Försöker koppla in tfn genom datakabel, kör ett dubbeluttag med cat5e och får datatrafiken att fungera i båda uttagen. När jag försöker koppla in tfn får jag ingen signal eller ton och kan följaktligen inte ringa ut/in.

Uttaget är ett från Biltema och på det står cat5, alltså inget e efter som på kabeln. Har det nån betydelse? Ska de gröna och blå paren kopplas på nåt annorlunda sätt jämfört med datakopplingen?

Jag antar att jag kan få det att fungera om jag byter ena datakabeln mot tfnkabel eftersom det fungerar med en sådan just nu, men jag trodde att det skulle gå med datakabeln. Vad gör jag för fel?

Kjell G
 
Kjell_G skrev:
Försöker koppla in tfn genom datakabel, kör ett dubbeluttag med cat5e och får datatrafiken att fungera i båda uttagen. När jag försöker koppla in tfn får jag ingen signal eller ton och kan följaktligen inte ringa ut/in.

Uttaget är ett från Biltema och på det står cat5, alltså inget e efter som på kabeln. Har det nån betydelse? Ska de gröna och blå paren kopplas på nåt annorlunda sätt jämfört med datakopplingen?

Jag antar att jag kan få det att fungera om jag byter ena datakabeln mot tfnkabel eftersom det fungerar med en sådan just nu, men jag trodde att det skulle gå med datakabeln. Vad gör jag för fel?

Kjell G
LÅter som om du har terminerat A-standard i ena änden och B-standard i den andra. Nätverkskort i datorer växlar automatiskt mellan dessa standarder.
Är det så bör du köra B-standard i båda ändarna. Jag talar alltså om vägguttagen.

RJ-45.gif

http://www.cdaschools.org/lchs/faculty/bkeylon/comptech/Wiring/wiring.html
 
Försöker med detta, men mitt uttag (utanpåliggande) med kroneplint ser lite annorlunda ut. Det har två rader med jack, båda är märkta med A- resp B-standard. Har försökt följt märkningen i dessa men kanske är det dåligt kontakterat (men datasignalerna funkar). Det finns en svag punkt till i min koppling, en övergång från rj45 till tfnkontakt som jag måste ha eftersom utgången i Telias burk är av den sorten. Provar att byta och kollar kopplingar igen.


Kjell G
 
Kanske denna då? (110-plint)

cc-pd.jpg
 
Nu har jag fått det att fungera. Kan bara spekulera i om det var övergången mellan rj45 o rj11 som det klickade. Har för mig att den jag använde köptes som tfnkoppling/förlängning. Nu köpte jag en på CO (på bild) och när jag provade fungerade telefonen!

Plinten i vägguttaget syns också på bilden, vad jag förstår så är det kopplat enligt B-standard. Hur som helst, det funkar och det var huvudsaken som frugan sa.

Kjell G
 
  • Cat5 datatelefon.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • rj45 till rj45.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursäkta den taffliga skärpan, beror inte på kameran (Canon PS A580) utan såklart på fotografen:)

Kjell G
 
Kjell_G skrev:
Det finns en svag punkt till i min koppling, en övergång från rj45 till tfnkontakt som jag måste ha eftersom utgången i Telias burk är av den sorten. Provar att byta och kollar kopplingar igen.
Njae, en av finesserna med RJ45 (8P8C) är att den är kompatibel med RJ11 ("telefonkontakt"). Dvs du kan stoppa en RJ11 hane (telefonsladden) i ett RJ45 uttag (datauttaget) och den både låser mekaniskt och gör kontakt korrekt med de fyra centrala stiften i uttaget. Så du borde kunna klara dig utan övergång och bara stoppa telefonkabelns kontakt rätt i din patchpanel. Annars så är väl det här mest användbart i "telefonändan", där det bara är att plugga in direkt.

Nu hade du ju enligt lagen om alltings djävlighet redan köpt en övergång, men jag tänkte ändå passa på att påpeka det. :)
 
Yes, det är riktigt som du säger. Dock hade jag inte kopplat till patchpanelen inledningsvis utan satt en RJ45 på kabeln, den passar inte i vood-burken, därav övergången. Som sagt, tillfälligt, nu när jag fått det att fungera ska jag koppla permanent och då behövs inte nån övergång. Kanske jag får användning för den framöver, jag kör sällan färdiga lösningar utan provar mig fram till mycket, på gott och ont.

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.