Jag ska börja bygga nytt och vill helst undvika att dra in telefon. Kommer ej heller installera några TV uttag, ett gigabit ethernet täcker mina behov :)
I värsta fall får jag dock förlita mig på ADSL för nätuppkoppling. Någon som vet vad det kostar det att koppla in sig på telenätet ?
Har försäkringsbolagen några synpunkter om man endast GSM uppkoppling från larmcentralen eller förutsätter de att man har anslutning via telelina för att i deras ögon ha en godkänd larminstallation (och reducerad premie)?

/n00b
 
enligt www.telia.se så får du betala 675 kr för abbet och ytterligare 350 om telia ska koppla åt dig.

Sätter du dubbla rj45 överallt så kan du ju köra ev tele över det om du skulle vilja någon gång
 
Tack för infon.
Jodå, jag planerar att dra in dubbla rj45 i 8 rum. Nu hoppas jag bara att någon Wimax-operatör vågar dra igång ibörjan av nästa år. Det bär emot att behöva betala installation + abonnemangsavgift för en analog telefonitjänst jag ändå inte kommer använda.
 
Drömmer också om wimax men med lite bättre antenner. Har ca 25KM till huvudmasten för stan
 
Jag har också lite funderingar kring om jag överhuvudtaget skall skaffa ett telefonabonnemang i det nya huset. Jag skall nog dra några tomrör för säkerhets skull, men som det känns nu så blir det IP-telefoni.

Är det någon som vet hur det fungerar med nummerflytt om man vill ha IP-telefoni? Funkar det smärtfritt?

Jag vill ju helst inte ha nytt nummer, men jag misstänker att det kanske inte går helt på räls med en dylik portering.
 
Har haft IP-telefoni något år (Tele2), och visst det fungerar, men ljudkvaliteten är sämre och när nätet strular strular förstås telefonen. Sen är själva telefoni-dosan knölig att handha med tonvalskoder istället för webbinterface. Vidare krävs det en dosa per telefonnummer och varje dosa kräver en router (med DHCP server och UPnP). Ska du alltså ha två telefonnummer krävs en switch, två routrar och två telefonidosor med totalt 5 nätadaptrar... :-/
 
Ok.

Nu är jag inte så himla insatt i hur det hela fungerar, men finns det någon lösning där man kan koppla in alla sina vanliga telefoner till en central dosa som sedan sköter om själva telefonin?

Alltså telefonerna kopplas som vanligt till "apparatrummet" där jag patchar om (och där den vanliga telefonkabeln skulle suttit) till någon dosa och leder ut samtalen på bredbandet.
 
Du kopplar din vanliga telefon till telefondosan från exempelvis Tele2. Telefondosan ansluts till bredbandet. Du kan placera telefonidosan i "apparatrummet" och växla mellan olika telekablar om du vill det. Annars kan du ju bara seriekoppla telefonerna som vanligt.
 
Alternativt sätter man upp en skypeburk som gateway till trådlösa telefoner. Det händer ganska mycket inom VoIP-området. Om man inte sitter i mycket i telefon så är mobilen ett fullgott alternativ tills tekniken sätter sig något. Patchpanel + CAT5e känns som den mest framtidsäkra lösningen.
 
Jepp.

Byggde om huset för ungefär ett år sen till fastighetsnät med KK. Ack så bekvämt och smidigt.
Dessutom är det bra mycket snyggare med ett rj45 uttag på väggen en en ful telepuck
 
Jo, jag har kikat lite på VoIP-lösningar. Det finns ju även Asterisk (www.asterisk.org), men det lär väl även komma nya lösningar vad det lider.

Det är bara det att jag inte har riktig kläm på saker när det gäller telefoni. Men det löser väl sig.

Jag kommer iallafall så långt det är möjligt undvika vanligt telefonabonnemang.
 
Jag fick idag reda på att följande enheter finns att få, (dock inte hos min egen bredbandsleverantör ännu. Men det kommer säkert redan nästa månad gissar jag, för nu verkar det svårt hänga med i utvecklingen)

http://www.ephone.se/sandnet/terminaladapter.htm

Bara plugga in befintlig apparat? Vi likt många andra använder ju enbart trådlösa telefoner.

Har någon erfarenhet av dessa kombinerade gammalnya IP-telefonsystem
 
LeoBalk skrev:
Jag fick idag reda på att följande enheter finns att få, (dock inte hos min egen bredbandsleverantör ännu. Men det kommer säkert redan nästa månad gissar jag, för nu verkar det svårt hänga med i utvecklingen)

[länk]

Bara plugga in befintlig apparat? Vi likt många andra använder ju enbart trådlösa telefoner.

Har någon erfarenhet av dessa kombinerade gammalnya  IP-telefonsystem
Det är precis den där dosan som Tele2 använder, se mitt inlägg ovan.
 
Tomtebo skrev:
Har haft IP-telefoni något år (Tele2), och visst det fungerar, men ljudkvaliteten är sämre och när nätet strular strular förstås telefonen. Sen är själva telefoni-dosan knölig att handha med tonvalskoder istället för webbinterface. Vidare krävs det en dosa per telefonnummer och varje dosa kräver en router (med DHCP server och UPnP). Ska du alltså ha två telefonnummer krävs en switch, två routrar och två telefonidosor med totalt 5 nätadaptrar... :-/

Det där förutsätter väl dessutom att man kan få mer än en ip-adress på bredbandet?

Hur är det, vad händer om man försöker köra två iptelefonilåtor mot samma (upnp)router? blir en iptelefonilåda ledsen eller nöjer sig den sista lådan med 'fel' portar?


nissle skrev:
Att tänka på... att man måste själv strömsäkra utrustningen, om man vill att telefonen skall fungera vid strömavbrott. ::)
Hjälper det verkligen? Det beror förstås på hur långt man har till växeln (telefonväxeln, ip-växel eller hur nu bredbandet är anslitet) men bor man nära nog så blir det nog strömavbrott även där. Det mesta i bredbandsväg är nog inte säkrat mot strömavbrott faktiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.