Hej
Hittar inget vettigt forum så försöker här.
Jag vill flytta "första" jacket för att kunna bli av med modem och router som sitter i innerhallen.
Min första tanke var att dra första till undertrappan och stoppa in modem, router larmkopplingen där.
Men jag har börjat fundera på att flytta första till övervåningen istället dit det går en kabelkanal med telekabel till andra jacket.

Vad tror ni? kan jag lägga två telekablar ditupp tillsammans med datakabel i ett vanligt VPrör??
En tele för att få upp första och sedan en tillbaka för att kunna ha telefon nere.
I så fall måste jag dra om kabeln till larmet också kom jag nu på.

Är det någon som förstår vad jag menar????Och som vet??

//Sture
 
Du behöver inte dra två telekablar. I en telekalbel finns fyra trådar. Använd två av dem till modemet på övervåningen och de andra två trådarna (i samma telefonkabel) till telefonen där nere.
 
hmm så långt tänkte inte jag.
Men hur blir det då?? vart hamnar första uttaget....??? nu idiotförklarar jag mig nog.....sitter och knappar över 2000 prisändringar på jobbet så pallet är lite utslitet
 
Du har fyra kablar i en telefonkabel, ta två av dem och dra vidare inkommande telefon så att första jacket kommer på övervåningen, sedan använder du de två andra för "returen" så att telefonledningen kommer tillbaka efter att ha passerat jacket på övervåningen. Har du flera jack än två så får du ordna en slinga på lämpligt sätt. Parallellkoppla inte, för det brukar inte bli så bra med adsl.

Såg att det fanns en bra tråd där en som är lite mer pedagogisk än jag hade förklarat :)

http://forum.byggahus.se/teknik/23921-flytta-foersta-telejacket-igen.html
 
Tack så jättemycket!!!!!!!
Måste kolla med larmbolaget hur jag ska lösa larmet som måste sitta på första jacket med
 
Larmet måste med största sannolikhet inte sitta på första jacket. Rent tekniskt så fungerar det som vilken telefon som helst tror jag. Anledningen till att man vill ha det på första jacket är att det minskar risken att det ska vara något strul med telelinan när larmet ska ringa upp, samt att det minska risken för sabotage.
 
Precis...

Att larmet måste sitta i första jacket är en vanlig kommentar. Det måste det inte. I larmet sitter ett "vanligt" modem (tekniskt sett) och dessa fungerar i samtliga uttag som en vanlig telefon eller fax fungerar i. Men det är brukligt att ha larmet tidigt i kedjan av telefoner av ovanstående anledning.

Har man DSL så kan man anse det jack som finns utanpå DSL-modemets propp som första jack.
 
Klar risk med att sätta Larm efter ADSL splittern är ju att dessa splittar lite för ofta går sönder och då står man utan larm. Risken att sätta larmet först är att ADSL förbindelsen försvinner vid larm men det kanske är ett mindre problem då det ska larma. Vad jag vet så stör inte Larmet ADSL förbindelsen i annat fall än då det ska ringa upp vid larm.
 
Sequritas larm störs inte av ADSL och stör inte heller ADSL.

Larmet BÖR sitta först för att inte enkelt kunna manipuleras genom att en telefon ligger bredvid. Larmet klarar att linjen är upptagen genom att skicka en R puls för att få ny kopplingston.

ADSL kan sitta först men den är inte lika "livsviktig" som larmet.

Jo jag vet att allt ska sitta först ADSL, Larm, Fax och allt annat som är viktigt men man får rangorda det som är viktigast.

Protte
 
Anledningen till att man sätter dsl-modemet först är att splittern skall filtrera bort datatrafiken från ledningen innan den kommer till telefoner och liknande för att minska risken för störningar på den utrustningen. Men även så klart för att datatrafiken skall vara så "ren" som möjligt när den kommer till modemet. Jag kan inte se någon som helst anledning till att inte sätta dsl-splittern först i kedjan, för min erfarenhet är att splittrarna inte alls går sönder ofta, och skulle de gå sönder så är det ds-trafiken som drabbas, inte resten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.