varje rör på markplan, så teoretiskt sett borde en enkel sladd gå att dra ner, men jag vet inte om det är tillrådligt?

På (b) känns det bättre. Det här verkar vara ett av svenskspråkiga internets mest väl beskrivna problem, så jag får väl bara rodda med sladdarna tills det fungerar, tänker jag, men om det finns någon steg-för-steg-lista färdig som ni vet är ofelbar, tar jag tacksamt emot tips.

Någon som har några idéer om vad som är bästa sättet att få ner en telefonlina?

Mycket tack,
- Kim
 
Telefonledningen kan vara upptill 2km, 20 eller 50 meter till spelar ingen större roll (om du inte verkligen ligger på gränsen) Köp en rulle fyrtrådig telefonledning på tex kjell.com eller clasohlsson.

Dra den den smidigaste vägen från nuvarande första jack
Skarva inkommande trådar (satt innan på nedre skruvarna i ditt gamla förstajack) till ett par i kabeln
koppla in detta på dom nedre skruvarna i nya jacket i källaren
koppla andra paret från övre skruvarna på jacket i källaren till nedre skruvarna på gamla första jacket
klart.
 
mrfrenzy skrev:
Telefonledningen kan vara upptill 2km, 20 eller 50 meter till spelar ingen större roll (om du inte verkligen ligger på gränsen) Köp en rulle fyrtrådig telefonledning på tex kjell.com eller clasohlsson.
Lysande, tack!

Dra den den smidigaste vägen från nuvarande första jack
Jag tror det här är mitt största problem--jag vet inte riktigt vad som är den smidigaste vägen. Helst skulle jag vilja dra den genom golvet, men jag har ingen koll på hur tänkbart det är...

Det kommer som sagt upp rör med varmvatten; är det någon som vet hur det brukar se ut i golven--är det troligt att det går att lura igenom en liten sladd, eller är det omöjligt att säga utan att se det framför sig? Det är ingen risk med att ha kabeln liggande mot ett rör antar jag? De blir ju inte extremt varma.

Orolig själ undrar.

Skarva inkommande trådar (satt innan på nedre skruvarna i ditt gamla förstajack) till ett par i kabeln
koppla in detta på dom nedre skruvarna i nya jacket i källaren
koppla andra paret från övre skruvarna på jacket i källaren till nedre skruvarna på gamla första jacket
klart.
Det låter helt görbart, tack!

- Kim
 
Bara en lite sak till, i telejacket sitter det två skruvar uppe till höger och till vänster. Uppe skruvarna på vänster sida ska vara anslutna till varandra och lika med uppe höger skruvarna.
Telekablar har hitills dragits på ALLA möjliga sätt så kan du lirka igenom kabeln så blir det bra. Funkar det inte så vet du troligen var.

Protte
 
Tack för hjälpen! Jag rapporterar tillbaka när jag samlat mod och kommit fram till något...

- Kim
 
kimg skrev:
Tack för hjälpen! Jag rapporterar tillbaka när jag samlat mod och kommit fram till något...

- Kim
Har du skorsten i huset? du kanske kan nyttja dom befintliga ventilations kanalerna till att dra kabel i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.