Nån som har erfarenhet av Teknos färger, då främst Alkydoljefärgen Visa Fasad. Ska måla huset nu i sommar och har fått ett bra pris på den färgen. Kollar man på Folksams test på deras sida så har andra färger (andra namn iaf) fått bra betyg vad det verkar.

Nån som har erfarenhet av deras färger?
 
Jag tycker att om du väljer teknos ska du välja Nordica Eko systemmålning.
Anders
 
Varför ska jag välja just det "systemet"?
 
Det är det systemet som är vattenburet . I Grundoljan och grundfärgen i systemet där är oljan löst i vatten och man slipper den jobbiga lacknaftalukten, sedan en halvblank akrylat i 2 strykningar. Om du målar rätt med alla komponenter dvs, grundolja på ändträet och ett lager med grundfärg samt 2 ggr med Nordica Eko så har Du ett bra skydd i minst 10 år.
Produkterna heter Nordica Grundolja, Nordica Utegrund samt Nordica Eko.
Anders
 
Det är ju inte ett helt nytt hus som ska målas utan det är ett äldre med den hyvlade sidan utåt så det ska skrapas och ha sig...
Antar och tror att det är målat med oljefärg sen innan...
 
Det är inte något problem att måla Nordica Eko på en tidigare alkydoljemålad fasad. Bara att allt är oskadat tvättat och matt i ytan så blir det superbra. Skulle du ha bart trä någonstans så grundolja och grundfärgasmåla som om det varit nytt trä.
Anders
 
Jag har målat några nya vindskivor i Teknos Visa vitt. Det var ett par år sedan. Då fick den goda betyg i Folksams färgtest, framför allt vad gällde hållbarhet mot flagning. Sedan tog Folksam bort dom kriterierna och testade färger bara vad gäller mögel och alger. Då fick Teknos Visa dåligt betyg vad jag minns. Det var ungefär samtidigt som jag upptäckte att mina vindskivor blivit mycket beväxta med mögel o alger. Jag vet inte om det hade varit bättre med en annan färg....

Med facit i hand skulle jag tagit linoljefärg av god kvalitet, den behöver man i alla fall inte skrapa flagor när man ska måla om. Räcker att skura. Just vindskivor är ju ganska obekvämt placerade........

Om ditt hus är ett gammalt med hyvlad panel, så kanske det har varit linoljefärgsmålat. I så fall kanske det är en god idé att fortsätta med det?
 
  • Gilla
Månskensbyggare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.