Hej

Har kvar ca 30 meter telefonkabel sedan elektriker har installerat saker i huset.
Nu tänkte jag använda den för att dra sladden till en arbetar bod och gräva ner den i rör och sätta in en telefon där.

Frågan är om det är olika kablar för inomhus bruk som utomhus eller kan jag använda samma kabel som är använd inomhus fast den då är nedgrävd till arbetsboden.

//Micke
 
Ja, det är olika kablar. Ska du ändå köpa ny kabel så lägg ner en nätverkskabel när du ändå håller på. Då är du framtidssäkrad. Kostnaden skiljer inte att tala om.
 
Hej

Tack för snabbt svar då vet jag. Fixar nätverkskabel samtidigt tack för tipset.

//Micke
 
Den kabel som Telia, Scanova (eller vad de heter numera) använder för förläggning i rör utomhus numera(?) är fylld med fett för att minska risken för att fukt tränger in samt har en hel folieskärm. Vet inte avd den heter på fackspråk. Jag drog några 10-tal meter på tomten när luftledningen åkte ner i backen för några år sedan. Då fick jag kabeln av dem som gjorde jobbet ute i gatan.
 
Tänk på att fuktsäkra alla skarvar!

Eftersom det i genomsnitt ligger en rätt rejäl likspänning över en telefonledning så innebär fukt som ger kontakt mellan båda ledarna ofelbart att ledare förstörs av elektrolys.

Om du t.ex. ska skarva i en dosa eller liknande så bör alla ledare som ska skarvas komma in underifrån in i skarvdonet, så att fukt inte kan rinna längs ledarna in i skarvdonet. Använd gärna "fiskögon" för att skarva. Se till att skarvdonen har hyggligt avstånd från varandra.

Inomhus i acceptabelt torr miljö (vilket i princip även ett badrum nog kan räknas som, det är ju torrt där förutom just när man duschar/badar) så är det inte lika noga. Det framgick inte vilken typ av bod det är men om den innehåller t.ex. ett duschrum så bör man väl tänka på personsäkerheten, man kan få en hygglig stöt av ringsignalen. Att det inte finns elsäkerhetskrav på teleledningar beror väl mest på att risken att ta i en teleledning just när det kommer en ringsignal är såpass låg, inte att ringsignalen (110V AC) är ofarlig.


P.S.
Bonustips: om du kan få tag på ett par sånadär gamla svarta bakelittelefoner med både nummerskiva och vev så kan du på köpet få "lokaltelefon" mellan boden och huset :) Kräver fler än två ledare, så nätverkskabeln blir bra till det :)
 
Visste inte att koppar kunde angripas av elektrolytisk korrosion, möjligen då om det sker mot en ädlare metall som guld.
 
Det gäller bara då det inte finns någon likspänning inmatad.

Det är därför 230V-el kan hålla sig fräsch trots att den varit utomhus i många år samtidigt som man måste vara noga att täta med t.ex. vulktejp för att inte mittledaren i koaxkabeln till ett mikrovågshuvud på en parabol ska gå av (trots ren koppar i tråden).

Då likspänning finns på ledningen blir alltid ena ledaren "ädlare än allt annat" och den andra alltid "oädlast", oavsett vilka material de består av.
 
Jag skulle valt en trådlös telefon. Finns väl ingen som helst anledning att gräva upp backen?

Vill man sedan ha nätverk så finns det även trådlöst sådant.
 
Meh, detta är ju ett ypperligt tillfälle att behöva köpa på sg lite bra att ha saker;
Minigrävare
Borrmaskiner
Testinstrument
Osv....
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Jag skulle valt en trådlös telefon. Finns väl ingen som helst anledning att gräva upp backen?
Inte alla som har bra överspänningsskydd på sina inkommande ledningar :)

mycke_nu skrev:
Vill man sedan ha nätverk så finns det även trådlöst sådant.
Det håller jag däremot med om helt. Däremot kan nätverkskabeln vara bra-att-ha, man kan använda ledare för att styra kontaktorer och en massa annat bra-att-ha.
 
Meh, trådläst är kass. Fiber vinner, koppar kommer 2:a.

Faktum är att mellan hus kan det vara lönt att lägga fiber för att slippa fundera på åskinducerade spänningar. Det är inte så dyrt längre, egentligen. Man kan köpa färdigkontakterade fiber till ett inte helt orimligt pris, och fiberkonverterare mm är inte alls snordyrt som förr...
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
petersv skrev:
Meh, trådläst är kass. Fiber vinner, koppar kommer 2:a.

Faktum är att mellan hus kan det vara lönt att lägga fiber för att slippa fundera på åskinducerade spänningar. Det är inte så dyrt längre, egentligen. Man kan köpa färdigkontakterade fiber till ett inte helt orimligt pris, och fiberkonverterare mm är inte alls snordyrt som förr...
Ja, fiber blir allt billigare även om det nog är overkill här. Dock är det inte lika gott om produkter på konsumentmarknanden för att köra klassisk telefoni över fiber...
 
Nu glider vi från ämnet men jag är på god väg att börja köra fiber mellan ADSL-modemet och resten av nätverket i stugan.

Efter att ha funderat en del så har jag insett att allt som endast är kopplat till vanliga 230V-nätet (inkl t.ex. elektroniken som styr elpatronen) har överlevt alla möjliga och omöjliga åskväder, och därför borde det "bara" vara el<->tele och el<->antennkabel som egentligen behöver skyddas.
 
Jag kör vanlig EKKX 1x4x0.5 samt 4x4x0.5 som styr o telekabel mellan garaget/verkstad o huset,i gul 50mm , och det har funkat bra i 3-4 år nu. Sitter kabelskydd där det kommer upp på fasad så solljuset kommer inte åt.

From my HTC via Byggahus
 
Tänk på att "fyrskruvkabel" inte funkar nåt vidare om man skulle vilja köra den som nätverkskabel nån gång i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.