Tegbr.jpg

Hej. För att undvika helvetet med att fästa läkt på insidan av reglarna och sänka ner perfekt utsågade masonitskivor för luftspalten, plus den minskade effektiva isoleringstjockleken, varför gör man inte bara såhär? Eller har jag missat?

Bilden är alltså tagen underifrån, placeringen på ångspärren kanske blev fel i all hast, men det hör inte hit. Läkten är alltså spikad/skruvad genom oljeboarden in i takreglarna, och plywooden är skruvad/spikad rakt genom läkten in i takreglarna, så jag tror inte det finns någon risk att taket blåser av och tar med sig plywood och läkt. Eller?
 
Ola78
Jag antar att du menar att man skulle göra så vid nyproduktion?
 
Ola78 skrev:
Jag antar att du menar att man skulle göra så vid nyproduktion?

Såklart! Skulle jag ju skrivit.
 
  • Gilla
Olle_82
  • Laddar…
Det är väl det enklaste sättet om man skall isolera mellan takstolarna direkt, speciellt vid ryggåstak. Är det en kallvind så lägger man in masoniten den dagen det blir aktuellt och isolera. Är det bara en del av snedtak så fälls skivan in om man inte vill fortsätta med läkt och masonitdistanser hela vägen till nock.
Men lite mer än 170mm isolering får det nog vara.
 
pbengtsson skrev:
Det är väl det enklaste sättet om man skall isolera mellan takstolarna direkt, speciellt vid ryggåstak. Är det en kallvind så lägger man in masoniten den dagen det blir aktuellt och isolera. Är det bara en del av snedtak så fälls skivan in om man inte vill fortsätta med läkt och masonitdistanser hela vägen till nock.
Men lite mer än 170mm isolering får det nog vara.
Ja, risken är stor att jag totalt underskattat isoleringstjockleken. Får läsa på lite mer angående det innan jag gör seriösare planer. Det här är tänkt att vara i ett tak i en liten utbyggnad jag planerar:

IR7kF.png

Inte kallvind m.a.o, utan "fullhöjd", eller hur det heter när det är snedtak, eh, inomhus också. =)
 
Ola78
iLEZ skrev:
Ja, risken är stor att jag totalt underskattat isoleringstjockleken. Får läsa på lite mer angående det innan jag gör seriösare planer. Det här är tänkt att vara i ett tak i en liten utbyggnad jag planerar:

[bild]

Inte kallvind m.a.o, utan "fullhöjd", eller hur det heter när det är snedtak, eh, inomhus också. =)
Det du tänker på brukar man kalla ryggåstak.

Här är ett annat sätt som använd mycket vid nyproduktion, tror det går snabbare dessutom, i alla fall lättare att hantera än masoniteskivor.
 
  • vindavledare-ls.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så har jag tänkt att göra. Men med 45mm luftspalt och råspont i stället för plywood.
 
Ola78 skrev:
Det du tänker på brukar man kalla ryggåstak.

Här är ett annat sätt som använd mycket vid nyproduktion, tror det går snabbare dessutom, i alla fall lättare att hantera än masoniteskivor.
Tack!
Antar att det är papp? Är det verkligen lättare att hantera? Masoniteskivor behöver man ju bara lägga på reglarna och banka fast. Det är kanske smidigare med papplösningen i avslutet ner mot väggen eftersom man kan vika in den på ett smidigt sätt förstås.

Var vänder man sig för att få tag på sådana skivor? Hur breda är de?
 
Jag hade kört på masonit, går fort och billigt. Avslutningen mot vägg löser du genom att släppa upp utegipsen till masoniten.
 
Det går alldeles utmärkt att göra som du tänkt. Jag gjorde så på vårt hus och det står kvar än ;)
 
Ola78
http://www.t-emballage.se/produkter#artikel=265002

Det brukar finnas hos de flesta bygghandlare. Det är min personliga åsikt att det är lättare att jobba med dem än stora masoniteskivor. Jag har prövat bägge delarna, visst går det med masonite med, men jag tyckte det var oympligare att hantera. De finns för c/c 1200 och c/c 600.
 
Ola78 skrev:
[länk]

Det brukar finnas hos de flesta bygghandlare. Det är min personliga åsikt att det är lättare att jobba med dem än stora masoniteskivor. Jag har prövat bägge delarna, visst går det med masonite med, men jag tyckte det var oympligare att hantera. De finns för c/c 1200 och c/c 600.
Den är kanon vid kallvind, men vid ryggåstak skall man upp och montera denna hela vägen till nock. Sedan vet jag inte hur den tål kondens som det blir ibland i ryggåstak.
 
Ola78
pbengtsson skrev:
Den är kanon vid kallvind, men vid ryggåstak skall man upp och montera denna hela vägen till nock. Sedan vet jag inte hur den tål kondens som det blir ibland i ryggåstak.
Har för mig att den har liksom en vaxad yta, antar att det är för att vara avstötande för ev kondens som kan bli. Jag har bara monterat vid kallvind, inte ryggåstak så jag har ingen erfarenhet av det.
 
Så här gjorde jag...

Halva priset mot masonit. :)

Inga problem med ev kondens, den rinner av hur lätt som helst....

DSC04939.jpg

DSC00164.jpg
 
Ola78
Smart lösning, för det är väl vanlig vindväv? Den ska ju i och för sig tåla kondens den med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.